Balan Wonderworld duik in een vreemde kleurrijke wereld

Door Robbert Brus

De verwachtingen van Balan Wonderworld waren hoog! Niet alleen omdat uitgever Square Enix hoge kwaliteitseisen aan hun games stelt, maar ook omdat een van de bedenkers van Sonic the Hedgehog deze game heeft ontworpen. Fans werden lange tijd lekker gemaakt met prachtige kleurrijke afbeeldingen en keken reikhalzend uit naar de game. Helaas is het vaak zo dat als de verwachtingen hoog zijn het eindresultaat soms tegenvalt. Balan Wonderworld is dat ook een beetje overkomen. We hebben geprobeerd om niet alleen als een fans naar de game te kijken, maar ook vooral vanuit de ogen van Luna en Michael. Of de game in smaak valt lees je in onze review.

Welkom in Balan Wonderworld

Balan Wonderworld is een heel erg vreemd 3D-platformspel dat een beetje eindjaren ’90, begin ’00 aanvoelt. Het verhaal begint met het selecteren van een jongens of een meisje en waarna een prachtig geanimeerd filmpje start. Positief vind ik wel dat ook Nederlands als taal geselecteerd kan worden. Veel volwassenen vinden dit onzin, maar ik merk dan onze kinderen dit bij de meeste games erg prettig vinden. In de animatie die start zie je wat personages dansen en ineens jouw personage verdrietig weglopen. Vervolgens komt je personage in een soort theater en een vreemd grijnzend karakter tegen die je meeneemt naar Balan Wonderworld. Veel meer diepgang en verhaal zit er niet in, maar wel een vrolijke kleurrijke wereld.

De fantasiewereld van Wonderworld

Na de animatie kom je terecht op een zwevend eiland waar pluizige felgekleurde diertjes rondlopen over een felgroen grasveld. Het is blijheid alom in Wonderworld. In het midden van deze wereld zit soort machine verstopt onder een glazen bol. Na het spelen van wat levels kun je de gevonden edelstenen voeren aan de pluizige vriendjes. Deze zorgen er vervolgens voor dat de machine tevoorschijn komt. De machine lijkt een beetje op de Gravitrax van Michael. Ook hier rolt een metalen bal door de machine waar een kettingreactie uit moet volgen. Wat deze machine uiteindelijk kan heb ik helaas nog niet kunnen achterhalen. Maar dat wil ik zeker nog gaan uitvogelen. Aan de voorkant van de machine loopt ook een teller op. Zodra doel op deze teller wordt bereikt wordt de machine verder uitgebouwd.

Loop je rond op het eiland kom je al snel een deur naar een andere wereld tegen. Er zijn totaal twaalf werelden te vinden. Tot nu toe tovert de game alleen nog maar een grote glimlach op mijn gezicht en ook de kinderen konden het spelen van Balan Wonderworld erg waarderen.

Vrolijke wereld

Elke wereld bestaat uit drie levels. De eerste twee levels zijn redelijke grote werelden waarin vele beeldjes (een soort Oscars) verstopt liggen. Het doel is al deze beeldjes vinden en het einde van het level bereiken. In de levels kun je verschillende kostuums vinden. Elk kostuum heeft een eigen functie.

De besturing van het spel is enorm simpel. Je beweegt je karakter met de thumbstick en verder is er maar een knop om de eigenschap van je gedragen kostuum te activeren. Zo kan je met het ene kostuum springen, het andere springen en zweven en weer een ander kostuum vuurspuwen. Er is een enorme diversietijd in kostuums, hoewel sommige ook op elkaar lijken. Om alle beeldjes te vinden zal je goed moeten nadenken welk kostuum je nodig hebt. Ook zijn de benodigde kostuums niet altijd in hetzelfde level te vinden. Totaal kun je drie kostuums bij je dragen en naar wens wisselen. Word je geraakt door een vijand of doe je jezelf pijn, dan raak je het kostuum kwijt.

Waar is wereld twee?

Het is een leuke combinatie tussen puzzelen, zoeken en rondrennen. Luna had de eerste drie levels ook enorm veel plezier in het spel, maar na het verslaan van de eindbaas (waar ze zelf enorm trots op was) kwam ze bij mij met de vraag waar de tweede wereld was. Ik heb er enorm lang naar gezocht en kon het ook niet vinden. Toen ik zelf aan Balan Wonderworld begon liep ik na het behalen van de eerste eindbaas tegen hetzelfde probleem op. Waar is de volgende wereld? Na heel erg lang proberen en zoeken, telkens weer de levels spelen en uitvogelen wat ik gemist had vond ik per ongeluk nog een enorm goed verstopt beeldje. Toen ik na het vinden van dit beeldje het level gehaald had, begon ineens een animatie met een trein en het karakter dat ons naar Wonderworld had gestuurd. Ik moest schijnbaar alle beeldjes vinden om door te kunnen naar de volgende wereld.

De werelden en levels die volgen zijn ondanks de simpele besturing vermakelijk om te spelen. Na twee levels krijg je een eindbaas. De eindbazen lijken allemaal mensen die iets vervelends hebben meegemaakt en daarmee blijven zitten. Als je uiteindelijk de eindbaas hebt verslagen laten deze mensen hun kwade gevoelens los en gaan door met de orde van de dag. Ondanks de wat vage uitleg is de game in dit opzicht helemaal niet verkeerd.

Waar komt de kritiek vandaan?

Het werd voor mij pas vervelend dat ik telkens opzoek moest naar al die beeldjes. Ik heb de eindbaas toch verslagen? Waarom dan niet gewoon de volgende wereld ontgrendelen? Ik ben bang dat in vroege versies van de game dit wel het geval was, maar dat de gameplaytijd te kort was en ze een manier hebben gezocht om dit te verlengen. Het verplicht zoeken naar bijna onmogelijk te vinden beeldjes zorgt inderdaad voor veel meer speeltijd, maar bij mij ook voor frustraties. Na een level voor de zoveelste keer opstarten let je niet meer op de vrolijke kleuren, maar let je meer op de stijve besturing en vijanden die telkens weer precies hetzelfde doen. Wat mij betreft hadden ze beter een game kunnen maken waarbij je snel het einde haalt. Achteraf zoeken naar de beeldjes voor extra’s in de game, zoals wat meer achtergrondinformatie over het verhaal had beter geweest.

Voor wie is Balan Wonderworld wel leuk?

Persoonlijk denk ik dat voor Balan Wonderworld een grote groep staat te popelen. Dit is niet de groep diehard gamers met geweldige game skills. Balan Wonderworld is vooral geschikt voor volwassenen die kennis willen maken met gamen en dan vooral met het 3D-platform genre. Het is een rustig spel met een enorm lage instap dat voor beginners zal aanspreken. De vrolijke kleuren, simpele besturing en juist minder agressieve opbouw is voor deze groep erg prettig. Zelfs mijn moeder van 60+ zal de game kunnen spelen en ik denk zelfs dat zij het leuk zal vinden. Wil jij dus net als je (klein)kinderen even wegdromen in een fantasiewereld, maar heb je weinig ervaring met games, dan is Balan Wonderworld een goed begin.

Ik verwacht dat Balan Wonderworld ook een uitermate geschikte game zal zijn voor mensen met een handicap. Vooral omdat je niet vereist dat je lastige snelle combinaties moet indrukken om verder te komen. Zijn spellen als Super Mario te moeilijk, dan is Balan Wonderworld dankzij de hele simpele besturing mogelijk wel een 3D-platformspel dat bereikbaar is voor deze groep.

Conclusie

Tijdens het spelen van Balan Wonderworld kun je duidelijk merken dat Yuji Naka, de maker van Sonic, achter het spel zit. Hij heeft duidelijk geen spel gemaakt voor de pro gamer, maar juist voor de beginnende speler.

Balan Wonderworld is dus zeker geen slecht spel. Wel zitten er elementen die het voor ergernissen zorgen. Zo is het verplicht zoeken naar alle gouden beeldjes in een level iets dat de ontwikkelaar beter achterwegen had kunnen laten. Luna vond dit duidelijk ook. Toch weet ik zeker, dat als ik voor haar af de lastige beeldjes vind, ze met plezier verder zal gaan spelen. Michael vond Balan Wonderworld echt saai. Hij is ook iemand die binnen korte tijd Super Mario 3D World uitspeelde en zich duidelijk niet aangetrokken voelde tot de wat trage simpele speelstijl in Balan Wonderworld. Zelf ben ik met lichte tegenzin een heel eind gekomen. Toch hou ik een positief gevoel aan de het spel over. Ik weet zeker dat ik Balan Wonderworld nog af en toe ga spelen. Ik ben ook heel erg benieuwd hoe mijn moeder of schoonmoeder het gaat vinden.

Robbert Brus
Laatste berichten van Robbert Brus (alles zien)
3

Specificaties

Adviesprijs € 59,99,-
Getest platform Nintendo Switch  
Uitgever Square Enix 
Leeftijd 7 jaar
Release datum: 26 maart 2021
Aantal Spelers: 1 speler (met Pass N Play)
Talen: Engels, Duits, Frans, Spaans, Nederlands, Italiaans, Portugees, Russisch, Japans, Chinees, Koreaans
Downloadgrootte: 10+ GB (Nintendo Switch)
Gesponserde game: Ja, digitaal
Website https://www.square-enix.com

You may also like

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten