Home Games & Gadgets Review Spyro Reignited Trilogy

Review Spyro Reignited Trilogy

door Robbert

Michael en Luna spelen graag Skylanders, wat zij niet weten is dat de draak die de hoofdrol in deze serie speelt al eerder een eigen avontuur had toen papa nog jong was. Als liefhebber van oude games heb ik de originele delen natuurlijk op zolder liggen en leg ik ze regelmatig uit wat de voorgeschiedenis is van de spellen die ze nu spelen. Vaak hebben ze weinig interesse, zeker de vroege 3d-spellen zijn oninteressant vanwege de slechte grafische vormen en Engelstalige stemmen.

Van Activision heb ik een tweede kans gekregen om de kinderen te overtuigen van mijn generatie games. De eerste drie delen van Spyro zijn volledig opgepoetst en nu beschikbaar op de Switch en PC. Eerder verschenen de remakes al op de PS4 en Xbox One. Weet de opgepoetste Spyro de kinderen wel te overtuigen? We testen het uit.

Dit is niet het vervolg op Skylanders

Zonder iets te zeggen had ik Spyro geïnstalleerd op de Switch van de kinderen. Het duurde niet lang voor Michael mijn kantoortje binnen kwam wandelen: “kijk papa, een nieuwe Skylanders. Kan jij de portal even zoeken?” Met een glimlach legde ik uit dat het een oud spelletje was. Maar Michael bleef vol ongeloof staan en ik zie hem denken: ‘oude spelletjes zijn niet in het Nederlands en ze zien er helemaal niet zo mooi uit.’

De makers van Skylanders

Neehee, dit is een nieuw spelletje papa, want deze is voor de Switch.” Klopt als een bus! Maar toch is dit ook het oude spelletje dat ik vroeger ook speelde. En het lijkt inderdaad veel op Skylanders. Dat komt in eerste instantie omdat Spyro ook de hoofdrol heeft in alle Skylanderspellen. Maar ook omdat de mensen die Skylanders bedacht hebben, Toys for Bob, nu de oude Spyro helemaal opnieuw hebben gemaakt zodat jij hem op de Switch kunt spelen.

Dus dit is toch een nieuw spel?

Nee en ja, de makers Skylanders hebben het origineel, dat oorspronkelijk op de PlayStation verscheen, helemaal mooi gemaakt en er nieuwe mooie filmpjes tussen geplakt. Voor Michael blijft het vreemd; waarom zou je een spel dat je al hebt opnieuw maken? Wacht maar tot je ouder bent, dacht ik, toen ik hem vroeg of hij het een leuk spel vond. “Zeker weten! Maar hij is wel erg makkelijk.” Gelukkig staan er drie hele spellen op, dus ben je voorlopig nog wel even zoet.

Waar gaat Spyro over?

Het eerste deel gaat over Spyro, een kleine paarse draak, die zijn drakenvrienden moet bevrijden. Zij zijn allemaal in kristallen veranderd en over verschillende werelden verspreid. Elke nieuwe wereld bereik je via een Portal, waar weer nieuwe drakenvrienden bevrijdt moeten worden.

Het tweede deel van Spyro, Ripto’s Rage, heeft veel overeenkomst met Skylanders, want hier worden veel spelfiguren die ook terugkomen in Skylanders geïntroduceerd.  Hunter, de cheeta; Elora, de faun; Professor, de mol; en Zoe, de fee komen in dit deel voor het eerst op het toneel. De gameplay is vergelijkbaar met het eerste deel. Er zijn drie basiswerelden waar je vrienden moet bevrijden. Wel heeft Spyro er een hoop nieuwe eigenschappen bij gekregen. Zo kun je in dit deel ook onder water zwemmen, klimmen op ladders en zweven.

Het derde deel. Year of the Dragon, is het uitgebreidste deel dat je krijgt. In deel vieren de draken het jaar van de draak. Dit feest is eens in de twaalf jaar, waarbij nieuwe drakeneieren aankomen in de drakenwereld. Helaas kondigt zich een nieuwe slechterik aan, Bianca (in Skylanders wordt zij een bondgenoot). Bianca steelt de drakeneieren en Spyro gaat haar achterna door in een hol te springen. Deze lijdt naar een nieuwe wereld: De Vergeten Rijken.

Op de Switch is hij vele malen leuker

Michael heeft aan Spyro Reignited Trilogy de nodige uurtjes vermaak gehad. Grafisch is het spel misschien nog wel mooier dan Skylanders en de gameplay is een perfecte mix tussen het origineel en de huidige standaard. Zelf moest ik erg wennen aan de Nederlandstalige stemmen en Skylander-achtige graphics. Gelukkig kon ik aan dat eerste wat doen door de taal aan te passen. Spyro is voor zowel de nieuwe generatie als de oude helemaal klaar om opnieuw ontdekt te worden en verkrijgbaar op PlayStation 4, Xbox One, PC en de Nintendo Switch.

4

Specificaties

Adviesprijs € 39,99,-