Pikmin 4 Review

Een Betoverend en Verfrissend Strategisch Avontuur

Nintendo’s Pikmin-serie heeft altijd een speciale plek gehad in het hart van gamers. Met zijn unieke mix van eigenzinnige puzzel-strategie gameplay en een betoverende levendige wereld is Pikmin een game die je eigenlijk niet moet overslaan. Met de release van Pikmin 4 op de Nintendo Switch blijft de geliefde franchise schitteren en biedt het een ervaring die zowel vertrouwd als verfrissend is. Terwijl ik samen met de vrolijke en gehoorzame Pikmin de aardse planeet verkende, raakte ik betoverd door de charme, diepgang en slimme ontwerpelementen van het spel. Ik neem jullie graag mee in de wereld van Pikmin.

Pikmin avonturen

Het verhaal van Pikmin draait om een kleine ruimtevaarder die gestrand is op een mysterieuze planeet, vergezeld door een groep schattige en kleurrijke plantwezentjes, bekend als Pikmin. Deze kleine wezens, met hun vertederende uiterlijk en gevarieerde vaardigheden, wonnen op de Nintendo Game Cube voor het eerst de harten van spelers en het verhaal gaat dus al vier delen door. Van graven en zwemmen tot lopen over lava, elke soort Pikmin blijkt een essentiële aanwinst te zijn in je zoektocht om de wereld te verkennen, gevechten te voeren tegen tuinbeestjes en verborgen schatten op te graven. In Pikmin 4 neemt het verhaal een draai en is het aan jou en het team dat je bij elkaar vind om gestrande reizigers te redden.

Eigen karakter maken

Een van de meest opvallende kenmerken van Pikmin 4 is de mogelijkheid om je eigen personage aan te passen met keuzes zoals haarstijl, lichaamstype en pakkleur. Ik heb echt een karakter kunnen samenstellen die eigen voelt. Hoewel het misschien niet zo uitgebreid is als sommige andere character creators, voegt deze functie toch een leuke persoonlijke touch toe aan je avontuur, omdat je kleurkeuzes ook van invloed zijn op je ruimteschip en je bemanning.

Pikmin 4 in Unreal Engine 4

De werelden van Pikmin 4 zijn prachtig vormgegeven en elk gebied voelt uniek: de tuin vol reusachtige insecten en bloemen, het zanderig strand met geheime paden die tevoorschijn komen bij eb en een huis met meerdere trappen die lijkt op een berglandschap totdat je manieren vindt om hellingen te creëren voor je kleine volgers om de verborgen schatten binnenin te herstellen. Ik weet niet of ze eerder Unreal engine hebben gebruikt voor Pikmin, maar Pikmin 4 voelt als een flinke grafische upgrade ten opzichte van de vorige delen. Van mij mag Nintendo vaker gebruik maken van andere engines.

Gameplay in Pikmin 4

De gameplay draait om het verzamelen en aansturen van verschillende soorten gehoorzame plantwezens om je bevelen uit te voeren en het vermijden van situaties waarin ze ten onder gaan. Hoewel het geen pure real-time strategiespel is zoals StarCraft, waarbij je een leger moet opbouwen en moet vechten tegen vijandelijke troepen, is er altijd veel gaande op het scherm wanneer tientallen van deze kleurrijke wezentjes tunnels graven, schatten dragen en letterlijk in de strijd geworpen worden.

Het spel introduceert geleidelijk nieuwe Pikmins, voorwerpen en vaardigheden, zodat nieuwe spelers niet overweldigd raken door te veel opties in het begin. Deze geleidelijke leercurve is leuk voor nieuwe spelers, maar ervaren spelers zullen soms merken dat ze te lang moeten wachten op nieuwe content omdat de dialogen in de game bekende informatie bevatten.

Een opvallend verschil met eerdere Pikmin-games is dat er in Pikmin 4 geen tijdslimiet is om het verhaal te voltooien, hierdoor heb je een meer ontspannen reddingsmissie en wordt het geen race tegen de klok. Deze beslissing is niet alleen gunstig voor nieuwkomers, omdat de druk om iets verkeerd te doen en gestraft te worden voor de rest van het spel wordt weggenomen, maar ik vond het een stuk leuker om zo te spelen. Het gaf me de vrijheid om doelen in mijn eigen volgorde aan te pakken en mijn innerlijke drang naar 100% voltooiing op elk niveau te vervullen. Een vergelijkbare aanpak werd eerder gedaan bij het spel Dead Rising, waarin de tijdslimiet werd verwijderd om spelers te laten genieten zonder de stress van naderende deadlines te voelen.

Rode Pikmin

Schattige Oatchi

In Pikmin 4 krijg je een nieuwe metgezel: Oatchi. Het is een schattige tweevoetige pup die een enorm leuke dynamiek toevoegt aan de gameplay. Hij kan jou en je hele leger Pikmin op zijn rug dragen en obstakels zoals water overbruggen, verborgen items opsporen en zelfs je de mogelijkheid geven om te springen om nieuwe shortcuts en voorwerpen te bereiken.

Schattigheid in Pikmin 4

Als je een flinke wandeling maakt gaan de Pikmin op zijn rug zelfs een vrolijk deuntje zingen. Oatchi kun je ook nieuwe vaardigheden leren door gestrande bemanningsleden te zoeken. Telkens als je een bemanningslid vindt word je beloond met vermogenspunten die je kunt gebruiken om hem nieuwe kunstjes te leren. Deze upgrades voelden stuk voor stuk waardevol aan, hoewel sommige functies, zoals het laten halen van Pikmin, overbodig werden toen ik de mogelijkheid ontgrendelde om ze zelf op te roepen met een druk op de knop. Misschien handig om te weten als je zelf nog aan de slag moet.

Een vreemde nieuwe Pikmin?

Strategie

De strategie draait om het samenstellen van de juiste combinatie van Pikmin om verschillende vijanden en obstakels te overwinnen. Het spel introduceert 110 unieke vijanden en dat vergroot de behoefte aan het aanpassen van je leger om hen te counteren. Het is van cruciaal belang om de juiste soorten Pikmin te gebruiken. Zo is een gevecht met een Fiery Bulblax alleen geschikt voor rode Pikmin omdat deze vuurbestendig zijn en niet in brand vliegen. Een Horned Cannon Beetle heeft een zwakke plek die verborgen blijft totdat je een van de grotere paarse ijs- of rots Pikmin in zijn blowhole boven zijn hoofd gooit.

Het ontdekken van mijn optimale strategie met Oatchi’s vaardigheden maakte het mogelijk om minder tijd te verspillen aan het vervangen van verloren Pikmin en meer tijd te besteden aan het verzamelen van de 239 schatten verspreid over zes locaties en 22 grotten.

Pikmin voor de perfectionisten

De mogelijkheid om via de ‘–‘-toets tijd terug te spoelen is een welkome toevoeging in Pikmin 4. Vooral voor perfectionisten die alles uit de game willen halen. Het stelt je in staat om delen van een niveau te herhalen en je efficiëntie te verbeteren of waardevolle paarse en witte Pikmin te redden die in het begin erg schaars zijn. Ook voorkomt het de frustratie van het moeten terugspelen van hele niveaus vanwege een kleine fout. Een soortgelijke functie is aanwezig als je het einde van de dag niet haalt met al je Pikmin terug naar het ruimteschip; je kunt ervoor kiezen om terug te spoelen naar een checkpoint om het opnieuw te proberen, in plaats van waardevolle vriendjes te verliezen.

GBA SP in Pikmin 4

Na het verhaal van Pikmin

De schattenjacht in Pikmin 4 gaat echter veel verder dan de hoofdverhaallijn. De post-credits inhoud van het spel behoort misschien wel tot de beste die de Pikmin-serie ooit heeft geboden. Het voegt nieuwe locaties en bizarre inwoners toe en het is een eerbetoon aan eerdere Pikmin-games. De combinatie van het hoofdverhaal en de post-game zorgt voor een aanzienlijke speelduur waardoor je je urenlang kunt vermaken met dit charmante en vermakelijke avontuur.

Dandori

Naast het verhaal en wat daarna komt biedt Pikmin 4 ook uitdaging in de vorm van Dandori. Dit is een Japanse term voor het strategisch organiseren van taken en effectief werken. De Dandori-uitdagingen dwingen je om alle schatten in een bepaalde locatie te verzamelen met een beperkt aantal Pikmin. Zelfs de meest doorgewinterde Pikmin-spelers zullen hier op de proef worden gesteld om de felbegeerde platina medaille te verdienen.

Daarnaast is er de Dandori Battle-modus die meerdere spelers toelaat en een chaotische mix van gevechten en verzamelen op leuke manier combineert. Test je multitasking-vaardigheden tegen een tegenstander die net zo graag wil winnen als jij. Het wel ontzettend jammer dat er geen online mogelijkheden zijn voor deze modus maar lokaal multiplayer en spelen tegen de AI zijn alsnog een vermakelijke ervaring.

Dandori

conclusie

Pikmin 4 is een betoverend en verfrissend strategisch avontuur dat het beste van de Pikmin-serie samenbrengt. Het brengt charmante personages, een boeiende gameplay en een levendige wereld samen om een onvergetelijke ervaring te creëren op de Nintendo Switch. Het spel ongetwijfeld een blijvende indruk achterlaten bij gamers van alle leeftijden. Met het uitgebreide avontuur, de talloze schatten om te ontdekken en uitdagende Dandori-uitdagingen biedt de game een onweerstaanbare mix van plezier en strategie. Dit is een game waar je naar blijft terugkeren een must-have voor elke Nintendo Switch-bezitter en een welkome toevoeging aan de befaamde serie.

5

Leeftijd  3 jaar
Release datum: 21-07-2023