Home Games & Gadgets Review – Skull and Bones

Review – Skull and Bones

Waarom Skull and Bones ons toch veroverde

door Robbert

De golven van kritiek beuken hard op Skull and Bones. Piratenvlaggen hangen halfstok, en sommigen zingen al liederen over de ondergang van de game. Maar is Skull and Bones echt zo’n zinkend schip? In deze review durven we tegen de stroom in te roeien en delen we onze onverwacht positieve ervaringen met deze piratenwereld. Ontdek waarom Michael en ik, ondanks alle negativiteit, toch een avontuurlijke en boeiende tocht hebben beleefd op de Indische Oceaan!

Vriendschap, Strijd en Verloren Buit

“Papaaaaa! Heeeelp! Ik heb weer ruzie!” schreeuwt Michael door de speakers van mijn headset. Een kamer verder heeft hij zijn kanonnen gelost op een iets te sterk schip van de Compagnie Royale. “Michael, we hadden toch afgesproken om niet zomaar schepen aan te vallen? Laten we ons nu richten op ons contact en niet alles plunderen wat we tegenkomen!”

Ik hijs de zeilen nog wat strakker en ga met volle vaart richting het gevecht. Ik ben niet de enige die mijn maatje te hulp schiet. De rivaal is niet meer alleen, maar met velen. Ik richt mijn kanonnen op de dichtstbijzijnde en raak hem vol. “Ik heb hem geraakt, schieten Michael!” Van achter hoor ik kanonnen mijn kant opkomen. Een schip van een veel hoger level bemoeit zich ook met de strijd. Vluchten is geen optie meer, want mijn energie is op. Ik draai mijn schip richting de tegenstander, maar het is al te laat. Met een genadeloos schot gaat mijn schip ten onder en beland ik als schipbreukeling terug op mijn laatst bezochte eiland. Weg buit!

Niet veel later strandt ook Michael weer aan. “Waarom moest je nou weer zomaar iemand aanvallen?!” roep ik lachend door de microfoon. “Ik wil gewoon zijn buit stelen!” antwoordt Michael. Zou zijn bijna naamgenoot Michiel de Ruyter vroeger ook zo gedacht hebben toen hij honderden jaren geleden de Indische Oceaan overbrugde?

Ik word al snel uit mijn gedachten getrokken als Michael me aanmoedigt om gelijk terug de zee op te gaan om onze verloren buit terug te veroveren. Wat een spel! Wat een lol! Skull and Bones is zeker meer dan we verwacht hadden.

Skull and Bones: Piratenleven op de Indische Oceaan

Ubisoft beloofde met Skull and Bones een meeslepend piratenavontuur, waarbij we met z’n allen de Indische Oceaan zouden onveilig maken. De verwachtingen waren hoog, vooral bij fans van Assassin’s Creed Black Flag en Sea of Thieves. In de praktijk blijkt Skull and Bones echter een heel ander soort game te zijn.

Je bent een simpele piraat die van een neergehaald schip weet te ontkomen. In de chaos weet je met moeite te overleven en te ontkomen op het eiland … Daar bevindt zich ook de legendarische piraat John Scurlock, die je gelijk vertrouwt en opdrachten geeft. Het begint met wat simpele taken, waarbij je een schip te leen krijgt om kennis te maken met de besturing van het spel.

Veel mensen hadden een game als Assassin’s Creed Black Flag verwacht of gehoopt op een game als Sea of Thieves. Skull and Bones is echter meer een lineaire game geworden die je opdrachten laat uitvoeren en je vervolgens terugstuurt voor een nieuwe opdracht. Het verhaal is vrij simpel: je moet de meest gevreesde piraat van de Indische Oceaan worden, en het spel bestaat grotendeels uit het plunderen van andere schepen of nederzettingen. Je kunt gestolen (of eerlijk vergaarde) items verhandelen of verwerken in upgrades voor je schip, waardoor je steeds krachtiger wordt en sterkere vloten kunt aanvallen. Tot nu toe klinkt het niet heel bijzonder, maar het plezier lag voor mij vooral in het co-op gedeelte. Samen met Michael de aanval inzetten en de zee verkennen was leuk. We spraken samen af welke missie we zouden doen, stapten vervolgens beide op een boot en voeren uit.

Gameplay

De gameplay van Skull and Bones varieert. Zo bedien je op een eiland te voet je eigen karakter, maar zodra je op je boot springt, bestuur je de hele boot. Geen ingewikkelde zeilen hijsen of draaien in de wind, maar direct volle vaart vooruit. Met de L2- en R2-knoppen kun je richten en schieten op andere schepen. Afhankelijk vanuit welke hoek je naar je rivaal kijkt, schiet je met verschillende kanonnen of zelfs vuurspugende kanonnen. Het is een stijl die Michael en ik konden waarderen. We vinden het namelijk soms best saai om in Sea of Thieves constant achter kippen aan te rennen, zeilen te stellen en uren bezig te zijn voor een simpele missie met maar weinig resultaat. Bij Skull and Bones gaat het allemaal een stuk sneller en is een missie veel gemakkelijker gehaald. Michael is soms misschien iets te schietgraag, waardoor ik zelf ook in de problemen raak, maar het is wel echt een leuk samenspel. Na elke missie ga je terug naar je eiland, krijg je een beloning, upgrade je het schip of koop je een beter schip en ga je op naar de volgende opdracht. Voor ons was die manier van spelen zeker wel weggelegd en we hebben van de game genoten.

Skull and Bones had door de enorm lange ontwikkeling hoge verwachtingen gewekt bij de fans. Vooral voor de mensen die verwachtten dat het een soort Assassin’s Creed Black Flag zou worden, is het spel in het verkeerde keelgat geschoten. Dat leverde vooral bij de lancering van de game een berg van kritiek op. Wij bekeken het spel vanuit een ander perspectief, zonder verwachtingen, en ik moet zeggen dat we met plezier gespeeld hebben. De game blijft voorlopig ook gewoon updates en seizoenen krijgen, en langzaam druppelen er steeds meer spelers binnen die de game net als wij wel leuk vinden. Sommige spellen moeten gewoon het juiste publiek vinden, en dat kost soms tijd. Seizoen 2 is inmiddels ook in het vooruitzicht, en we kunnen niet wachten om meer content en meer diversiteit in het spel te krijgen. Wat mij betreft is Skull and Bones een aanrader, maar wel een game die je misschien beter in combinatie met een leuke korting kunt kopen en waarvoor je je verwachtingen misschien iets moet bijstellen.