Schema’s, het leren omdenken

schemas-het-leren-omdenken

Zoals velen van jullie weten ben ik op dit moment mijzelf uit een depressie aan het worstelen. Mocht je nog niet weten wat het inhoudt voor mij, dan is het misschien een idee om een van mijn vorige blogs eens te gaan lezen zodat je een beetje een beeld hebt.

Depressie

Een depressie is namelijk niet alleen “het gaat even niet zo lekker” of “Ik zit even niet zo lekker in mijn vel”. Als dat het had geweest dan was ik alweer de oude geweest, aangezien dit dieper gaat duurt het dus ook langer voor je goed met jezelf aan de slag kunt om beter te worden. Een depressie gaat echt in fases heb ik gemerkt, en in de fase waarin ik nu zit komt er eindelijk ruimte om met mijzelf aan de slag te gaan. Als je hoofd nog vol zit met angsten, paniek, waangedachten, verdriet en schuldgevoel kan je immers enorm weinig.

Schema’s

Het woord zegt het al, schema’s. Ieder van ons heeft ze, dingen die je geautomatiseerde doet of denkt zonder dat je daar enige controle over hebt. Dit zijn vastgenestelde dingen die je doet of denkt omdat je zelf je dit om wat voor reden dan ook hebt aangeleerd.

Hersenen

In je hersenen lopen er allemaal paden, je kunt je voorstellen hoe ouder je wordt hoe meer je van die paden hebt gecreëerd. Echter zit er ook verschil in elk pad, het ene pad is namelijk meer geasfalteerd dan het andere. Simpelweg omdat je het ene pad meer gebruikt dan het andere… Dit maakt het dus knap lastig als je wilt gaan proberen je gedachtes te veranderen, aangezien je hersenen dus gewend zijn geraakt om het beter geasfalteerde pad te nemen. Je zult dus met training moeten proberen om de paden die niet zo goed geasfalteerd zijn beter te asfalteren. En dat doe je doormiddel van G-schema’s.

G-schema’s

Met G-schema’s ga je de paden proberen te wijzigen, meer andere paden te gaan gebruiken en daardoor ook die paden meer asfalt geven. Dit zorgt ervoor dat je hersenen leren om andere dingen te denken, andere keuzes te maken en gedachtes te draaien. Klinkt gek, maar het werkt echt. Maar hoe werkt zo’n schema vraag je je nu vast af? De bedoeling van zo’n schema is de dingen die je denkt of voelt uit te dagen. Klopt het nou eigenlijk wel wat je denkt? Is het wel realistisch wat je denkt? En wat zou je er anders over kunnen denken? Wat zegt het nou over mij als? Wat is er erg aan als? Als je op al deze vragen een antwoord geeft, krijg je vanzelf een beeld van hoe je over dingen denkt, en of het nou wel realistisch is wat je denkt. Ook krijg je hierbij de mogelijkheid om een andere gedachte te kiezen en uit te proberen of het anders denken of wat anders doen juist niet veel effectiever is.

App

Nu heb ik dit allemaal op papier, maar ik ben er dus ook achter gekomen dat er een super handige app voor is. Aangezien je niet overal je papieren en een pen bij de hand hebt is dat dus super handig. De app is bij mij te vinden in de Play Store, via de deze link kun je zelf even kijken of het misschien ook iets voor jou is. Mij helpt het heel erg goed!

 

Tamara

Tamara

Ik ben mama van Michael (7) en Luna (5) ♡ Passie voor koken ♡ Werkende moeder ♡ Netflix addict ♡ lowcarb lifestyle ♡
Tamara

Latest posts by Tamara (see all)

0 Comments
Share

Tamara

Ik ben mama van Michael (7) en Luna (5) ♡ Passie voor koken ♡ Werkende moeder ♡ Netflix addict ♡ lowcarb lifestyle ♡

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten