Mario Maker

Veel papa’s en mama’s van nu zaten vroeger zelf uren achter de beeldbuis gekluisterd met een Nintendo controller in de hand. Over pixels zo groot als dobbelstenen en schadelijk beeldbuistralingen hadden onze ouders geen weet. We hadden onbezorgd plezier, daar draaide het om en zo kijken we er ook op terug. Een vrolijke Mario-tune zorgt bij menig ouder dan ook voor een grote smile. Ben jij een ouder die met plezier terugkijkt naar de spelletjes vroeger, dan zal Mario Maker je een glimlach van oor tot oor bezorgen.

Oneindig speelplezier

Mario Maker is een spel voor de Nintendo Wii U (niet te verwarren met de Wii), waarmee je zelf Mariolevels kunt creëren. De levels zijn gebaseerd op de drie klassieke Nintendo spellen Super Mario Bros, Super Mario Bros 3 en Super Mario World en het moderne Super Mariospel New Super Mario Bros U. Zelfgemaakte levels kunnen bewaard worden en online worden gedeeld met andere spelers. Voordat je een level online kunt delen, dien je hem wel eerst zelf van het begin tot het eind uit te spelen. Dit zorgt ervoor dat het geen wildgroei aan onhaalbare levels ontstaat.

Mario Maker draait niet alleen om het maken van levels. Je kunt ook de uitdaging, via de zogenoemde ‘100 Mario Challenge’, aangaan en andermans levels spelen. Gewapend met 100 Mario-levens kun je tot maximaal 16 levels spelen tot het eind. Voltooide levels kun je beoordelen om vervolgens door naar het volgende level te gaan. Is een level te moeilijk dan kun je deze ook gemakkelijk overslaan. Aan het einde van de uitdaging verdien je extra’s zoals nieuwe spelfiguurtjes die je kunt gebruiken in je eigen levels. Alleen het spelen van andermans levels bezorgd al voor oneindig speelplezier, een week na de release van Mario Maker zijn er al meer dan een miljoen levels gedeeld.

Levels maken

Het spelen van andermans levels is natuurlijk ontzettend leuk, maar de kracht van Mario Maker zit in de level editor. Voor wie nog niet bekend is met de Nintendo Wii U, bij de spelcomputer krijg je een GamePad. Dit is een soort tablet waarmee je Wii U-spellen kunt besturen en bedienen. Ook het ontwerpen van levels in Mario Maker doe je met behulp van het touchscreen op de GamePad. Niets ingewikkelds, want zodra je Mario Maker de eerste keer start, leert het spel je stap voor stap hoe de editor werkt. Je begint met het spelen van een level, gaandeweg kom je erachter dat onderdelen in het level ontbreken. Op een leuke manier wordt gevraagd de missende onderdelen in het level te plaatsen. Binnen nog geen 10 minuten ben je thuis in de editor en kun je starten met het ontwerpen van je eigen level.

In de beginperiode heb je nog weinig opties en onderdelen in de editor. Gaande weg worden er steeds meer onderdelen bezorgt; er rijdt letterlijk een vrachtwagentje door het beeldscherm om je nieuwe spelonderdelen af te leveren. Daarbij krijg je uitleg over de nieuwe onderdelen. Hoewel het jammer is dat je niet direct met alles aan de slag kunt, is het de andere kant prettig dat je niet direct overspoelt wordt met alle mogelijkheden. Na een weekje spelen heb je alle opties vrijgespeeld die het spel op dit moment te bieden heeft. Nintendo heeft toegezegd dat het spel in de toekomst via updates uitgebreid zal worden met nieuwe mogelijkheden.

Spelen en delen

Een ding waar Nintendo nog een hoop te verbeten heeft het online en sociale deel. Zo biedt Nintendo geen mogelijk om vrienden toe te voegen zoals Sony en Microsoft dat bieden. Wil je een level delen met je vrienden, dan kun je de levelcode op te zoeken en aan je vrienden geven. Via de code kunnen zij je level online terugvinden.

Pappa’s mening

Zelf tekende ik vroeger mijn eigen Mario levels, ik verzon er mijn eigen spelfiguurtjes bij en bedacht leuke avonturen. Ik weet ook nog goed dat er in het spel Sonic the Hedgehog 2 een debug-mode zat waarmee ik elementen uit spel kon toevoegen en wijzigen. Ik bouwde er compleet nieuwe Sonic-werelden mee. Een nadeel, zodra mijn Sega uit moest was al mijn werk verdwenen. 25 jaar later kan ik opnieuw mijn spelwerelden ontwerpen, bewaren en delen! Het mooiste is dat ik de levels nu kan delen met mijn zoontje en ik zijn levels met mij deelt. Hoewel zijn levels een complete chaos zijn van vijanden, obstakels en onhaalbare taferelen, hebben we wel enorm veel plezier met Mario Maker. Ik ben benieuwt hoe mijn zoontje er over dertig jaar naar deze momenten terugkijkt.

Advies

Vroeger was er nog weinig advies voor ouders over digitale apparaten. Onze ouders vertelden hooguit dat we vierkanten ogen kregen als we teveel achter de beeldbuis zaten. Toen was het aanbod digitale media ook stukken minder. We keken in het weekend tekenfilms op Telekids en tijdens de regenachtige dagen speelde we een spelletje op de Sega of Nintendo. Tegenwoordig krijgen de kinderen alles ongevraagd op zich afgevuurd. Overal en op elk uur van de dag is media beschikbaar. Aan ons is het dan ook taak kinderen handvatten te geven over de omgang met media en techniek. Op de website Mijn Kind Online kun je brochures vinden en worden regelmatig onderzoeksrapporten geplaatst over media en kinderen. Op de website Media Opvoeding kun je advies krijgen over het gebruik van media, games en kinderen. Ook DigiMama houdt het nieuws voor je in de gaten zal de laatste onderzoeksresultaten met jullie delen.

10 uur lang Mario Maker

Related posts

The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom

Star Wars Outlaws – review

Nintendo World Championships: NES Edition