Onlangs werden we door Nintendo uitgenodigd om als een van de eersten de Nintendo Switch 2 hands-on preview uit te proberen. Eindelijk tijd voor een eerste indruk van de langverwachte, veelbesproken opvolger van de Nintendo Switch.
De ochtendsessie vond plaats in Amsterdam, of eigenlijk Zaandam, op nog geen kwartier rijden van ons huis. Buiten werd al gezellig bijgepraat door bekende gezichten zoals Ronald, Joost, Wilbert en Ryan. Na wat geklets was het tijd om naar binnen te gaan. En dat gebeurde niet stilletjes: met luid gejuich werden we ontvangen in een hal vol met Nintendo Switch 2-systemen waarop Mario Kart World draaide.
Niet toevallig trouwens, want dit is een van de lanceertitels van Nintendo, en ze wilden duidelijk dat we daar meteen mee aan de slag gingen.
Mario Kart World op de televisie
We mochten twee potjes spelen. De eerste race speelden we op een groot scherm, in een duel met maar liefst 22 andere computergestuurde rijders – want jawel, Mario Kart World ondersteunt tot 24 rijders tegelijk. Dat is al een feestje op zich.
Als controller kregen we nog niet de nieuwe Pro Controller te zien, maar de vertrouwde Joy-Cons, deze keer in een houder met USB-C. Handig: hierin kun je de Joy-Cons meteen opladen. Maar de nieuwe Joy-Con 2-oplaadhouder voor de Switch 2 biedt nét wat meer. Aan de onderzijde zitten namelijk zogeheten gripbuttons, vertelde onze begeleider. Die zitten niet op de standaardhouder zonder USB-C. Voor mij reden genoeg om er direct eentje te bestellen.
Na deze uitleg begon de race. Mario Kart World voelde meteen vertrouwd aan. De avond ervoor had ik nog even Super Mario Kart 8 Deluxe gespeeld, en qua gameplay voelde het allemaal bekend, maar dan nét iets soepeler. Dat ligt deels aan de vernieuwde Joy-Cons, die veel prettiger in de hand liggen en een veel nauwkeurigere stick hebben. In combinatie met de krachtigere hardware van de Nintendo Switch 2 liep alles heerlijk vloeiend.
En juist daardoor gebeurde er iets onverwachts: ik was nog niet superenthousiast. Ja, de game speelde lekker, de graphics waren prachtig (de moderne Donkey Kong is echt een plaatje) en je kunt nu zelfs als koe racen. Maar het wow-effect bleef een beetje uit.
Na onze eerste race, die ik natuurlijk won 😉, was het tijd om de Switch 2 zelf in handheldmodus te proberen, voor een potje tegen de computer.
Mario Kart World in handheldmodus
De Nintendo Switch 2 is iets groter dan zijn voorganger. Dat viel me al op toen ik het apparaat in de dock zag staan, maar eenmaal in mijn handen voelde het formaat meteen net wat robuuster – op een goede manier. Sterker nog: hij ligt juist beter in de hand dan de originele Switch.
Het scherm is werkelijk prachtig. De kleuren knallen van het beeld en alles draait supervloeiend. Zet je deze naast een standaard Switch (dus niet de OLED-versie), dan voelt het meteen als een serieuze upgrade. Denk: van de Game Boy naar de Game Boy Advance – ineens gaat er een wereld open. Ook in handheldmodus is Mario Kart World een flinke sprong vooruit.
Het scherm is een Full HD-display met 120Hz, waardoor games tot 120 fps kunnen draaien. Of Mario Kart World daadwerkelijk op 120 fps draaide tijdens de demo weet ik niet, maar het zag er haarscherp uit en de bewegingen waren vloeiend. Elke actie werd direct vertaald op het scherm. Geen lag, geen haperingen – precies zoals je het wilt.
Na dit potje begon het enthousiasme echt te groeien. Ik zag mezelf al zitten, samen met Michael achterin de auto, elk met een Switch in de hand. 🏎️
Niet veel later was iedereen uitgespeeld en konden we door naar de volgende ruimte – een hal vol nieuwe games!
Donkey Kong Bonanza – bananen en beuken
De eerste game die ik daar speelde was de gloednieuwe Donkey Kong Bonanza. Een compleet nieuwe titel, in een totaal andere stijl dan we gewend zijn. Toch voelde het direct vertrouwd – waarschijnlijk omdat Nintendo gebruik heeft gemaakt van dezelfde engine als Super Mario Odyssey. De art style is herkenbaar, vrolijk en kleurrijk.
Hier kreeg ik de Joy-Con los in handen en kon ik direct aan de slag. De game voelde responsief en soepel aan. Slaan, beuken, rotsen kapotslaan – het ging allemaal lekker vlot. Onderweg verzamel je bananen en knal je je een weg door de omgeving.
Van tevoren had ik wat gameplaybeelden gezien van bezoekers in New York, waar het wat stroef oogde. Gelukkig bleek dat duidelijk aan de spelers te liggen – de game zelf speelt heerlijk. Het is precies wat je verwacht van een typische launchgame (al verschijnt Donkey Kong Bonanza pas in juli).
Na wat bonuslevels, het terugvinden van Cranky Kong en flink wat gesloop was de demo voorbij. Ik heb me écht goed vermaakt en kijk uit naar de volledige release.
Nog een keer Mario Kart World – maar dan met 24 échte spelers
Naast me stond een ruimte vol met 24 schermen waar opnieuw Mario Kart World gespeeld kon worden – dit keer met 24 spelers tegelijk. De ideale kans om ook even de nieuwe Nintendo Switch 2 Pro Controller uit te proberen.
Die controller voelt solide aan, ligt goed in de hand, en net als bij de vernieuwde Joy-Cons zijn de sticks merkbaar gevoeliger en preciezer. Toch bleef één gedachte bij me hangen: wil ik hier echt €89,99 voor neertellen?
Wat ik namelijk mis, is een echte trigger. Zonder die drukgevoelige knop zie ik grote racegames als Forza nooit verschijnen op de Switch 2. Tijdens het spelen merkte ik hoe zo’n trigger net dat extra strategische voordeel had kunnen bieden – meer controle, meer diepgang. Dat had Mario Kart World misschien nét dat speciale kunnen geven waar ik naar op zoek was.
Desondanks was de ervaring met 24 spelers fantastisch. De sfeer zat er goed in, zeker toen de instructeurs luid aftelden voor de start van de race. We speelden een afvalwedstrijd: bij het eerste potje lag ik er meteen uit 😅, maar bij het tweede (met Wilbert en Appelkanjer aan boord) wist ik een mooie derde plek te pakken! Wilbert was iets eerder afgevallen en inmiddels doorgelopen naar een andere game.
Zelf had ik inmiddels ook zin gekregen om Breath of the Wild even te proberen…
Zelda: Breath of the Wild – met een frisse glans
Op een eenzame demo-unit stond hij daar: The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Deze klassieker krijgt een betaalde upgrade voor de Nintendo Switch 2. Goed nieuws: heb je een Online Plus-abonnement en deze game, dan is die upgrade inbegrepen.
De verbeteringen? Visueel een stap vooruit en eindelijk speelbaar in 60 frames per seconde. Alles loopt soepeler en, misschien nog belangrijker, de laadtijden zijn een stuk korter. Ik testte dit door direct een tempel in te duiken. Waar je voorheen nog even naar het Zelda-logo mocht staren, stond ik nu binnen een paar seconden beneden. Zo snel zelfs, dat ik even twijfelde of de lift wel écht zo snel had kunnen gaan.
Visueel viel de sprong me eerlijk gezegd wat tegen. Ja, het speelt soepeler, maar het blijft een game die oorspronkelijk voor de Wii U is ontwikkeld. De extra app met nieuwe content was tijdens de demo nog niet beschikbaar – hopelijk maakt die de upgrade echt de moeite waard.
BOTW in handheldmodus – lichtpuntje met een vleugje twijfel
Daarna mocht ik aan de slag met de handheldversie. Wat me opviel: een beetje backlight bleeding aan de randen van het scherm. Maar goed, het ging hier om een demomodel, dus ik neem aan dat dit niet representatief is voor het eindproduct.
De demo startte in de bekende tempel waarin Link ontwaakt. Prachtig moment, vooral met de cinematic die volgt – een panoramisch uitzicht dat op de Switch 2 echt tot zijn recht komt dankzij HDR en het haarscherpe 1080p-scherm. Maar toch: of het de volle €99,98 waard is die The Legend of Zelda Breath of the Wild Switch 2 Editie kost? Daar twijfel ik over.
De upgradeprijs van €9,99 is prima te doen als je de Swich 1 game al hebt. Maar nieuwe spelers betalen €79,99 voor de Switch 2 Editie en daar komt €19,99 voor de DLC bij. Bij elkaar best prijzig voor een game die dus al even meegaat.
GameCube-games op de Switch 2 – nostalgie op z’n best
De volgende verrassing: GameCube-games op de Switch 2, speelbaar met een speciaal gemaakte Nintendo GameCube-controller. Ik mocht losgaan op klassiekers als Soul Calibur, F-Zero GX en Zelda: The Wind Waker. De controller voelde degelijk en identiek aan het origineel – wel met wat steviger plastic, extra knoppen (zoals een screenshot- en homeknop), en een c-knop voor de nieuwe chatfunctie.
Wat me écht verbaasde, was de kwaliteit van de emulatie. Dit voelde niet als ‘gewoon een port’. Alles draaide razendsnel, vloeiend en in opgepoetste kwaliteit – alsof de games speciaal voor de Switch 2 zijn gemaakt.
Bij Wind Waker spatte het beeld van het scherm, vermoedelijk 60 fps, upscaled naar 1080p. Ook F-Zero GX speelde fantastisch, al is het jammer dat de games in pillarbox (met zwarte balken aan de zijkant) draaien. Toch: dit is de beste virtuele console-ervaring die ik tot nu toe heb gehad.
Cyberpunk 2077 – next-gen op Nintendo?
In een afgesloten 18+ ruimte stond verrassend genoeg Cyberpunk 2077 klaar. De ontwikkelaars van CD Projekt RED waren zelf aanwezig om hun game te tonen – helemaal uit Polen overgevlogen. En terecht: deze Ultimate Edition komt met alle uitbreidingen en staat volledig op de cartridge. Ideaal.
De game draaide prima. Ik ben gewend aan Cyberpunk op een stevige game-pc, en speel het ook af en toe op de Steam Deck. Maar eerlijk? De Switch 2 deed het misschien zelfs beter dan de Steam Deck. Ik heb ‘m alvast besteld – later deel ik graag een uitgebreide vergelijking.
Hogwarts Legacy – eindelijk écht magie
Buiten het 18+ gedeelte was Hogwarts Legacy speelbaar. Ik hoefde niet lang te wachten voor ik een controller in handen kreeg, en ik was direct enthousiast. Op de Switch 1 vond ik de game niet goed genoeg qua graphics, maar op de Switch 2 was dat gevoel compleet verdwenen.
Alles zag er haarscherp uit, de game reageerde snel en vloeiend. De demo focuste vooral op Expelliarmus gebruiken, maar het gaf een prima indruk. Zo goed zelfs, dat ik de upgrade meteen gekocht heb. Een aanrader voor nieuwe Switch 2-eigenaren!
Civilization VII – eindelijk voel ik de hype!
Ik heb het nog helemaal niet gehad over misschien wel de meest verrassende feature van de Joy-Cons 2: de nieuwe muisfunctie. De Joy-Cons hebben nu aan de zijkant een muissensor, waardoor je ze op een muismat kunt gebruiken alsof het een echte muis is. En laat dat nou net perfect van pas komen bij een game als Civilization VII.
Aan een tafel met een tv, een Nintendo Switch 2 en een grote muismat stond een demo klaar. Ik raakte aan de praat met een instructeur en vertelde hem wat ik zo jammer vond aan Civilication VII op de Switch 1: alleen kleine mappen beschikbaar, en zodra je potje “klaar” was, kon je niet verder spelen. Samen keken we nieuwsgierig naar de instellingen op de Switch 2-versie. Goed nieuws: de normale mapgrootte is nu speelbaar (al is er nog geen extra grote map), én je kunt gewoon doorspelen na het officiële einde van een potje. Dat is precies wat ik eerder zo miste.
Grafisch is het een flinke stap vooruit en het voelde alsof ik op een degelijke gaming-pc speelde. Dan de muisbesturing: echt direct natuurlijk. Je schuift de Joy-Con soepel over de muismat en de besturing reageert perfect. Ik had niet verwacht dat dit zó goed zou werken, maar ik wilde eigenlijk niet meer stoppen met spelen.
Voor het eerst begon ik echt te denken: ik wil de Switch 2 gewoon nu huis hebben. Het enthousiasme groeide. En ook al is Civilization VII niet de reden voor iedereen om een Switch 2 te kopen, dit soort functies maken het wel ineens een veel aantrekkelijker systeem. En ik? Ik wil nu nog meer muisgestuurde games proberen.
Metroid Prime 4: Beyond – dé reden om de Switch 2 te kopen
Hoewel Civilization mijn enthousiasme al flink had aangewakkerd, Metroid Prime 4: Beyond was het moment waarop alles op z’n plek viel.
Ik werd uitgenodigd om plaats te nemen aan een demo-opstelling, kreeg twee straps om mijn armen en nam de Joy-Cons 2 in mijn handen. Voor me lag een grote muismat, tijd om de nieuwe besturing echt te testen.
De game startte in een level waar ik vrij kon rondlopen. De linker Joy-Con gebruikte ik om te bewegen, de rechter functioneerde als muis om te richten. En dat werkte verbluffend goed. Het voelde alsof ik een shooter op pc speelde, maar dan op een console! De besturing reageerde soepel en precies.
Een kleine kanttekening: de gevoeligheid van de muis was beperkt aan te passen. Ik had graag de gevoeligheid iets lager gezet, zodat ik de hele muismat kon gebruiken – de pc-shooterfans snappen waarom dat belangrijk is voor precisie. Maar het stoorde niet. De ervaring was gewoon heel goed.
Toen ik in een Morph Ball moest veranderen om verder te komen, werkte dat feilloos. Zodra je de Joy-Con van de muismat haalt, schakelt het systeem automatisch terug naar reguliere besturing. En het oppakken van de normale gameplay voelt dan meteen weer natuurlijk aan. Geen onderbrekingen, geen haperingen.
Aan het einde van de demo wachtte een eindbaasgevecht – en ook die speelde ik volledig met de muisbesturing. Wat een toevoeging! Metroid Prime 4: Beyond is wat mij betreft dé game die de meerwaarde van de Switch 2 bewijst. Ja, hij komt ook naar de Switch 1, maar daar zal de ervaring nooit zó vloeiend en precies aanvoelen als hier.
De échte Nintendo Switch 2 in handen
Tot nu toe werkte ik met demomodellen, maar aan het eind kreeg ik de retailversie van de Switch 2 in handen. Wat direct opviel: de Joy-Cons worden met magneten op hun plek gehouden – stevig, solide, geen speling. Via een knopje aan de achterkant kun je ze gemakkelijk losduwen, zonder bang te zijn dat ze zomaar loslaten.
De standaard aan de achterkant voelt robuust en de U-vorm biedt goede ondersteuning. De cartridgegleuf is dieper en extra beschermd met een metalen schild. De hele console voelt afgewerkt, stevig en klaar voor jaren gameplezier.
Conclusie na de Switch 2 Experience in Amsterdam
Ik ben enthousiast. Thuis is de Nintendo Switch 2 allang gereserveerd en deze dag bevestigde dat we daar goed aan gedaan hebben. Toch knaagt er ook iets. Nintendo lijkt een andere koers te varen, eentje die niet altijd even gunstig is voor de gamer.
Vooral de hoge prijzen van first-party games zijn een minpunt. €89,99 voor Mario Kart World? Het voelt niet in verhouding. Hopelijk luistert Nintendo naar feedback en blijven de games niet alleen familievriendelijk, maar ook betaalbaar.
Desondanks kijk ik terug op een fantastische dag. Niet alleen vanwege de games, maar ook door de leuke, gepassioneerde mensen die hun enthousiasme met ons deelden. Deze ervaring was er eentje om niet snel te vergeten.
- F1 25 vindt eindelijk de juiste afstelling - 11 juni 2025
- Nintendo Switch 2 hands-on preview - 20 mei 2025
- Donkey Kong Country Returns HD review – drie keer is scheepsrecht - 19 maart 2025