Home Nintendo Review Yooka-Laylee and the Impossible Lair

Review Yooka-Laylee and the Impossible Lair

door Robbert

Yooka-Laylee is een vrolijke platform game gemaakt door een team dat veel ervaring heeft in dit genre. Een deel binnen het team heeft in het verleden gewerkt voor Rare, in opdracht van Nintendo, aan titels als Donkey Kong Country voor de Super Nintendo en Banjo-Kazooie voor de Nintendo 64.  Lukt het deze ontwikkelaars, die 25 jaar geleden mijn kinderhart veroverden, ook de harten van Michael en Luna te veroveren? We testen Yooka-Laylee the Impossible Lair deze week samen uit.

Yooka-Laylee

Eigenlijk Yooka en Laylee

In hoofdrol van dit spel spelen een kameleon genaamd Yooka samen met zijn maatje Laylee de vleermuis. Eerder hadden de twee al een 3D-platformer, maar dit spel viel bij veel recensenten niet in de smaak. Dit deel heeft het team compleet anders gedaan en is de 3D-platformer omgetoverd naar een 2D-avontuur. In dit avontuur moet het duo een bijenfamilie redden uit de handen van een slechterik. Deze slechterik wil de gevangen bijen met zijn Hivemind-apparaat tot slaaf maken. Het ziet er moeilijk uit, maar met de hulp van koningin Phoebee en haar ‘Royal Beetallion’, hebben Yooka en Laylee misschien een kans.

Het begin is het einde

Het gekke aan dit spel is dat je direct met het laatste level begint en waarschijnlijk ook zal falen. Voor mij was dat net zo verwarrend als frustrerend. Ik had dus niet door dat dit het laatste level was en ik begon direct te mopperen over de moeilijkheidsgraad. Het duurde even voordat ik in de gaten kreeg dat er meer levels waren om vrij te spelen, 40 in totaal. Bij elk level bevrijd je een bij die je ‘bij’-staat in het eindlevel. Hoe meer bijen je verzameld hebt, hoe vaker je geraakt kunt worden door een obstakel. Op die manier wordt het toch een stukje gemakkelijker de eindbaas te verslaan.

Yooka-Laylee

Een wereld vol levels

Je kunt natuurlijk niet in een keer bij alle 40 levels komen. In de 3d-wereld vind je verschillende gebieden die je kunt vrijspelen. In elk gebied bevinden zich een aantal levels. Elk level biedt een unieke 2d-platform wereld waar je verschillende vijanden moet verslaan, gouden veren kunt verzamelen, geheime munten kunt vinden en aan het einde van elk level de bij kunt bevrijden. Heb je een aantal levels gespeeld, dan kun je de gevonden munten gebruiken om een soort tol te betalen om door naar de rest van de wereld te gaan.

Naast het vinden van munten kun je ook tonicflesjes in de wereld vinden. Deze flesjes kun je tegen betaling van gouden veren inruilen voor een soort power-ups. Met deze power-ups kun je de gameplay en het uiterlijk van de wereld aanpassen. Zo is er bijvoorbeeld een tonicflesje die je langer de tijd geeft om Laylee te kalmeren als je geraakt bent door een vijand. Ook is er een tonicflesje die je ervoor zorgt dat je gevonden gouden veren mag houden als je af bent en die de wereld zwart-wit maken of zelfs ondersteboven keren.

Yooka-Laylee

Niet alleen Tonics kunnen je level veranderen. In de 3D-wereld zijn ook verschillende elementen te vinden. Zo zijn er struiken waar blauwe bessen aan groeien. Door deze blauwe bessen op een level te gooien, zullen alle elementen in het level in ijs veranderen. Watervallen zijn ineens bevroren, en vijanden gedragen zich anders.  Het leukste is dat aan het einde van het level je ook een nieuwe bij kunt bevrijden.

Al deze onderdelen zorgen ervoor dat het spelletje genoeg diversiteit heeft om je lang te vermaken. Aan alles is te zien dat het tot in de puntjes is afgewerkt en het doet dan ook niet onder aan grotere titels zoals Donkey Kong Country.

Yooka-Laylee

Michael (9 jaar) en Luna’s (7 jaar) mening

Yooka-LayleeMichael leek in eerste instantie niet echt geïnteresseerd in Yooka-Laylee, maar toen ik vertelde dat het gemaakt is door dezelfde mensen die Donkey Kong Country gemaakt hebben pakte hij het snel op. Sommige onderdelen in het spel vond hij vrij lastig. Zo moet je onder rotsen doorrollen en direct daarna springen. De vrolijke kleuren en opbouw van een 3d-wereld waar 2d-levels in verstopt zitten spreekt hem erg aan. Wel vond hij het erg jammer dat je niet samen kon spelen. Dat was wat hem het meeste aansprak van Donkey Kong Country.

Luna heeft korte tijd met het spel doorgebracht, maar vond het nog iets te lastig. Nu is Luna meer van het knutselen, spelen met poppen en samen een bordspelletje spelen.

Onze conclusie

Ben je fan van platformspellen als Donkey Kong Country of Rayman? Zorg dan dat je Yooka-Laylee and the Impossible Lair niet mist. Met de jolige muziek, kleurrijke werelden en perfect afgestemde levels doet het spel niet onder aan een echte Nintendo-klassieker. Met een eShop-prijs van € 29,99 en een fysieke prijs van gemiddeld € 34,99 is het ook nog eens een goed betaalbaar spel. Wij hebben genoten van de game en gaan nu naar onze volgende review ?

4

Details

Adviesprijs € 29,99,-