Review The Legend of Zelda: Link’s Awakening

The Legend of Zelda: Link’s Awakening is een vervolg op het avontuur dat zich oorspronkelijk op de Super Nintendo afspeelde. Link gaat na het verslaan van zijn rivaal Ganon verder de wereld verkennen. De boot van Link komt in een storm terecht en wordt geraakt door bliksem. Als de storm is gaan liggen drijft Link aan op het vreemde eiland Koholint en ontfermen de bewoners Marin en Tarin zich over Link.

Je wordt wakker in een klein huisje waar de twee je verwelkomen. Marin die veel van Zelda weg heeft legt je uit dat je bent aangespoeld en Tarin geeft je schild terug. Vervolgens kun je naar buiten waar een uil, die je de rest van het avontuur begeleid, je verteld dat je je zwaard op het strand kunt vinden. Daar legt de uil je vervolgens uit dat je om van het eiland af te komen, de Windvis moet ontwaken. De Windvis slaapt in een groot ei in het midden op het eiland. Om de Windvis wakker te maken moet hij het lied van de Windvis spelen op acht verschillende muziekinstrumenten. Die instrumenten zitten verstopt in verschillende kerkers.

Om de kerkers te openen heb je sleutels nodig en om die te krijgen dien je verschillende opdrachten uit te voeren. Opdrachten variëren van het redden van de hond BowWow tot een ruilsysteem waarmee je items kun verdienen die je extra krachten geven zoals een schep of een banaan voor een aap die een brug voor je bouwt.

Oorspronkelijk Zelda op de Game Boy

Oorspronkelijk verscheen Link’s awakening in 1993 op de Game Boy. Ik heb dit spel nog als kleine jongen gespeeld en kon veel elementen uit het spel dat nu op de Switch is verschenen herinneren. Daarom wist ik ook van het ruilsysteem en een groot deel van de geheimen te vinden. Toch voelt dit deel fris en nieuw aan. Dat is vooral te danken aan de enorme grafische update die het spel heeft gekregen. Link’s Awakening voor de Switch is in een unieke pop achtige stijl met vrolijke kleuren en prachtige muziek gegoten in combinatie met af en toe prachtige in tekenfilmstijl gemaakte cut scenes. Regel bekroop het kippenvel van de haren tot de tenen. Zeker als ik zag hoe enthousiast Michael en Luna aan hun avontuur begonnen.

Van vader op zoon

Ik was precies 9 jaar toen ik voor de eerste keer op het eiland Koholint aanspoelde en voor het eerst kennis maakte met de magie van een RPG (role playing game). Nu is Michael ook precies 9 jaar en heeft hij het avontuur van begin tot het einde gespeeld. Hele verhalen over de Windvis, de kerkers en alle geheimen die hij heeft ontdekt komen er tijdens de lunch aan tafel uit. En enorm moeilijk dat hij het vond dat hij het einde niet mocht verklappen. Michael was namelijk nog iets eerder klaar met zijn avontuur dan ik was. Ik wist in grote lijnen het einde wel, maar niet hoe het er op de Switch uit zou zien. En ik kan je verklappen het einde is het uitspelen en alle tijd waard!

Verstopte grapjes

Wie een beetje bekend is met videogames zal in Link’s Awakening een hoop verstopte grapjes vinden. De ontwikkelaars hadden begin jaren ’90 vrij spel gekregen van Nintendo bij het maken van deze titel. Het spel had geen prioriteit en de ontwikkelaars, die ook enorm fan van de serie zijn, hebben een hoop unieke eigen ideeën toegepast die tot op de dag van vandaag nog steeds in veel Zelda games worden gebruikt. Denk aan het combineren van wapens (je kan bom-pijlen maken). Of iets simpels als vissen. Ook zitten er verwijzingen naar andere spellen in Link’s Awakening. De oplettende speler zal gelijk zien dat Tarin wel heel erg veel op Mario lijkt. Ook vind je Goomba’s terug, is Kirby een vijand en kom je uiteindelijk Ward (de krokodil uit Super Mario Bros. 2) tegen. Het maakt dit deel van Zelda anders dan de andere delen en daarmee uniek en enorm leuk.

Toch een beetje meer Zelda

Wie bang is dat je na een paar uurtjes het spel aan de kant gooit hoeft niet bang te zijn. De ontwikkelaars hebben niet alleen op audiovisueel gebied het spel enorm verbeterd ook zitten er wat extra elementen in. Zo kun je zelf kerkers maken in Dampé’s werkplaats. Tijdens je avontuur kun je blokken verzamelen waarmee Dampé kamers kan maken. Deze kamers kun je gebruiken om zelf kerkers meer te bouwen.

Het maken van een eigen kerker is heel eenvoudig. Je plaatst in een vierkant veld verschillende kamers die in een soort Pipe Mania-stijl aan elkaar verbonden worden. Het spel controleert automatisch of de kamers alle elementen bevatten als sleutels en trappen. Als alle elementen kloppen kun je de kerker zelf gaan spelen.

Link’s Awakening ondersteund ook Amiibo. In Dampé’s werkplaats kun je ze scannen om nog meer extra kamers te krijgen. Niet alle Amiibo’s werken, alleen de Amiibo’s die iets met Zelda te maken hebben.

Link’s Awakening is zeker niet het grootste Zelda-avontuur dat je kunt vinden, maar wel van alle delen het meest uit het oog springende. Voor het eerst kan een nieuwe generatie kennismaken met een deel dat eigenlijk de grondlegger is voor alle Zelda delen die volgenden. Ook wie des tijds het origineel heeft gespeeld zal zijn hart ophalen met dit vernieuwde deel. Nintendo weet keer op keer de juiste puzzelstukjes bij elkaar te leggen voor een perfecte ervaring waarbij jong en oud plezier heeft. Daarom krijg Zelda Link’s Awakening van ons de volle vijf sterren.

5

The Legend of Zelda Link's Awakaning

Platform Nintendo Switch