Review: Yoshi’s Crafted World

Het moet toch fantastisch zijn om bij de gamestudio Good-Feel te werken, zodat je voor Nintendo de volgende Yoshi-game mag ontwikkelen. Het enthousiasme, de vrolijkheid en de creativiteit spat dan ook van je kleine Switch-scherm zodra het nieuwste deel: Yoshi’s Crafted World opstart.

De Yoshi-games worden al langer door Good-Feel verzorgt. Zo was het vorige deel helemaal in het thema breien gestoken en had deze de toepasselijke titel Yoshi’s Woolly World. Bij dit deel is het team aan de slag gegaan met keukenrollen, pakken melk, kleurpotloden, vouwblaadjes en een flinke dosis creativiteit om een nieuwe wereld voor Yoshi te creëren. En ik moet zeggen ze hebben zich overtroffen.

Je vingers beginnen jeuken

Als je de werelden in Yoshi’s Crafted World goed bekijkt, dan weet je het gewoon zeker; het team moet voorafgaand aan het digitale knutselwerk eerst aan de echte knutseltafel gezeten hebben. Dit zorgt ervoor dat tijdens het spelen je eigen vingers beginnen te jeuken om ook zelf aan de slag te gaan. Kijken of je zelf ook de jungle- of de ruimtewerelden kunt maken. Dat komt goed uit, want je kunt nu meedoen aan Nintendo’s wedstrijd voor de mooiste Yoshi-kijkdoos. Deel voor 19 april je eigen kijkdoos op Instagram met de #YoshiKijkdoos in de beschrijving en je doet automatisch mee.

Maar nu nemen we eerst een paar eieren in de hand en gaan op avontuur met de Yoshi’s om opnieuw hun geliefde eiland van de ondergang te redden.

Kamek en Baby Bowser

Op de top van de berg in Yoshi’s kleurrijke wereld staat de schitterende Dromenzon. Een standbeeld met vijf kristallen, dat ieders droom kan laten uitkomen. De onschuldige Yoshi’s maken geen misbruik van de Dromenzon, maar Kamek en Baby Bowser hebben hele andere plannen en het duo probeert de Dromenzon van de Yoshi’s te stelen. Terwijl de Yoshi’s kramachtig vasthouden aan het standbeeld trekt Kamek met zijn toverkrachten het standbeeld uit de grond met als gevolg dat alle kristallen verdeeld over Yoshi’s eiland terecht komen. Aan jou de taak om samen met de Yoshi’s de kristallen terug te halen en de Dromenzon te herstellen voordat Kamek ermee vandoor gaat.

Bloemen en rode munten

Wat volgt is 2D platformgame zoals we nog niet eerder gezien hebben. Er zijn totaal zestien werelden met elk een eigen thema te ontdekken. Elke wereld heeft zo’n drie tot vijf levels in het thema. Voordat je naar de volgende wereld kan, moet je een soort robot betalen in bloemen. Deze bloemen zitten, samen met rode munten, in de levels verstopt. Pas als je genoeg bloemen hebt gevonden kun je verder. Het is dus niet een kwestie van de levels doorrennen naar het einde.

In elk level zijn tussen de 5 en de 8 bloemen te vinden. Je kunt ook bloemen verdienen als je een level met je volledige energielevel haalt, alle rode munten vindt en totaal 100 gouden munten verzameld. Bloemen en rode munten zitten bijvoorbeeld achter creaties in de achtergrond of op moeilijk te bereiken plekken. Soms moet je een kleine opdracht doen om een bloem te bemachtigen. Bijvoorbeeld binnen een bepaalde tijd alle blauwe munten verzamelen en dat kan nog knap lastig zijn. Zeker als je weg wordt bemoeilijkt door vijanden.

Voor de aller kleinste gamers

Moeilijk is Yoshi’s Crafted World zeer zeker niet, maar het is wel enorm vermakelijk en uitdagend. In een single player spel is een ervaren gamer binnen zo’n vijf uur bij het eind. Maar het spel is duidelijk bedoeld voor een wat jonger publiek. Papa’s of mama’s zullen samen met hun kinderen zich kostelijk vermaken in de tweespeler mode van het spel. Het samenspel biedt namelijk nog veel meer plezier dan het solo gedeelte. Zo kun je taken verdelen door op elkaars rug te gaan zitten. Terwijl de een zich een weg door de levels baant, kan de ander de vijanden bekogelen met eieren en geheimen in het level openen.

Meer uitdagingen

Om het spel iets meer uitdaging te geven zitten er extra opdrachten en puzzels in het spel verstopt. Je kan alle bloemen zoeken en de levels 100% uitspelen. Daarnaast zit er ook nog de optie om de levels gedraaid te spelen. In de Keerzijde-modus moet je drie Poochy-pups zoeken. Ook daarmee kun je drie bloemen verdienen.

Kostuums verzamelen

Met munten kun je niet alleen een ster op het einde verdienen, je kunt er ook kostuums mee kopen. Het leuke is dat de kostuums in een verrassingseieren automaat zitten. Voor tussen de 100 en 200 munten kun je er een ei uit trekken. Kostuums kun je ook aantrekken en deze bieden je bescherming tijdens het spelen.

Yoshi’s Crafted World blijft je verbazen van het eerste tot het laatste level. De extra elementen, zoals de mogelijkheid om levels in spiegelbeeld spelen en het verzamelen van de kostuums, zorgen ervoor dat je na het uitspelen van Yoshi nog wel even zoet bent. Samen spelen is een enorm leuke bezigheid en vooral leuk voor de jongere kinderen die net beginnen met gamen. Je kunt Yoshi’s Crafted World aanschaffen in de eShop van Nintendo of op cartridge.

In ons gezin

Persoonlijk vind ik Yoshi’s Crafted World een stuk leuker dan de vergelijkbare 2D-platformspellen Kirby Star Allies en Donkey Kong Country Tropical Freeze. Soms is het gewoon lekker om ontspannen te gamen. Niet op het puntje van je stoel maar gewoon lekker achterover in relaxmodus.

Als je het aan Michael vraagt staat Donkey Kong Country nog steeds bovenaan met als duidelijke reden dat die een stuk moeilijker is en hij, samen met zijn beste vriendje Jestin, hier een stuk langer mee bezig is.