Ik verf mijn haar al jaren zelf. Niet één keer, niet af en toe, maar echt járen. En in die tijd heb ik ongeveer elke kleur van de regenboog gehad. Rood, koper, paars, chocoladebruin, zilvergrijs, pastelroze… noem het maar op. Als ik een kleur mooi vond, dan probeerde ik het gewoon. Mijn badkamer heeft dingen gezien waar een kapper van zou schrikken.
Maar hoe leuk al die experimenten ook waren, ik kom toch altijd weer terug bij blond. Blond voelt als thuiskomen. Het past bij mijn gezicht, bij mijn uitstraling, bij hoe ik me voel. En eerlijk: ik heb inmiddels zóveel geoefend dat ik precies weet hoe ik het moet doen zonder dat het geel, vlekkerig of te donker wordt.
Waarom ik mijn haar zelf verf
Het begon ooit omdat ik het leuk vond om te experimenteren. Ik wilde niet elke keer naar de kapper voor een kleur die ik misschien na drie weken alweer zat was. Zelf verven gaf me vrijheid. Ik kon doen wat ik wilde, wanneer ik wilde, zonder afspraak, zonder gedoe.
En toen ontdekte ik dat het me eigenlijk best goed afging. Hoe meer ik het deed, hoe beter ik werd. Ik leerde welke kleuren bij mijn huid pasten, welke merken goed pakten, hoe lang ik het moest laten zitten en wanneer ik vooral níet moest knoeien met toner.
Blond is toch echt mijn kleur
Hoeveel kleuren ik ook heb geprobeerd, blond blijft het beste bij me passen. Het maakt mijn gezicht zachter, frisser, lichter. En het fijne is: ik weet precies hoe ik het moet doen.
Ik gebruik altijd professionele kappersproducten. Niet omdat ik snobistisch ben, maar omdat ik inmiddels wel heb geleerd dat het écht verschil maakt. De kwaliteit is beter, de kleur pakt mooier, en het beschadigt mijn haar veel minder dan de drogisterij‑doosjes.
Waarom kappersproducten de beste keuze zijn
Kappersspullen zijn gewoon eerlijker. De pigmenten zijn sterker, de verhoudingen kloppen beter, en je weet wat je in je haar stopt. Bij drogisterijverf zit vaak veel meer metaalpigment, waardoor kleuren sneller dof worden of anders uitpakken dan op de verpakking staat.
Met professionele producten kan ik mijn blond precies zo krijgen als ik het wil: koel, zacht, helder en zonder die gele gloed waar niemand blij van wordt. En omdat ik het al jaren doe, weet ik precies welke mix voor mij werkt.
Hoe ik mijn blond onderhoud
Ik werk altijd in stappen. Eerst de uitgroei, dan de lengtes, en daarna de toner. Ik neem er de tijd voor, want blond is vergevingsgezind zolang je het rustig en netjes doet. En ik zorg dat mijn haar daarna goed gevoed wordt met maskers en olie, zodat het mooi glanst en niet breekt.
Het is bijna een ritueel geworden. Een momentje voor mezelf. Muziekje aan, handdoek om mijn schouders, en gaan. En elke keer als ik klaar ben denk ik: ja, dit is wie ik ben.
Van regenboog naar rust
Ik heb genoten van al die kleuren. Echt. Het was leuk, speels, creatief en soms ook een beetje impulsief. Maar blond voelt als mij. En misschien is dat wel het mooie van ouder worden: je weet steeds beter wat bij je past.
En zolang ik mijn kappersspullen heb, mijn routine ken en mijn handen niet trillen, blijf ik het gewoon lekker zelf doen.

4 Reacties
Wat een leuk stukje Marjolein! Ik ga je zeker volgen 😉
Succes!!!
Leuk Marjolein !!!! ??
Klinkt gezellig en herkenbaar… ik ga je volgen 🙂
Wat een leuke reacties meiden, dank jullie wel! Ik zie het nu pas.. Schaam me diep!
Comments are closed.