Ik kan me de dag nog goed herinneren toen ik voor het eerst toegang kreeg tot het forum van Project CARS. Ik was vooral geïnteresseerd omdat het de eerste racegame was die volledig compatibel met VR zou zijn. Het team en de community waren gepassioneerde raceliefhebbers en hadden als doel de beste racesimulator ooit te ontwikkelen. Op het forum van Project CARS kreeg je geregeld te horen dat CARS niet naar de vertaling auto’s verwees, maar naar Community-Assisted Racing Simulator.
Project CARS is geregeld uitgesteld, maar je wel geregeld vroege versies van de game uitproberen en je input geven aan de developers. De game beloofde een waar succes te worden. Toen Project CARS eindelijk het publiek bereikte was het niet wat iedereen gehoopt had. Weinig auto’s, veel bugs en de game voelde kaal en niet af. De community was teleurgesteld.
Hoewel het enorm gaaf was om in virtual reality rond te scheuren in je droombolide, zat er inderdaad weinig uitdaging in de game. Kort na de release verschenen de eerste uitbreidingen. Met het geld dat met de DLC’s verdiend werd kon de ontwikkelaar voldoende energie in het spel spelen om het spel verder op te poetsen. Het resulteerde uiteindelijk in een spel waar de community op hoopte. Project CARS kreeg al snel meer draagvlak en Project CARS 2 werd een feit.
Inhoudsopgave
Project CARS 2
Project CARS 2 was opnieuw een vrij lege game met weinig auto’s en vooral heel veel bugs. Opnieuw was de community niet tevreden. Een punt waar men wel over te spreken was, waren de online races die je tegen elkaar kon spelen. Dit was in Project CARS 2 een stuk uitgebreider. Daarentegen weet ik nog goed dat de besturing minder prettig was. Het bleek omdat de ontwikkelaar meer naar de gamer achter de controller had geluisterd en niet naar de sim-rijder achter een stuur. Net als bij Project CARS had Project CARS 2 de tijd nodig om zich door te ontwikkelen.
Project CARS 3
Nu zijn we bij Project CARS 3 beland en ook deze game is totaal niet zonder woede van de community op het toneel verschenen. Project CARS 3 is een arcade racer geworden. Het zou totaal niet realistisch zijn en onbestuurbaar. Je zou als botsauto’s over het veld aan het pingpongen zijn (iets dat voor simracers echt ‘not done’ is). De game wil zich meten aan Gran Turismo en Forza Horizon. De community is opnieuw boos en laat zich horen.
Ik ben aan Project CARS 3 met een open mind begonnen. Is de game echt zo slecht als de woedende community laat weten of kunnen we over een aantal maanden aan de slag met een game die opnieuw verder uitgewerkt moet worden. Dit is mijn ervaring met de nieuwste Community-Assisted Racing Simulator.
Meer de focus op uitdaging
Waar sim-racers de uitdaging bij elkaar zoeken zijn het de gamers die vaak de uitdaging in het spel zoeken. Project CARS miste eigenlijk altijd een beetje van beide. Online werkte niet heel erg geweldig en je eindigde vaak in een vrije training waar iedereen maar een beetje doelloos aan het rondrijden was. Ook binnen het spel was er weinig uitdaging te vinden. De focus is nu duidelijk gelegd op de uitdaging in het spel en niet meer op de simracers. Dit merk je als je Project CARS 3 voor het eerst opstart. In plaats van toegang tot het voltallige assortiment auto’s zal je moeten je de wagens vrijspelen. Dit kan offline in carrière en online via multiplayer of rivals.
Carrière
Je start je carrière met een eenvoudige auto. Door wedstrijden te winnen en uitdagingen te voltooien krijg je XP (ervaringspunten). Hoe meer punten, hoe hoger je level en hoe meer je binnen het spel vrijspeelt. Naast XP zijn er ook credits waarmee je levels kunt vrij kopen of je auto kunt upgraden.
De uitdagingen in carrière wisselen sterk af van heel erg moeilijk tot zeer gemakkelijk. Voor de ene uitdaging moet je bijvoorbeeld vijf keer inhalen zonder de ander te raken een andere uitdaging gaat puur om het winnen van de race.
Er zitten genoeg uitdagingen en carrièrelevels in het spel om je flink wat avondjes te kunnen vermaken, daarbij weten we van Project CARS dat het beste nog komt in de vorm van downloadbare uitbreidingen. Op dit moment zit de game al volgestopt met ruim 120 tracks layouts en 200 race en reguliere auto’s.
Multiplayer
Op het moment lijkt de oude community de game een te laten vallen. Een online race bestaat daarom vaak uit een of twee anderen die, gelet op hun rijgedrag, niet boven de 12 jaar oud zullen zijn (even op papa’s PlayStation aan het spelen). Veel meer dan elkaar een beetje van de baan rijden is er dus niet bij helaas. Heb je zelf een aantal vrienden over kunnen halen om de game te kopen, dan kan je op dit punt een best leuke sessie creëren.
Dan is er nog Rivals dat op dit moment neerkomt op het snelste rondje neerleggen op een vooraf geselecteerd circuit en een vaste wagen. Elke week worden er een aantal nieuwe circuits en auto’s gekozen waar iedereen zijn of haar rondje mee rijden. Op de ranglijsten zie je wie het snelste is. Een beetje vergelijkbaar met de vorige Project CARS games.
Lekker met de controller verschrikkelijk met een stuur
Aan de besturing merk je nog wel dat het spel in de basis een simulator is. De besturing met de controller is prima te doen. De triggers reageren op een juiste manier en niet overgevoelig zoals dat vaak het geval is bij race games. Ook met de sticks kun je vrij precies insturen als wil de auto soms wat te vlot reageren. Het is even oefenen, maar niet onmogelijk onder de knie te krijgen.
Een minder positief gevoel hield ik aan het racen met stuur over. Er viel werkelijk niet een auto fatsoenlijk onder controle te houden. Een toefje te veel gas is niet op te vangen met een stuurbeweging en een tikje te veel gas en je lag alweer tegen je tegenstander. Ik race veel met Raceroom en Assetto Corsa en daar krijg je al snel feeling voor de auto. Bij Project CARS 3 was ik bij de kleinste veranderingen de feeling alweer kwijt. Gelukkig geeft de controller een hele andere ervaring. Mogelijk komt het ook omdat ik het spel voor het eerst op de PlayStation 4 speel en niet op de pc.
Grafisch ook net niet
Het spel speel ik voor het eerst op de PlayStation 4 en dat is voor wie van de pc komt wel een hele flinke downgrade. De auto’s en de circuits zien eruit alsof ik een Need for Speed spel op de PlayStation Classic aan het spelen ben. Korrelige randen en huizen, bomen en borden verschijnen zomaar in beeld. We hebben thuis alleen PlayStation 4 Pro’s en van andere spellen weet ik dat beelden grafisch er niet zo enorm slecht uit hoeven te zien. Dit lijkt dan ook echt een probleem bij Project CARS 3. Helaas heb ik geen vergelijkingsmateriaal voor de pc en moet ik het grafisch aspect ook met een korrel zout nemen.
Na de update laatste zijn de beelden wel iets verbeterd. Ik vind het beeld nog steeds wat vaag, maar het is wel iets scherper geworden en bomen en borden springen ook iets minder vaak uit het niks in beeld. Het is in ieder geval niet meer alsof je een PlayStation Classic hebt aangesloten en dat belooft toch weer veel goeds voor de toekomst.
Conclusie
Een hoop haken en ogen, maar dat hadden de andere Project CARS games ook. Project CARS 3 heeft duidelijk de keuze gemaakt om een race spel voor het gewone publiek te worden. Het zal even tijd kosten om de juiste groep aan te spreken, maar uiteindelijk zal de game die zeker gaan vinden. Project CARS 3 is helemaal geen slecht spel, maar wel een heel ander spel dan de delen ervoor.
Of het de juiste keuze zal alleen de toekomst kunnen uitwijzen. De fans van de vorige delen zijn boos, maar die kunnen hun heil ook vinden bij games als Assetto Corsa en Raceroom. Als ik heel erg eerlijk ben waren die simracers toch al beter dan Project CARS of Project CARS 3 daar verandering in had kunnen brengen weet ik niet. Een verstandige keuze dus, die natuurlijk niet direct als positief ervaren wordt. Toch kan ik me er prima met de game vermaken, maar niet meer vanuit mijn VR headset in de sim, maar vanaf de bank met een controller in mijn handen. Net als Forza en Need for Speed kun je Project CARS 3 erbij pakken als je even tijd en zin hebt rond de scheuren zonder dat je volledig gefocust op regels hoeft te zijn.
Over een half jaar gaan we gewoon Project CARS 3 nog een kans geven. Dan zijn de foutjes eruit gepoetst en heeft hopelijk de nieuwe doelgroep de game gevonden.