Review: Nintendo LABO Toy-Con 04 VR-pakket

Regelmatig krijg ik thuis de vraag van de kinderen of ze met een van mijn virtual reality-headsets mogen spelen. Ze hebben de Rift en Vive wel eens uit mogen proberen, maar omdat de headsets niet echt geschikt zijn voor kinderen hebben ze er maar weinig ervaring mee. Vanaf nu hoef ik ze niet meer teleur te stellen en kunnen ze volle teugen genieten van VR! Want Nintendo heeft hun kindvriendelijke LABO Toy-con VR-pakket uitgebracht! Dus pak je Switch erbij en ga aan het knutselen!

We zijn als ouders super enthousiast over alle Nintendo Labo-pakketten. We hebben dan ook niet alleen het VR-pakket, maar eerder ook de vorige drie versies van Nintendo Labo in huis gehaald. Bij Nintendo Labo draait het allemaal om bouwen, spelen en ontdekken. Niet suf op een bank met een controller passief spelen, maar lekker samen knutselen.

Ik hoor vaak het argument dat karton fragiel is en niet duurzaam, maar dat valt ons tot nu toe allesbehalve mee. Karton is juist heel flexibel. Natuurlijk moet je er geen kop thee overheen gooien, maar over het algemeen valt alles wel op een creatieve manier op te lossen. En voor wie nou wel die kop thee over zijn creatie gooit, bij Nintendo koop je voor een fair bedrag de nodige vervangende onderdelen.

Starterspakket

Ook het Toy-con 4 pakket weet ons thuis te verbazen. Het pakket is verkrijgbaar in verschillende samenstellingen. Zo heb je een starters set waarbij je de headset en een knaller krijgt. Een knaller is een soort Nerf pistool die je aan je headset koppelt. Met de knaller kun verschillende spellen spelen. Zo is het spel Happo te gebruiken voor twee spelers die om en om de knaller gebruiken om fruit in de bekken van hongerige nijlpaarden schieten. Bij weer een ander spel moet je een alieninvasie tegenhouden.

Uitbreidingsset 1

Het starterspakket kun je vervolgens uitbreiden met losse uitbreidingsset. Uitbreidingsset 1 is een fototoestel en een olifant. Ik wil niet steeds van het onderwerp afwijken en beginnen over hoe fantastisch en origineel Labo is, maar toch betrap ik me erop telkens weer te starten met dezelfde zinnen. Ook dit pakket is fenomenaal origineel. Zo kun je met de zelfgemaakte camera niet alleen foto’s maken in de virtuele omgeving als je een van je vriendjes een bril op laat zetten kan deze persoon een vis in de virtuele omgeving besturen! Met de olifant krijg je nog eens een aantal spellen die variëren van virtueel 3D-tekeningen maken tot een oneindig grote 3D knikkerbaan maken.

Uitbreidingsset 2

Met deze set kun je ook twee verschillende Toy-Con maken. De eerste is een vogel waarmee je door de lucht kunt vliegen en verschillende stunts moet uithalen binnen een parcours. Door in de handvatten te knijpen beweeg je de vleugels van de Toy-con-vogel en krijg je het gevoel echt achter een vogel te zweven. De tweede Toy-Con is een windpedaal dat je met je voet gebruikt. Hierbij krijg je twee grappige mini-games waarbij je een kikker de lucht in blaast. Het grappige is dat je echt de wind voelt, dus al je zintuigen dubbelop gefopt worden in virtual reality.

Update: Link en Mario doen ook mee!

Ook The Legend of Zelda Breath of the Wild en Super Mario Odyssey hebben een update gekregen zodat ze werken met de virtual reality-bril. Mario Odyssey heeft een aantal nieuwe levels gekregen waarbij je opzoek met naar muzieknoten, munten en instrumenten die overal in het Hoedenrijk, Strandrijk en Kookrijk verspreid liggen. Het is een fantastische ervaring om Mario eindelijk in VR te spelen. Zelf zit je verankerd in de wereld, waardoor je helemaal rond moet kijken om Mario te blijven volgen. Het voelt heel natuurlijk aan en je wordt er niet misselijk van zoals dat bij de andere VR-brillen wel eens het geval is. Zelda is helemaal te spelen in VR! Je kunt Hyrule vanuit een heel nieuw perspectief beleven en dat is zo vet dat je tijdens het spelen kippenvel krijgt van je tenen tot je oren.

De speelervaring

We zijn thuis bijzonder enthousiast over het Nintendo Labo Toy-Con 04 VR-Pakket! Ik heb zelf alle VR-headsets mogen uitproberen, ook heb ik thuis alle varianten van een Oculus Rift, HTC Vive, PlayStation VR, Mixed Reality, OSVR en ga zo maar door liggen. Nintendo doet het met een simpel apparaat als de Switch en een stuk karton toch beter dan de rest.

Nintendo voegt aan virtual reality een niet te beschrijven magisch element toe. Je gaat automatisch met een blij gevoel en een grote glimlach aan de slag vanaf het moment dat je aan het bouwen slaat, tot het ogenblik dat je met open mond wordt meegenomen in de vrolijke Nintendo VR-werelden. Dezelfde glimlach komt gegarandeerd over tien jaar nog naar boven als je terugdenkt aan de herinnering die je nu met je kinderen maakt. Er is maar een bedrijf die dat kan en dat is Nintendo.

Heb je een Switch en is het vakantie? Ren dan nu naar de Winkel en haal het Labo Toy-Con 04 VR-Pakket. Ik ben nog nooit zo zeker van een succesvol product geweest als deze. Zeker als we thuis het succes van de vorige Toy-Con vergelijken. Michael pakt nog geregeld de oude Toy-Con erbij om te spelen en is ook creatief met het repareren. Zo heeft het stuur al meerder upgrades gekregen en heeft hij helemaal zelf wat reparaties uitgevoerd. Met het VR-pakket is het probleem dat hij niet mag spelen op mijn ‘grote-mensen’ brillen ook opgelost. Een stiekem vindt papa de VR-bril van Nintendo ook een stuk leuker en zit hij als Michael in dromenland ligt Zelda en Mario te spelen.