Review: Asterix en Obelix XXL 2

We kennen allemaal het Gallische strip duo Asterix en Obelix wel. De twee Romeinterroristen deden hun intrede in de jaren ’50 als stripfiguren. Later volgde ook tekenfilms, films en videogames.  Vooral van de films verschijnen regelmatig nieuwe delen, maar het spel laat al sinds 2005 op zich wachten. Ook Asterix & Obelix XXL 2 is geen nieuw deel, hoewel de titel dat wel doet vermoeden. Het is helaas gewoon een remake van het deel dat al in 2005 was uitgebracht voor de PlayStation 2. Nu is het dus ook speelbaar op je Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One. We kregen de PlayStation 4 versie om uit te proberen.

Het eerste dat opvalt als je het spel begint te spelen is dat het grafisch nog steeds een PlayStation 2 spel is. Filmpjes worden in een klein venster getoond, om de gedateerde beelden toch enigszins toonbaar op een moderne televisie te krijgen. Het schrok niet alleen mij af, maar ook de kinderen die mij direct betichte van het aansluiten van een oude spelcomputer.

Dat was helaas niet het geval en toen we eindelijk konden beginnen met spelen werd al direct duidelijk dat niet alleen de filmpjes, maar ook het spel zelf de tand des tijds amper heeft overleefd. Al snel kreeg ik van de kinderen de vraag of ze dit spel moesten spelen en of ze niet op de Switch een ander spel mochten doen. Ik heb na een half uur dan ook toegegeven en ze lekker wat anders laten doen. Zelf ben ik, als liefhebber van oude videogames, nog even doorgegaan.

Het verhaal

De druïde Panoramix, je weet wel die tovenaar met de lange baard, is verdwenen nadat hij zijn medetovenaars heeft verraden in opdracht van Julius Caesar! Al snel worden Asterix en Obelix ingelicht over het feit dat ze zijn verraden. Ze geloven niks van het verhaal. Om de waarheid ontdekken gaan Asterix & Obelix samen met hun geliefde stamhoofd Heroïx op missie naar Rome. Ter plaatse verheft zich een nieuw attractiepark, Las Vegum, opgericht door de beroemde Romeinse keizer. Met welk doel? Wat verbergt Panoramix?

Eenmaal in Rome ga je direct op de vuist met de Romeinen. Wat volgt is een eentonige gameplay met veelal geweld en af en toe een puzzel. Niks ingewikkelds, maar meer een samenspel tussen de sterke Obelix en behendige Asterix die op andere plekken in een level kan komen om beide veilig naar de andere kant te krijgen. Het is een leuke afwisseling tussen het eeuwige geram en gemep in het spel. Naast puzzels zijn er bijvoorbeeld opdrachten om binnen een bepaalde tijd een x-aantal Romeinen neer te slaan om een deur verder te komen.

Na een aantal uur hielt ook ik het voor gezien met Asterix en Obelix. Voor het gros van de gamers zal Asterix en Obelix XXL 2 een teleurstelling zijn. Ook onze kinderen waren niet enthousiast te krijgen voor het spelletje. Ben je een fan van de serie of heb jij je vermaakt met het origineel, dan is het misschien leuk om je nog een keer een weg door Rome te rammen. Wie weinig of niks met Gallische strip duo heeft kan dit spel helaas beter links laten liggen.