In september ’96 maakte ik voor het eerst kennis met de Formule 1. In onze videogamewinkel lag Formule 1 voor de PlayStation, destijds een revolutionair spel. Ondanks mijn beperkte kennis van de sport, kocht ik het spel en was ik er meteen aan verknocht. Ik begon de sport te volgen en vond mijn eerste en enige idool: Michael Schumacher. Hoewel ik nooit interesse had in voetbal, stond ik ‘s nachts op voor de Formule 1. Sindsdien ben ik nooit meer gestopt met het volgen van de sport en het spelen van de nieuwste games. In 1996 werd het spel nog ontwikkeld door Bizarre Creations en uitgegeven door Psygnosis, maar nu beheert EA Sports de licenties na de overname van Codemasters. Van EA kreeg ik de kans om F1 23 uit te proberen. Ik ben benieuwd of er veel verbeteringen zijn ten opzichte van F1 22.
Inhoudsopgave
EA brengt innovatie
Na de overname van Codemasters heeft EA meteen zijn stempel gedrukt op de Formule 1-games. Een stempel waar velen aan moesten wennen. Dit komt doordat EA, naast een simpele simulatiegame, extra elementen heeft toegevoegd aan de F1-game. Eerder zagen we al dat FIFA een verhaalmodus had gekregen, en vorig jaar is er ook een verhaalmodus geïntroduceerd in F1. Hoewel ik in eerste instantie geen voorstander was van een verhaalmodus, aangezien het immers een racesimulatie is, moest ik even terugdenken aan mijn ervaring met de verhaalmodi in FIFA. Die vond ik namelijk wel leuk, omdat ik zelden voetbalgames speel en het wat meer diepgang gaf. Dus ik zette mijn trots als simracer even opzij en begon aan Breaking Point 2.
Breaking Point 2
Het verhaal in F1 23 pakt de draad op waar het vorig jaar gebleven was. Dit keer speel je echter niet als Aiden, het hoofdpersonage van vorig jaar, maar met verschillende personages. Zoals altijd draait het om de intense concurrentie tussen de coureurs en de politieke spelletjes achter de schermen. Grote ego’s die elkaar het leven zuur proberen te maken. Ik vraag me af of het er in werkelijkheid ook zo aan toegaat. Als dat het geval is, zou ik snel mijn interesse in de sport verliezen en op zoek gaan naar een andere hobby. Ik heb me ook vaak geërgerd aan de manier waarop de personages met elkaar omgaan. Wat ik wel echt kon waarderen, was dat er een vrouwelijke coureur in het spel is die ook achter het stuur kruipt. Dat voegde een leuke twist toe aan het verhaal.
Over het algemeen vond ik de volledige verhaalmodus vermakelijk en duurden de races niet te lang. Soms moest ik een volledige race uitrijden, terwijl ik andere keren midden in een race belandde. Wel merkte ik dat het verhaal vrij statisch verliep. Met andere woorden, het verhaal paste zich niet aan mijn prestaties aan. Als ik na veel moeite eerste werd, eindigde het verhaal niet in euforie. Naar mijn mening zou EA in een volgend spel best een verhaal met verschillende mogelijkheden kunnen creëren. Desondanks heb ik wel plezier beleefd aan het verhaal en ik raad het zeker aan om te spelen. Ik heb het voornamelijk op de bank gespeeld, vaak met mijn Steam Deck, en die combinatie vond ik ideaal.
F1 23 als simracer
Hoewel de game op veel punten beter is dan vorig jaar, waren er ook aspecten die mij sterk tegenvielen. Zo wordt mijn Logitech G923-stuur met Trueforce niet ondersteund en vertoont het vreemd gedrag. De force feedback reageert zeer slecht en de draai-as van het stuur kan niet correct worden afgesteld in de game. Dit is ontzettend frustrerend wanneer je uitkijkt naar een spel. Net zoals bij de verhaalmodus, ondervond ik ook problemen met sommige circuits die niet vloeiend draaiden. Het grootste probleem waar ik tegenaan liep, waren haperingen in het beeld en het geluid. Jammer genoeg, aangezien de game er grafisch beter uitziet dan zijn voorganger.
Een punt waarin ik echter wel veel verbetering merkte, was de wegligging van de auto. In de game van vorig jaar was het nodig om compensatie te bieden met tractiecontrole, maar dit jaar voelt de auto op natuurlijke wijze moeilijker aan. Dit is een belangrijke verbetering, aangezien racen zo veel leuker wordt. Vooral op stratencircuits, waar ik vorig jaar helemaal niets van bakte, voelde ik me nu plotseling veel zelfverzekerder terwijl ik langs de muren scheerde met de wagen.
F1 World
Een nieuw onderdeel in F1 23 is F1 World. In dit gedeelte van het spel kun je de voortgang volgen en zelf een auto samenstellen en verbeteren naarmate je meer ervaring opdoet. In deze modus vind je ook de traditionele Time Trial en Gran Prix terug. Hier kun je rijden met je eigen auto of die van de huidige teams. Dit is tevens de plek om online te spelen. Het leuke aan online spelen is dat je niet de beste hoeft te zijn. Je krijgt verschillende doelstellingen die je helpen om steeds beter te worden. Dit maakt het online racen, zelfs wanneer je achteraan rijdt, een stukje minder saai.
F1 23 en VR
Ik keek jarenlang uit naar het racen in VR in de Formule 1. Eigenlijk waren alle andere games gewoon een soort van tussentijdse afleiding tot F1 beschikbaar was. Helaas lukte het Codemasters vorig jaar niet om het goed voor elkaar te krijgen. De game werkt gewoon niet lekker in VR en dit jaar hebben ze er opnieuw een flinke puinhoop van gemaakt. Je moet je voorstellen dat de game al niet soepel draait zonder VR, en als je dan ook nog een VR-headset opzet, wordt het helemaal een ramp. Het eerste dat opvalt, is dat het stuur bijna op mijn neus zit en er geen optie is om mijn VR-positie aan te passen. De enige manier is dus om je hoofd helemaal naar beneden en naar voren te bewegen en vervolgens de VR-positie te resetten.
Als je na veel ongemakkelijk gepriegel in je racestoel eindelijk op de juiste positie zit, werkt het stuur weer niet prettig door de eerdergenoemde bugs. Los van dat probleem kom ik bij het punt dat de grafische kwaliteit enorm achteruit is gegaan en dat sommige circuits gewoon niet soepel draaien en vol haperingen zitten. In VR kan dat leiden tot misselijkheid. Voordat je zegt dat meer mensen daar last van hebben: ik kan dagenlang non-stop Elite Dangerous spelen, door de ruimte draaien en vliegen, en ik kan urenlang non-stop andere racegames spelen zoals Assetto Corsa. Ik geniet ervan en heb totaal geen last. Het zijn vooral de momenten waarop de game vertraagt, net zoals hij dat op mijn scherm zonder VR doet. Dus het is absoluut geen aanrader als je de game in VR wilt spelen.
Conclusie
Ondanks de vele bugs en problemen met het stuur, heb ik vooral genoten van de verhaalmodus in F1 23. Heerlijk ontspannen op de bank met mijn Steam Deck in de hand. Hoewel F1 23 op bepaalde gebieden beter is dan F1 22, ben ik niet extreem enthousiast. De inconsistente prestaties per circuit zijn gewoonweg niet goed te praten. Het is ook erg teleurstellend dat er niet naar de VR-community is geluisterd. Ik wil benadrukken dat we de pc-versie hebben getest, en ik hoop dat PlayStation 5-spelers minder problemen zullen ervaren.
PC Specs: Intel Core i9 9900K, NVIDIA GeForce 2080 Ti, 32GB DDR4 RAM, PCIe M.2 WD BLACK SSD. Dit zou ruim voldoende moeten zijn toch?