Home Nintendo Review: Luigi’s Mansion 3 op de Nintendo Switch

Review: Luigi’s Mansion 3 op de Nintendo Switch

door Robbert

Is het al Halloween? Hoeveel nachtjes slapen nog? Mag ik op Halloween een dagje thuisblijven? De week voor Halloween was een roerige week. Niet omdat ze thuis zo dol zijn op Halloween, maar 31 oktober was de verschijningsdatum van Nintendo ’s nieuwste Mario-game –of eigenlijk Luigi-game—. De loodgieter heeft zich opnieuw in de nesten geholpen en nu is het opnieuw beurt aan Mario’s grote broer Luigi om iedereen te redden in Luigi’s Mansion 3.

Hoewel Bowser Mario’s grootste rivaal is, is het Boo die voor de derde keer oog in oog komt te staan met Luigi. Het grote spook kwam al eerder voor in het eerste en tweede deel van de serie. Maar Luigi’s Mansion 3 is wel iets anders dan de voorgaande delen. Hoewel de stijl en het karakter van de game behouden is gebleven speelt het dit keer niet af in een landhuis, maar in een groot hotel. Het loodgietersduo is uitgenodigd voor een welverdiende vakantie. Maar als de broers, vergezeld met Princes Peach en haar onderdanen de Toads aankomen bij het hotel worden ze verrast door Boo. De koning van alle spoken is vrijgelaten door de hoteldame en heeft wraak genomen. Alle Luigi’s vrienden heeft gevangen genomen in de schilderijen waar Luigi eerder de spoken in opsloot. Gelukkig weet de magere loodgieter te ontsnappen en is het aan hem om de boel opnieuw te redden uit de handen van Boo.

King Boo is terug

Behouden glorie

Luigi’s Mansion is anders dan alle andere Mario-spellen. En hoewel het eerste deel niet heel erg positief door de critici is ontvangen, heeft het publiek deze spannende game omarmd. Gewapend met een zaklamp en een stofzuiger op je rug moet je als een echte ‘Ghostbuster’ de spoken te lijf gaan. Deel drie voelt net zo goed als het eerste en tweede deel voelde, maar naast mij op de bank hoor ik alleen maar: “Wauw, deze is nog zoooooveel mooier dan alle andere.” En dat klopt. Het spel is grafisch flink opgekrikt, zeker als je de vorige delen op de 3DS gespeeld hebt.

Luigi is een bangerik

Anders dan de andere delen zijn we dit keer niet alleen stapsgewijs van deur naar deur en verdieping naar verdieping aan het zoeken, we hebben ook nog liftknopjes nodig. Elk liftknopje dat gevonden wordt opent een nieuwe verdieping waar vaak ook weer een nieuwe knop gevonden kan worden. Elke verdieping heeft een prachtig thema, zo kom je in een museum, filmstudio en tuin. Elk met zijn eigen spoken en geheimen. Het spel wordt ook niet eentonig, want het is niet zo dat elke eindbaas een liftknopje heeft. Soms gaat een muis ermee vandoor een andere keer wordt het door een plant opgegeten en moet je helemaal naar boven klauteren. Weer andere keer moet je bijvoorbeeld in een filmstudio allerlei capriolen uithalen. Je blijft gedurende het spel geboeid spelen en dat had ik persoonlijk niet zo sterk bij de vorige delen.

liftknop Luigi's Mansion spook

Samen spelen

Wat dit deel nog sterker maakt is dat Gooigi (een groene smurriekloon van Luigi zelf) speelbaar is door een tweede speler. Zo kun je co-op, op de bank, samen alle puzzels oplossen. Gooigi kan bijvoorbeeld door plekken bereiken die zijn afgesloten met spijlen of over plekken met puntige voorwerpen lopen. Op die manier kan Gooigi bij geheimen komen of Luigi een handje op weg helpen als hij een knop in kan drukken.

Samen met mijn Player 2 heb ik zeker drie kwart van Luigi’s Mansion 3 uitgespeeld. We hebben de grootste schik gehad. Michael heeft me geregeld nieuwe geheimen en trucs laten zien en het spelen van Luigi’s Mansion voelde dan ook als een beetje kwaliteitstijd met zijn tweeën.

Naast het verhaal kun je ook samen aan de slag met een aantal mini games. Er is een spel  Luigi tegen Gooigi waarbij je het tegen elkaar opneemt, maar is er ook een spel Tuimeltoren waarbij je samen verdieping voor verdieping moet schoonmaken van spoken of zoveel mogelijk geld moet vinden. De spelletjes zijn een leuke afwisseling voor als je het spel hebt uitgespeeld of vrienden op bezoek hebt die geen zin in het hele spel hebben.

Gooigi met spook

Luigio’s Mansion Online

Online zorgt ook voor en leuke afwisseling. Zo kwam ik uiteindelijk in een kamer waar niet vier maar vijf andere speler zaten. Telkens weer trok ik een verkeerde deur open en zat ik vast tussen de deur. Het is een team-play spelletje dus een andere speler moet je dan bevrijden achter de deur. Leuk voor wat verloren uurtjes vermaak.

Rogier Mortis

Kinderen zoeken een beetje spanning en Luigi’s Mansion biedt dat. Spoken zoeken met spannende muziek en toch op een heel kinderlijke en vrolijke manier. Daarnaast leuke puzzels oplossen en genoeg afwisseling om je heel wat avondjes te vermaken. Wat ons betreft niet alleen het perfect cadeau voor Halloween, maar ook zeker in de zak van Sinterklaas, onder de kerstboom en iedere verjaardag. Luigi’s Mansion 3 is zonder twijfel het beste deel uit de reeks tot nu en kan zeker niet ontbreken aan de je verzameling Nintendo Switch games.

5

Samenvatting

Platform Nintendo Switch