Vorig jaar was ik minder enthousiast over F1 24. Breaking Point, de verhaalmodus die ik zo kon waarderen, schitterde door afwezigheid en ook technisch liep de game niet op rolletjes. De focus leek verschoven naar de hardcore sim-racers, die zelf ook niet bepaald op het puntje van hun stoel zaten. Maar goed nieuws: wie bang is voor een herhaling van die teleurstelling, mag opgelucht ademhalen. F1 25 is op vrijwel alle fronten verbeterd. Stap in, dan neem ik je mee voor een rondje.
Breaking Point is terug en beter dan ooit
Vorig jaar moesten we het zonder Breaking Point doen, en dat vonden we zonde. Deze verhalende modus is juist dé manier om als casual racer in de wereld van de Formule 1 te duiken, zonder meteen een playseat in huis te halen of de ideale downforce te willen uitrekenen. In F1 25 gaat het verhaal verder waar het gebleven was en voelt het bijna als een interactieve F1-serie: filmisch, meeslepend en hier en daar heerlijk overdreven.
Je kruipt in de huid van een van de twee coureurs van het fictieve, jonge Konnersport Butler Racing Team. Dit is een jonge renstal met flink wat interne drama. Denk aan soap meets racecircuit. Dat drama beïnvloedt niet alleen de sfeer in de pitbox, maar ook de prestaties op de baan. Het is allemaal flink geromantiseerd, maar eerlijk is eerlijk: ik vond het verrassend vermakelijk en bleef maar doorklikken om te zien hoe het zou aflopen.
Of Breaking Point hiermee echt ten einde is? Dat zou zomaar kunnen. Maar hopelijk blijft EA dit soort verhalende modi wel ondersteunen. Zeker nu er een extraatje bij zit: wie net als ik van een goed verhaal houdt, mag zijn hart ophalen met de toevoeging van F1: The Movie – de aankomende film met Brad Pitt, die al deels in de game verwerkt zit. Spelers met de Iconic Edition kunnen vanaf 30 juni 2025 het volledige filmscenario spelen. Voor nu kun je alvast een voorproefje nemen met een tof scenario op Silverstone.
In FIFA haalde ik mijn schouders op bij dit soort toevoegingen, maar in een game waar mijn hart sneller van gaat kloppen? Ik snap die FIFA-fans ineens een stuk beter. Resteert de vraag: houdt de rest van de game dit niveau vast?
Carrière maken in de F1
Zoals we gewend zijn, kun je ook in F1 25 weer een carrière starten. Geen drama of filmische scènes dit keer, maar gewoon racen. Je hebt de keuze uit twee smaken: een coureurscarrière of een teamcarrière.
Ga je voor die eerste, dan draait alles om jou als rijder. Geen gedoe met personeelszaken of R&D. Jij hoeft alleen maar te presteren op het asfalt. Gewoon instappen, gas geven en het podium op.
Kies je voor de teamcarrière, dan komt er ineens een managementlaag bij. Je bent niet alleen coureur, maar ook teambaas. Dat betekent personeel aansturen, upgrades regelen, budget beheren en zelfs coureurs wisselen als dat nodig is. Voor elke race kies je met welke rijder je aan de slag gaat, en hoe beter je presteert, hoe sterker je coureur wordt. Klinkt intens? Dat is het ook. Maar voor de liefhebber van micromanagement en tactisch denken is dit echt een feestje.
Speel je graag samen? Je kunt samen met vrienden een carrière starten. Dit kan zowel tegen elkaar als met elkaar. Geen vrienden die F1 spelen, maar wél zin in competitie? Dan is er als laatste nog de uitdagingscarrière.
Tot nu toe hebben we vooral de offline kant van de game belicht (op de teamcarrière na). Maar ben jij juist iemand die de strijd graag online aangaat? Dan is F1 World jouw playground.
F1 World: voor wie verder wil dan solo racen
Zelf ben ik vooral fan van de carrièremodus en de Breaking Point-serie. Online competities, het upgraden van mijn wagen om m’n reputatie bij online vrienden op te krikken… het boeit me eerlijk gezegd weinig. Dus mocht ik hier en daar een steekje laten vallen in deze uitleg: alvast mijn excuses.
In F1 World draait veel om online prestaties en reputatie. Rij je netjes en sportief? Dan stijgt je licentieniveau. In theorie klinkt dat goed, al weet ik uit eerdere edities dat het ook zomaar kan gebeuren dat iemand jou van achteren ramt en jij alsnog de straf krijgt. En om te voorkomen dat ik dan mijn controller (of mijn hele playseat) richting de tv of het raam slinger, laat ik online races tegenwoordig links liggen.
Hoe het onlinesysteem precies is verbeterd in F1 25 kan ik dus niet beoordelen, maar het is positief dat sportieve spelers beloond worden. Daarnaast kun je ook upgrades verzamelen, je technische niveau verhogen en XP verdienen. Ben jij juist wél iemand die het online wil opnemen tegen anderen? Dan zit je hier in ieder geval goed: je kunt lobby’s maken en samen racen.
Gelukkig is er ook voor solo-spelers genoeg te doen binnen F1 World. Soms speel ik wat solo events als ik even klaar ben met mijn carrière. Denk aan uitdagingen als regenraces of tijdritten. Die houden de game fris en geven je reden om terug te keren, zelfs als Breaking Point en je carrière al zijn uitgespeeld. Bovendien werk je ook dan aan je reputatie en verbeter je je wagen.
Leuk extraatje is de Series-modus, waarin je verschillende challenges krijgt die je spelinzicht verbeteren. Je leert bijvoorbeeld beter hoe je je auto afstelt voor specifieke omstandigheden.
Waar je mij ook geregeld zal vinden is bij een offline Grand Prix om lekker te oefenen. Ook de tijdritmodus is ideaal om te trainen. Ik schakel hier het liefste schade uit om voluit te kunnen rijden en het randje opzoeken. Of er net overheen gaan, natuurlijk.
Speelervaring: hoe voelt F1 25 op de baan?
Een racegame staat of valt met de speelervaring. Bij F1 24 was daar flink wat kritiek op. De besturing voelde onnatuurlijk, en de connectie met de wagen liet te wensen over. F1 25 voelt gelukkig een stuk verfijnder. De auto ligt beter op de weg, reageert vloeiender en geeft me het gevoel dat ik écht aan het racen ben.
Speel ik met een controller, dan schakel ik wel wat hulpsystemen in, want laten we wel wezen: racen met een controller is leuk, maar niet bepaald hardcore. In modi als Breaking Point draait het dan ook vooral om plezier, niet om precisie en dat doet de game goed. Ik heb op mijn PC dit keer een PS5-controller gebruikt. Het was wel nodig om deze via een usb-kabel aan te sluiten, maar op die manier werkte haptische feedback ook en dat was een zeer aangename ervaring.
Zodra je een stapje verder gaat, komt er een stuurtje en Playseat bij kijken. Ik gebruik zelf een Logitech G923. Dit is niet het duurste stuur op de markt, maar wel eentje die me het gevoel geeft dat ik serieus bezig ben. De feedback is duidelijk: ik voel wanneer ik overstuur krijg, en merk bij elk team en elke afstelling verschil. Red Bull stuurt messcherp en blijft stabiel, terwijl een Williams wat wispelturiger is en vaker correctie nodig heeft. Dit vertaalt zich allemaal prima naar het stuur, zodat ik erop kan anticiperen. Knap gedaan en een echte een stap vooruit ten opzichte van F1 24, waar de besturing soms wat onwennig aanvoelde.
Toch heb ik een kanttekening: het stuur voelt wat licht aan. Zelfs als ik force feedback op de zwaarste instelling zette, miste ik net dat beetje extra. Dat is persoonlijk, maar noemenswaardig voor wie op zoek is naar een realistische racebeleving.
Wil je echt all-in gaan? Dan is er VR. In F1 24 werkte dat in het begin goed, maar later (na updates) werd de ervaring er niet beter op. In F1 25 lijkt dat beter onder controle. Ik heb al flink wat uurtjes met de headset gereden en heb tot nu toe weinig problemen ervaren. Wel moest ik de grafische instellingen stevig terugschroeven, zelfs met een RTX 3090 Ti in het testsysteem.
Omdat ik vorig jaar reacties kreeg van teleurgestelde spelers die op mijn ervaring afgingen, zeg ik het nu voorzichtig: bij mij werkt VR goed. Maar het vraagt veel van je systeem. Het blijft magisch om rakelings langs een muur te vliegen en vol vertrouwen een bocht in te sturen, omdat je ‘m letterlijk kunt inkijken en voelen omdat de reflexen in je lijf erop reageren. Zeker op stratencircuits is een VR-headset voor mij onmisbaar.
PlayStation 5-gamers vissen helaas nog steeds achter het net: VR blijft exclusief beschikbaar voor PC.
Conclusie
Ik durf met gerust hart te zeggen dat F1 25 eindelijk de game is waar racefans al jaren op hopen. Voor elke type speler zit er wel iets in: of je nu voor het verhaal gaat, het managementgedeelte, of gewoon puur voor het racen. Wat vooral telt: de physics zijn eindelijk in balans. De wagen doet wat ik wil zonder dat het zijn karakter verliest. Het blijft een krachtig beest dat vooruit wil maar, dit keer wél onder controle. Kortom: F1 25 is dé F1-game waar je op wilt overstappen. Hopelijk zie ik je snel op het virtuele circuit!
- Mario Kart World – review - 26 juni 2025
- Nintendo Switch 2 Welcome Tour - 24 juni 2025
- F1 25 vindt eindelijk de juiste afstelling - 11 juni 2025
1 Reactie
Ik ben opgegroeid dat een F1-game moeilijk mocht zijn. Nu voelt het alsof het moet lekker moet spelen met een controller boven realisme. Zelf rij ik met stuurtje + VR, maar merk zelf weinig profijt van die setup in F1 25. Grafisch nog steeds drama en het spel dwingt je bijna arcade te rijden omdat echte inputs niet beloond worden. Verlies je de achterkant? Dan is er geen nuance. Nee, ik ben het niet eens met deze review als echte pro kun je beter voor iRacing gaan.
Comments are closed.