Home Recente berichtenKinderbijslag, wat doen jullie ermee?

Kinderbijslag, wat doen jullie ermee?

door Tamara

De kinderbijslag hebben we inmiddels weer ontvangen. Superfijn natuurlijk! Maar wat doe je eigenlijk met dat geld? Iedere ouder lijkt er weer anders mee om te gaan, en eerlijk gezegd heb ik daar zelf ook door de jaren heen verschillende fases in gehad.

De goede voornemens

Toen Michael nog klein was, had ik mezelf voorgenomen om het bedrag iedere keer netjes apart te zetten op zijn spaarrekening. Een mooi plan, vond ik — een potje dat langzaam groeit, zodat hij later iets leuks of nuttigs kan doen met dat geld. En eerlijk is eerlijk, de eerste paar keer lukte dat best goed. Ik voelde me trots dat ik het echt voor hem bewaarde, precies zoals ik het had bedacht.

De realiteit van het gezinsleven

Maar na verloop van tijd, en naarmate hij groter werd, verdween het toch steeds vaker ongemerkt in het huishoudpotje. Kleding koop ik eigenlijk gewoon wanneer het nodig is, schoolspullen ook, en soms is er gewoon iets wat nú moet. Dan is die kinderbijslag ineens een handige buffer. Toch voelde ik me daar soms een beetje schuldig over — want in mijn hoofd was dat geld “voor hem”, niet voor de boodschappen of een nieuwe jas voor mijzelf.

Een nieuwe aanpak

Sinds een tijdje doe ik het anders. Ik zet het volledige bedrag in één keer op een aparte rekening, zodat het niet zomaar verdwijnt in de dagelijkse uitgaven. Van daaruit gebruiken we het meestal voor leuke dingen met het gezin: een dagje weg, een uitje, of — zoals nu — een extra budget voor de zomervakantie. Zo voelt het niet als “verdwenen geld”, maar als iets waar we samen van genieten. En eigenlijk vind ik dat een fijn idee. Want uiteindelijk maak je er ook herinneringen mee, en die zijn minstens zo waardevol als een spaarrekening.

Sparen of beleven?

Er is geen goed of fout antwoord, denk ik. Sommige ouders sparen alles voor later, anderen gebruiken het voor kleding, schoolspullen of sportclubs. En weer anderen — zoals wij — kiezen ervoor om er iets leuks van te doen. Het belangrijkste is dat het past bij jouw gezin, jouw situatie en wat voor jou goed voelt.

En jullie?

Ik ben benieuwd: wat doen jullie met de kinderbijslag van jullie kinderen? Sparen jullie het? Gebruiken jullie het voor kleding, schoolspullen of vakanties? Of gaat het gewoon op in het dagelijkse gezinsleven? Vertel het eens — ik vind het altijd inspirerend om te horen hoe anderen hiermee omgaan.

Gerelateerde artikelen

1 Reactie

Marjon 8 juli 2016 - 20:06

Wij storten het direct op een spaarrekening van de kinderen. Staat al behoorlijk wat op want wij halen er dan ook echt niks vanaf. Als ze later ouder zijn dan zal het voor de studie of rijbewijs oid zijn.

Comments are closed.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten