Home Games & Gadgets The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

Een van 's werelds grootste meesterwerken!

door Robbert

Als er een spel is dat in mijn leven een belangrijke rol gespeeld heeft is dat The Legend of Zelda wel. Vanaf heel jonge leeftijd speelde ik het al op de Game Boy, SNES en NES. De avonturen van Link dompelden me onder in een fantasiewereld waar ik ’s nachts zelfs van droomde en overdag over fantaseerde. Ik wilde niet per se een held zijn, maar wel leven in een wereld zo speciaal en mooi als Hyrule waarin ik van alles zou kunnen ontdekken en kon genieten van de vrijheid. In moeilijke momenten uit mijn jeugd sloot ik me af van wat er om me heen gebeurde en ging ik op avontuur.

Zo ben ik mijn hele leven opgegroeid met de avonturen van Link. Voor mij voelt het alsof Tears of the Kingdom mijn leven met Zelda samenbrengt in een groot nieuw avontuur.  Dan heb ik het natuurlijk alleen over de verhaallijn, want naast een verhaallijn die ik nog nooit zo sterk emotioneel gevoeld heb bij een spel, is het ook weer ouderwets puzzelen en ontdekken. The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom moet het spel zijn dat Shigeru Miyamoto ooit voor ogen had toen hij bijna veertig jaar geleden aan de eerste Zelda game begon.

Het verhaal van The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

Het spel speelt zich af na de gebeurtenissen van het eerdere deel The Legend of Zelda: Breath of the Wild, waarin Link erin slaagt Calamity Ganon te verslaan. Het is niet precies duidelijk hoe lang na die strijd we verdergaan, maar het lijkt erop dat er slechts enkele jaren zijn verstreken. In ieder geval begint het verhaal met Link en Zelda die de diep onder het kasteel in de donkere dieptes van Hyrule onderzoek doen naar een vreemd goedje met de naam Miasma. Ze ontdekken daar een paar belangrijke dingen waaronder een reeks muurschilderingen dat de Imprisoning War afbeelden. In dit conflict vochten de oude bewoners van Hyrule (het verloren Zonai-volk) tegen de Demonenkoning Ganondorf en sloten hem op.

Hoewel The Legend of Zelda: A Link to the Past ook een gebeurtenis genaamd had met een vergelijkbaar uitgangspunt, lijkt de gebeurtenis in Tears of the Kingdom iets dat op zichzelf staat. Toch zijn er in het spel wel veel verwijzingen en liedjes die verwijzen naar A Link to the Past. Kort na het vinden van de muurschilderingen vinden Link en Zelda het daadwerkelijk opgesloten lijk van Ganondorf, dat is verzegeld is met een traanachtige steen. Vanaf dat moment ontpopt het verhaal zich volledig met prachtige en spannende animaties en kun je beginnen aan je avontuur dat ongelooflijk goed in elkaar zit.

Ontdekkingsreis

Naast een hoofdverhaal zit The Legend of Zelda Tears of the Kingdom stampvol met zijmissies die je ontdekt tijdens het reizen door Hyrule. Praat met iedereen die je tegenkomt en er komen allerlei verhalen en sommige zullen je om gunsten vragen. Een van de leukste zijmissies is die waar je de rol krijgt als verslaggever. Voor deze reeks aan missies moet je door heel Hyrule verslag doen van gebeurtenissen die je tekenkomt. Het is misschien niet de meest opwindende zijmissies is in Tears of the Kingdom, is het een geweldige ervaring van begin tot eind en laat het zien hoeveel charme er schuilgaat in een open-wereldavonturen game. Daarbij is de wereld zo ongelooflijk veel groter geworden.

Waar Breath of the Wild alleen één groot landschap biedt, kun je in Tears of the Kingdom ook luchteilanden ontdekken en kun je diep de onderwereld in waar een geheel nieuwe duistere wereld op je wacht. Vooral de onderwereld is groot en minstens zo groot is als de bovenwereld. Ik heb al veel rondgereisd in de onderwereld, maar niet te voet. Wie een beetje creatief is kan namelijk zelf voertuigen maken en daarmee de wereld ontdekken.

Creatief met lijm

In The Legend of Zelda Tears of the Kingdom leert Link om dingen aan elkaar te plakken. Daarmee kun je eigenlijk alles wat je zou willen. Plak een paar windwaaiers aan elkaar op een stuk hout en je hebt een vliegmachine of een boot. Ik kan niet te veel verklappen, maar het is echt veel meer dan stom wat dingen aan elkaar plekken. Zo zijn er in het spel talloze opdrachten te vinden die om je creativiteit vragen en je ook de ruimte geven om met eigen ideeën te komen en op je eigen manier op te lossen.

Een voorbeeld dat ik kan geven is bijvoorbeeld de Koroks bij elkaar brengen. Over de hele game zijn Koroks hun vriendjes kwijt. Aan jou de taak ze bij elkaar te brengen. Je kunt de Korok natuurlijk optillen en met hem lopen, maar je bent ook vrij om een paar raketten op zijn rugzak te plakken en hem te lanceren. Liever een auto? Je kunt hem maken. Zo kun je jezelf een weg naar de andere Korok puzzelen.

Ouderwets puzzelen en ontdekken

De Koroks zijn maar een heel klein voorbeeld, maar geloof me je krachten en al deze krachten combineren zul je veel vaker nodig hebben dan in het vorige deel en je krijgt ook veel meer ruimte om het op je eigen manier op te lossen. Zeker in de tempels heb je veel meer vrijheid. Ga jij je vijanden te lijf of kies je ervoor een bouwwerk te maken en laat je die de vijand te lijf gaan.

Naast het in elkaar knutselen van losse onderdelen kun je ook wapens met onderdelen aan elkaar plakken. Plak een steen op een zwaard en hij kan ineens heel goed rotsen kapotslaan. Plak een vlammenwerper op je schild je kunt ook je schild als vlammenwerper gebruiken. Er zijn ontelbaar veel mogelijkheden en ik sta soms verstelt wat de kinderen en anderen op het internet bedenken om te maken in het spel. Zeker in combinatie met je andere krachten is er veel mogelijk.

De kinderen en Zelda

Michael (alweer 13 jaar) en Luna (11 jaar) keken onwijs uit naar The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom. Zij waren er eigenlijk nog veel meer mee bezig dan ik. Al maanden voor de release keken zij elke YouTube video waar het spel ook maar in voorkwam en alle roddels en leaks kwamen ter sprake.  Toen het spel eenmaal gelanceerd was zijn ze niet meer weg te slaan bij hun Switch. Tears of the Kingdom biedt honderden uren speelplezier en ze zullen dan ook voorlopig niet uitgespeeld zijn met het spel.

Vooral in het begin was het lastig voor Michael om niet alles te verklappen. Regelmatig riep ik: ‘dankjewel voor deze spoiler.’ Uiteindelijk was het ook wel prettig om een wandelende Zelda-encyclopedie in huis te hebben, want als ik iets niet kon vinden vond hij het maar al te leuk om zijn vader te helpen door de missies te komen. Zo hebben we uren samen in de gameroom gezeten en hebben we elkaar geholpen. Enige minpuntje van de game, wat vooral de kinderen hebben ontdekt en misbruikt, is de duplicatieglitch.

Glitches zorgen voor spelbederf

Toen The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom net was uitgebracht heeft iemand op YouTube een duplicatieglitch ontdekt waarmee je onbeperkt je items kan dupliceren. Dit zorgt ervoor dat elementen in het spel waar je normaal vele tientallen (misschien zelfs honderden) uren mee bezig bent binnen een uurtje dupliceren geregeld konden worden. Een van die dingen zijn de batterijen die je hiermee groter kunt maken. Om voertuigen voort te bewegen gebruik je een batterij die aan je riem zit. Je kunt deze batterij uitbreiden door speciale stenen te vinden en deze kun je laten ombouwen tot een extra cel voor je batterij. Zoals je zult begrijpen is het een eitje om deze stenen met de duplcatieglitch te kopiëren. Dit zorgt er onder andere voor dat je niet eindeloos in de dieptes van Hyrule hoeft te zoeken naar stenen. De batterij is slechts een voorbeeld.

Nog een voorbeeld is dat je onbeperkt Rupees (de valuta in Zelda) kunt krijgen. Dupliceer diamanten en verkoop ze vervolgens. Zo kun je snel een nieuwe outfit kopen waar je anders uren voor aan het werk moest.  Kleding is zonde om zomaar te krijgen, maar waar het vooral voor spelbederf zorgt is een gedeelte waar je moet sparen voor een eigen woning. Door in een keer alles te kunnen kopen heb je er eigenlijk weinig voor gedaan en verliest dit hele, best grote onderdeel in het spel, zijn waarde. Speel je Animal Crossing? Vergelijk het dan met Animal Crossing waarbij je eigenlijk alles al hebt en kunt kopen. Wat mij betreft hadden de ontwikkelaars van de game daar best iets strenger in mogen zijn. Als je mijn advies wil dan raad aan om de update uit te voeren en de glitch te vergeten.

Michael hoeft niet meer opzoek naar materiaal voor zijn batterij.

Ongekend groot avontuur dat nog vele jaren plezier gaat geven

Wie bang was dat Tears of the Kingdom een herhaling van het vorige deel zou worden kan rustig ademhalen. Naast dat je ondergedompeld wordt in een heel nieuw avontuur dat van begin tot eind je aandacht zal trekken, is de wereld een stuk groter en meer divers dan die van Breath of the Wild. Wie net Breath of the Wild heeft gespeeld kan misschien wel even beter een pauze inlassen en wat ik persoonlijk adviseer is eerst de verhaallijn gaan volgen. Ga direct op pad om de hoofdmissie te volgen en doe de zijmissies als je ze gaandeweg tegenkomt. Ik heb veel vrienden die begonnen zijn met het halen van alle tempels en Korokzaadjes. Dat is een enorme klus en kan best saai zijn als je je daar ook in Breath of the Wild mee bezig hebt gehouden.

Zelf heb ik vooral gefocust op het verhaal en gaandeweg wat zijmissies gedaan. Ik heb tranen met tuiten gehuild bij tijdens game. Alle emotie van bijna 40 jaar Zelda spelen kwam naar boven. Dat combinatie met ongelooflijk mooie muziek, de sterke verhaallijn met opbouw naar enorme opofferingen en samensmeltingen van elementen. Het is echt ongekend knap gedaan. De vraag is of niet meer of Tears of the Kingdom (samen met Breath of the Wild) de beste game aller tijde is, maar of het ooit nog een spel zal komen die dit overtreffen kan.

Een spel dat nooit overtroffen gaat worden

Ik denk persoonlijk dat de serie zelf het zelfs niet meer zal kunnen overtreffen. Shigeru Miyamoto is al zeventig en Eiji Aonuma al zestig (zijn opvolger als het om de Zelda titels gaat). Games maken kost tegenwoordig enorm veel tijd en energie en hoe leuk beide heren het ook vinden, ze laten af en toe al doorschemeren dat ze niet weten hoelang ze het gaan volhouden. Of ooit iemand de heren zou kunnen opvolgen is nog maar de vraag. Het nieuwste deel is hoe dan ook een kroon op hun werk net als de nieuwe Mario film een kroon is op het werk van Shigeru Miyamoto.

Voor nu kunnen we genieten van een van de grootste meesterwerken in de hele gamegeschiedenis en als je een Switch in huis hebt, dan doe je jezelf echt tekort als je Zelda overslaat. Zelda is goed voor vele jaren speelplezier en net zoals Breath of the Wild nog steeds leuk blijft om te spelen weet ik zeker dat Tears of the Kingdom nog vele jaren plezier zal geven bij jouw reis door Hyrule.

 

 

Robbert
Laatste berichten van Robbert (alles zien)
5

Samenvatting

Adviesprijs € 69,99,-
Getest platform Nintendo Switch
Uitgever Nintendo
Leeftijd  12 jaar
Release datum: 12-05-2023
Aantal Spelers: Eén speler
Talen: Japans, Engels, Spaans, Frans, Duits, Italiaans, Nederlands, Russisch, Koreaans, Chinees
Downloadgrootte: 16,7 GB
Gesponserde game: Ja
Website: Nintendo 

Gerelateerde artikelen

1 Reactie

Merel 29 juni 2023 - 09:24

We merken dat er constant onenigheid is over wie Zelda en Fortnight mag spelen. Daarom zijn we van plan om een extra Nintendo Switch aan te schaffen. Weet jij wat meer over de verschillen tussen de verschillende modellen?

Comments are closed.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten