Review Super Smash Bros. Ultimate

We zijn lang lekker gemaakt door Nintendo. Termen als de meeste, het grootste, ongeëvenaarde, gigantische, uiterste en ultieme zijn keer op keer gebruikt om Smash te promoten. Het verkopen met deze lekke makende leuzen in combinatie met mooie video’s is gelukt, want Smash verkocht in een dag meer dan alle andere games die eerder verschenen op de Switch. Daarmee is in een klap het populairste spelletje dat op de Switch verscheen. De vraag is of het spel voor iedereen zo leuk is als de titel doet zeggen of is het slechts een zeer enthousiaste groep gamers die de rest meeneemt in hun hype.

Super Smash Bros. Ultimate is gigantisch!

Daar gaan we weer met de marketingspreuken, maar het is waar, Super Smash Bros. Ultimate brengt alle figuren en vrijwel alle werelden uit alle voorgaande Smash-titels samen in een game en gooit daar nog een enorme reusachtige mega kers bovenop door allemaal extra figuren en later nog extra dlc aan toe te voegen. Dat is natuurlijk ook Gi-ga-gi-gan-tisch! Wie had ooit gedacht dat Sonic, Pikachu, Mario, Ryu, Snake en Mega Man het tegen elkaar zouden opnemen in een spel. Totaal kunnen we uiteindelijk kiezen uit 108 werelden om tegen elkaar op te nemen. Van nieuwe werelden zoals New Donk City Hall uit Mario Odysey tot klassiekers als Hyrule Castle die op de originele game op de N64 verscheen. Helaas kun je bij het aanschaffen van Smash niet direct aan de slag met al deze personages en werelden, daarvoor moet je ze vrijspelen.

Vrijspelen van personages

Je begint met de cast van de originele Smash op de Nintendo 64. Lekker nostalgisch! Het vrijspelen van alle personages duurt wel even met een lijst zo groot als die van Smash Bros. Ultimate. Dat is voor mij geen ramp, want het spel had voor mij weinig inhoud gehad als je direct met al je personages had kunnen spelen. Vrijspelen kun je doen door het spel te spelen. Het is niet zo simpel als een level spelen, de verschillende modes proberen. Smash Bros Ultimate is zo gemaakt dat bepaalde input, andere karakters vrijspeelt. Simpelweg op een knopje bashen in een match zal dus weinig resultaat hebben. Voor sommige is het een enorme frustratie dat ze niet even hun karakter kunnen vrijmaken, maar ik vind het wel leuk zo blijft het een verrassing wanneer en wie er bij je team aansluit. Ik ben niet zo van het button bashen en vechten, ik heb meer uitdaging nodig en dat is ook de reden dat ik het wel kan waarderen.

Single-player Story

Naast de game-mode om elkaar simpelweg van de kaart af te rossen biedt Smash Bros. ook een single playerverhaal. De wereld van Verloren lichten is een verhaalmodus waarbij een duistere kracht alle vechters uit Smash Bros. heeft gevangen genomen, zodat hij ze kan klonen tot een slechte donkere variant. Het is aan jou om de alle vechters te bevrijden (het voelt een beetje als de laatste Marvel-film Avengers: Infinity War).

Naast vechters kun je ook spirits verdienen door missies te voltooien. Spirits kun je als een soort sticker aan de vechter koppelen, zodat hij of zij extra krachten krijgt. Spirits zijn spelfiguren en voorwerpen uit verschillende Nintendo-games. Het duurde even voordat ik doorhad, dat ik een spirit moest koppelen. Hierdoor was ik uren bezig was met een level waarin wind aanwezig was. Telkens weer werd ik uit het level geblazen. Na uren spelen kwam ik erachter dat ik de Gele pletterpad als hulpspirit had moeten instellen. Dit is een figuurtje uit de Pikmin-serie en biedt in Smash Bros. Stormweerstand. Na het toevoegen van de spirit werd ik niet meer uit het scherm geblazen. Even een tip voor de beginners, zoals ik, dus.

De verhaalmode heeft veel weg van een speelbord waarbij je telkens een paar missies moet voltooien om verder te kunnen. Zo heb je ook bepaalde spirits nodig om bruggen te bouwen en door te kunnen. Het is een fijne toevoeging aan het spel en een mode die ik persoonlijk het meeste zal spelen, omdat ik zomaar wat vechten niet erg leuk vindt.

Smash modes

Zoals gezegd is natuurlijk ook de klassieke modes aanwezig waarbij je in een arcade-stijl het op mag nemen tegen een enorm arsenaal aan vechters. Het lijkt wat saai, maar er zitten leuke extra’s in verwerkt zoals opdrachten tijdens het gevecht zoals bijvoorbeeld droog blijven als het gaat regenen. Er is dus wel degelijk veel vernieuwing die de titel Ultimate zijn eer aan doet.

Naast de standaard gevechten kun je ook een toernooi starten waar tot wel 32 speler deelnemers in kunnen worden opgenomen. Multi-smash maakt het helemaal mooi. In deze mode kunnen vijf spelers het tegen vijf andere spelers opnemen. Complete chaos en ik volg er helemaal niks meer van, maar het is vast leuk voor de pro’s die precies hun spelkarakter weten bij te benen. Ik overzie persoonlijk totaal niet meer wat ik aan het doen ben.

Een laatste optie onder Smash is variatie smash. Hier kun je allemaal vreemde eigenschappen aan je vechter geven, zoals er een reus van maken en allemaal speciale kleding geven.

Online

Waar ik na een paar dagen Pokemon Let’s go het aardig kon opnemen tegen online spelers ben ik bij Smash totaal niet opgewassen tegen de spelers online. Daarbij is er online best lag en wordt de verbinding als je eindelijk een potje lijkt te winnen verbroken. Of dit is omdat de speler de verbinding verbreekt of dat de lag de oorzaak is weet ik niet, maar het was wel een beetje teleurstellend. Gelukkig weet ik van Pokemon dat het een stuk beter kan en zullen de problemen waarschijnlijk snel opgelost worden.

Hoewel je bij lokale gevechten oneindig veel kunt instellen is dat online juist niet het geval. Je komt in een random match tegen iemand anders. Je kunt wel zelf een kamer maken en de regels instellen, maar dan geld de ranking niet. Een beetje jammer, maar wel begrijpelijk om fraude te voorkomen. Het voelt een beetje zoals Mario Kart waarbij je niet veel online mogelijkheden hebt.

Smash is zo ultimate als de titel doet zeggen. Het is alles wat de spelers wilde hebben, op online na. Zelf heb ik de meeste plezier van het verhaal gehad. Het is uitdagend en soms een tikkeltje te moeilijk. Ook is de besturing in handheldmodus of met de joy-con niet te doen. Er is duidelijk rekening gehouden met de spelers die de voorkeur voor een Game Cube-controller hebben. Deze kreeg je alleen bij de Limited Edition en de losse modules om een Game Cube-controller aan te kunnen sluiten zijn bijna niet te krijgen. Gelukkig is de Switch Pro-controller een prima (misschien zelfs beter) alternatief.

Michael was iets minder enthousiast over Smash Bros. Hij heeft het niet zo op de vechtspellen in het algemeen. Fortnite speelt hij alleen omdat zijn vrienden hem blijven vragen, maar hij gaat liever een mooie wereld in Minecraft bouwen of Pokemons zoeken.