Crash Bandicoot 4: It’s About Time

Door Tamara

Als ik mijn ogen dichtdoe en in gedachte even terug naar de jaren ’90 ga kom ik niet alleen Super Mario en Sonic the Hedgehog tegen, maar ook Crash Bandicoot. In die tijd hadden Sega en Nintendo hun eigen mascotte. Toen Crash Bandicoot verscheen werd deze door fans al snel uitgeroepen tot de mascotte voor de Sony PlayStation. De gekke buideldas gaat al lang mee, maar gek genoeg heeft een echt vervolg op het derde avontuur ruim twintig jaar op zich laten wachten. Crash Bandicoot 4 is al enige tijd te krijgen voor de PlayStation 4, maar heeft nu ook de sprong Xbox, PC, PS5 en de Nintendo Switch gemaakt. Ik mocht het spelletje op de Nintendo Switch uitproberen.

Een nieuw avontuur

In dit avontuur neemt de gekke buideldas het opnieuw op tegen zijn rivalen Doctor Neo Cortex, Doctor Nefarious Tropy en het kwade Uka Uka masker. Het trio is in Crash Bandicoot 3: Warped verslagen en opgesloten in dimensie die hun tientallen jaren jonger maakte. De twee doctors zijn nu weer volwassen en werkend aan plan om de wereld te veroveren. De jarenlange frustraties lopen bij Aku Aku door het geklungel van de twee doctors zo hoog op dat hij in woede uitbarst. Daarmee wordt een schokgolf van energie ontketend dat zorgt voor een gat in ruimte en tijd. Terwijl Uka Uka buiten bewustzijn ligt, merkt N.Tropy op dat het gat hun universum verbindt met een multiversum.  Cortex besluit het te gebruiken om hun dimensie en alle andere dimensies te veroveren.

Aku Aku, de tweelingbroer van Uka Uka, voelt de verstoring en realiseert zich snel wat er is gebeurd. Hij schakelt Crash en zijn zus Coco in voor hulp. Het is aan deze twee om het multiversum te redden en Cortex te stoppen.

Crash Bandicoot als vanouds

Aan de animaties zie je dat Crash Bandicoot 4 een flinke poetsbeurt heeft gekregen. De filmpjes die je ziet zijn professioneel en te vergelijken met die van de moderne Ratchet and Clank en Skylanders games. Het is Hollywood waardige kwaliteit met goed ingezette humor. Iets dat ik wel kan waarderen. Aan de gameplay is niks veranderd. De ontwikkelaars is het enorm goed gelukt om het Crash Bandicoot gevoel van de originele games te behouden.

Tijdens het spelen van Crash merk je dat de game zorgvuldig en met veel liefde is gemaakt. De afwisseling in levels is echt fantastisch gedaan en alle elementen uit de originele Crash Bandicoot games kom je tegen. De ene keer spring je van links naar rechts als een soort platformgame door de levels.  Dan ren je weer weg voor grote obstakels die je tegemoet komen en zie je de fantastische expressies op Crash (of Coco’s) gezicht en weer een ander lever ren je juist naar voren. Elk level zit bomvol met nieuwe vijanden en elke wereld biedt een geheel nieuwe beleving. Daarmee is ook elk level opnieuw even uitdagend. Crash speel je dan ook niet uit in een paar uurtjes en alle diamanten vinden en 100% uitspelen is al helemaal een opgave.

Crash is dan ook echt geen game voor de snelle opgevers! Dat was het origineel niet en dat is Crash Bandicoot 4 ook zeker niet. De game is wel stukken minder frustrerend dan de originele games. Dit komt omdat je de keuze hebt om een moderne speelstijl te kiezen. Met deze speelstijl hoef je niet direct een heel level opnieuw spelen als je doodgaat. Je wordt zo vaak als je wil naar het laatste checkpoint teruggebracht.

Ik waardeer enorm dat beide speelstijlen mogelijk zijn, maar ik moet toegeven dat ik anno 2021 een moderne speelstijl wel prettiger vind. In deze tijd hebben we de keuze uit veel meer games en maanden op een spelletje hakken zien de meeste mensen niet meer zitten. Toch gaat de moeilijkheid die de originele spellen niet verloren. Met Crash had ik regelmatig dat ik even van de bank sprong als ik eindelijk een level gehaald had.

Oude en nieuwe eigenschappen

Naast de bekende draai heeft Crash ook wat nieuwe krachten gekregen die hij in de loop van het spel verzamelt in de vorm van maskers. Zo krijgt vrij snel een masker dat onzichtbare objecten zichtbaar maakt en een masker dat de zwaartekracht kan omkeren. De krachten krijg je in de levels en zijn niet altijd beschikbaar. Deze levels brengen weer een geheel nieuwe en vooral uitdagende speelstijl met zich mee.

Samen spelen

Tegenwoordig spelen we allemaal online spelletjes, maar wie in de jaren ’90 al samen games speelde kan zich waarschijnlijk nog herinneren hoe dat ging met platform games: om het level en om het leven! Dat ging in mijn geval maar vaak even goed, want al snel werd er gezegd: “deze telt niet.” In Crash kun je de zogenoemde pass ’n play functie inschakelen! Daarmee wissel van speler zodra je een checkpoint passeert of wanneer je doodgaat. Dit is echt een briljante zet van de ontwikkelaar en brengt helemaal het gevoel van vroeger terug. Dit keer wel met het grote verschil dat de computer beslist of deze telt of niet.

Conclusie

Ik ben Activision enorm dankbaar dat er nog games als deze worden gemaakt. Crash Bandicoot 4: It’s About Time is een game van een genre dat zeldzaam begint te raken. Uitdagende platform games worden er niet veel maar gemaakt. Ook is het een gok om een vervolg op een oude game uit de jaren ’90 uit te brengen. Het kan natuurlijk ook heel erg goed zoals we met Sonic Mania zien. Wat mij betreft is Crash Bandicoot 4 van dezelfde kwaliteit en misschien nog wel beter! Ben je een fan van de originele games, dan ga je zeker niet teleurgesteld zijn.

Tamara
Laatste berichten van Tamara (alles zien)
5

You may also like

1 Reactie

NintendoReviewer 27 maart 2021 - 09:16

Dit is niet het vierde deel van Crash. Er zijn veel meer delen! Klopt niks van.

Reacties gesloten

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten