Wat zijn ze vaak druk en wat krijgen ze veel informatie binnen, is een veelgehoorde kreet op scholen maar ook thuis. De speelgoedwinkels puilen uit van alle keuzes, de scholen krijgen steeds beter en meer materiaal, al heel jong zie je kinderen; appen, gamen, social netwerken, skypen etc. Daarnaast hebben ze hun sport of muziek club, scouting en de nodige quality time momenten met ouders in pretparken, boswandelingen en hun uitjes naar opa’s, oma’s enz.

Druk hebben ze het zeker tegenwoordig. En druk zijn ze door het vaak tekort aan overzicht van wat er allemaal op hen’ afvliegt’, binnenkomt en verwerkt moet worden. ’s Avonds of ’s morgens wordt even snel de dag doorgenomen, plannen gemaakt en gekeken wat er het weekend gedaan kan en moet worden. Alles snel ….en gehaast…

Structuur en familie planners 

Nog niet zo lang geleden waren het de kinderen binnen het autistisch spectrum, de ADHD’ers, PDD- nossers of bijvoorbeeld kinderen met een verstandelijke beperking die overprikkeld raakten en structuur nodig hadden. In deze tijd is het helemaal geen overbodige luxe om structuur in de wekelijkse chaos te brengen in de overvolle en drukbezette leventjes van álle kinderen!

In veel huisgezinnen zie je al familie planners. Grote agenda achtige boeken op tafel of als poster op de toiletten, voorzien van namen van de leden van het gezin, waarop eenieder zijn/haar activiteiten kan zetten. Probleem is alleen dat je al moet kunnen schrijven of goed moet kunnen tekenen om de activiteit te archiveren.

Op school

Op scholen zien we al langere tijd zogenaamde planborden aan de wanden hangen. Dit is niet alleen handig als keuzebord van activiteiten maar bevordert ook het tijdsbesef. Maar is dit nou alleen handig voor op school als je kijkt wat het kind allemaal voor en na schooltijd nog aan activiteiten heeft. Hoe vaak hoorden ouders tijdens de oudergesprekken niet ‘maar wij kennen dat gedrag van uw kind helemaal niet’ of ‘nee hoor, het is hier helemaal geen druk schreeuwerig kind’.

En nee, natuurlijk werd dit op school niet herkend want op school is wel degelijk structuur; er is een lesrooster die een kind al heel snel kent, er zijn keuzeborden en planborden.

Gelukkig waren er fabrikanten, misschien wel degenen die zich herkenden uit bovenstaande, die hierop inspeelden en bedachten dat planborden voor thuis ook weleens heel handig zouden kunnen zijn.

Wat doet een planbord eigenlijk?

Een planbord biedt structuur, niet alleen voor hen die dat nodig hebben maar voor het hele gezin. Naast structuur biedt het natuurlijk ook regelmaat en rust en duidelijkheid. Duidelijkheid in de zin van, wat niet op het planbord te vinden is gebeurt ook gewoon niet, gezeur en gejengel uit de wereld, geen oeverloze discussie en jengelscenes! Vaste momenten staan vast maar je zou wel de activiteiten betreffende de vrije momenten in goed overleg kunnen plannen zodat er ruimte voor eenieder is en daarna het planbord ‘altijd gelijk’ heeft!

Waar hang je een planbord?

Een planbord komt op een centrale maar vooral vaste plek in huis!

Wanneer gebruik je het planbord?

Je gebruikt het iedere dag 24/7. Ook in de vakanties wordt er gepland! Het is belangrijk dat jij als ouder samen met je kind, hier heel consequent in bent en blijft. Je gebruikt een planbord niet alleen voor de onregelmatige activiteiten maar ook voor de vast terugkomende dingen van de dag zoals; aan/uitkleden, tanden poetsen, ontbijten, naar school gaan, middageten, naar de BSO of oppas gaan (hang een foto van degene die ze kunnen verwachten die dag erbij), avondeten, televisie kijken, op pc/tablet mogen, douchen, pyjama aan etc.

Kortom, de hele dag moet duidelijk zichtbaar zijn.

Hoe gebruik je het planbord?

Een planbord heeft 7 dagen van de week, maandag tot en met zondag. Iedere dag heeft een andere kleur of herkenbaar pictogram die de dag weergeeft..

Handig is als je ook pictogrammen hebt van de ochtend/middag/avond/en eventueel nacht.

De pictogrammen moeten aanlokkelijk zijn maar ze moeten niet overprikkelen, dus niet te veel tekeningen op een pictogram. Het moet duidelijk herkenbaar de activiteit weergeven.

Omdat de peuter/kleuter later ook in een geletterde wereld komt kun je er voor kiezen om ook het woord onder de pictogrammen te hangen. Daarnaast is dit handig voor de al wat oudere broers/zussen.

Sommige ouders willen misschien foto’s gebruiken maar dit is niet altijd even handig. Ze hebben immers niet altijd de blauwe pyjama aan als ze naar bed gaan en ook de tandenborstel heeft wel eens een andere kleur als deze vernieuwd wordt.

Het planbord is eigenlijk een visueel gemaakte communicatievorm waardoor de indeling van de dag duidelijker en makkelijker te onthouden wordt.

Je kan er voor kiezen om de pictogrammen van beneden naar boven te hangen óf in de leesrichting (van links naar rechts)

In het begin wanneer je het bord gaat gebruiken begeleid je kinderen in het opvolgen van de pictogrammen, ondersteun dit met gesproken taal.

Vul zoveel mogelijk alle tijd en sluit samen de dag af door de dag nog even te doorlopen. Leuk is het ook om de dag even aan het begin samen door te lopen.

En dan nog dit…..

Staat een week vast? Je kunt natuurlijk nooit de hele week indekken. Er kunnen altijd onverwachte dingen gebeuren als doktersbezoek, een onverwacht feestje, oma op bezoek, etc.

Spreek daarom met je kind af dat dit de weekplanning is en dat als er iets bij komt of af moet, je dit samen met hem/haar bespreekt. Normaal gaat het zo maar vandaag/morgen is het eventjes anders!

Een planbord, ik zei het al, werkt ook goed mee aan de ontwikkeling van het tijdsbesef bij kinderen. Ze leren al snel de dagen van de week in de juiste volgorde kennen, dat de woensdag en/of vrijdag een korte schooldag is, en ze vertellen je al snel dat ze gisteren zwemles hadden en morgen weekend is.

Voor de ontwikkeling van zelfstandigheid kan het planbord ook veel betekenen. In plaats van steeds te moeten vragen ‘wanneer moet ik….’, kunnen kinderen dit nu zelf zien. Ze hoeven niet herinnerd te worden elke keer naar de opvang te gaan en zien zelfs zelf dat ze op ‘scoutingdag’ geen vriendjes mee naar huis kunnen nemen.

Het werkt helemaal als je, als de kinderen wat ouder worden, ze mee kan laten denken/beslissen over welke activiteiten plaats gaan vinden.

Daarnaast biedt het voor kinderen van gescheiden ouders overzicht wat betreft ze welk weekend bij de een of de andere ouder zijn, of in geval van co-ouderschap of ze van maandag tot woensdag bij de ene ouder zijn en van donderdag tot en met zondag bij de andere ouder. Dit zal veel kinderen van gescheiden ouders rust geven.

Ook kinderen die regelmatig of langdurig naar de dokter/ziekenhuis moeten voor controle, prikken etc., hoeven niet elke dag ‘bang’ te zijn of ze erheen moeten maar krijgen middels een planbord een goed overzicht van wanneer de benodigde onderzoekjes zijn. Dit kan de angst aanzienlijk verminderen en rust geven in hun toch al lastig bestaan.

Zijn planborden er dus alleen maar voor kinderen die dit nodig hebben? Mijn antwoord is volmondig NEE! Een planbord biedt voor ieder kind van deze tijd een ondersteuning.

Wampie

Mijn naam is Wampie le Comte moeder van twee pracht kinderen, schoonmoeder van twee super schoonkinderen (zeg je dat zo?) en oma van vier superformidabelweldigfantakolossachtige kleinkinderen. Daarnaast LAT ik met een liefdevolle hoog sensitieve manlijke partner, vader van vijf dochters uit twee eerdere relaties. Hond Bikkel, een grote Duitse Herder is mijn trouwe vriend.
De kost verdien ik als juf binnen het speciaal onderwijs. Daarnaast ben ik gedragsspecialist, ICT-coördinator en Nationaal Mediacoach. Ik ben een levensgenieter, Bourgondiër, hou van reizen, schrijven, lezen, handwerken, muziek luisteren, nog meer reizen, mijn werk maar vooral van mijn kinderen en kleinkinderen.

Latest posts by Wampie (see all)