Het was de zomer van 1998 toen ik voor het eerst kennismaakte met Final Fantasy. Ik kan het me nog goed voor me halen omdat Roy, een jeugdvriend uit die tijd, dolenthousiast met een wit doosje in zijn armen door zijn zolderkamer aan het ronddansen was. “Eindelijk heb ik hem!” Ik begreep totaal niet waar hij zo enthousiast over was, maar ik wist dat er wat tofs ging komen. Eerder leerde hij mij al kennis maken met spellen als The Legend of Zelda en Story of Thor, dus dit moest weer zo’n topper zijn!
Het witte doosje waar Roy mee danste was Final Fantast VII voor de pc! Een spel dat al je eerder gespeelde videogames omver zou blazen. Zeker op Roy zijn gloednieuwe pc. Het duurde dan ook niet lang voordat de het spel in de cd-romspeler was beland en we samen werden meegenomen in een fantasiewereld die in veel opzichten niet veel verschilt met onze eigen wereld. Ook in Final Fantasy zag je de verschillen tussen arm en rijk.
De verschillen in Final Fantasy VII zijn vooral te danken Shinra Inc. Dit is een bedrijf dat een monopolie op de energiemarkt heeft verworven dankzij de energiebron: mako. Met Mako wordt de wereld van energie voorzien, maar het is de energie van al het leven. De winning van mako gaat ten koste van de planeet. Vergelijkbaar het met olie en gas in onze wereld. De grootmachten trekken zich hier niets van aan van de verwoestende effecten die het winnen van mako heeft. Zij plunderen de energiebron naar hartenlust leeg. Omdat iedereen afhankelijk is van de energie van Shinra heeft het bedrijf veel macht, meer macht dan overheden, hierdoor staat het bedrijf boven de wet en bepalen ze hun eigen regels.
Het centrum van Shinra is de duistere industriestad Midgar. Hier begint het avontuur van Final Fantasy VII. Jij neemt de rol aan van Cloud, een ex-soldaat die nu als huurling vecht voor geld. Je bent ingehuurd door de verzetsgroep Avalanche. Deze verzetsgroep is het er niet mee eens dat Shrinra onbeperkt de energiebronnen van de aarde uitput. Zij hebben Cloud ingehuurd om een van de makocentrales op te blazen.
Remake
Ruim twintig jaar later komt Square Enix met een remake van de game die voor vele een eerste kennismaking was met het genre RPG. Ik was in die tijd nog vrij jong en kon niet altijd over de schouders van Roy meekijken, maar toen ik Final Fantasy Remake voor het eerst startte herkende ik de personages direct.
We beginnen dan ook net als het origineel in Midgar waar we in Final Fanatasy VII ook het hele verhaal zullen blijven. De kenner zal hier even van opkijken, want in het origineel maakt Midgar slechts een klein deel uit van het gehele verhaal. Final Fantasy VII Remake is dan ook een eerste deel van een hele reeks Final Fantasy games die moet gaan komen. Groot voordeel is dat we nu veel dieper in gaan op het verhaal en veel meer achtergrond informatie krijgen. Waar Cloud in het origineel eigenlijk een botte huurling blijft die alleen meedoet voor het geld krijg je in de Remake veel meer sympathie voor het karakter.
Je begint als de Cloud die we allemaal kennen, een kille huurling die alleen voor geld zijn diensten doet en niet oordeelt over goed of kwaad. Zo reageren de anderen tijdens de eerste missie op je. Zodra je missie is afgerond kom je terecht in de sloppenwijk van sector 7. Hier komt Cloud zijn jeugdvriendinnetje Tifa tegen. Ook zij werkt samen met Avalanche. Ze is de barmeid bij de bar waar Avalanche zich schuil houdt. Terwijl de groep in beraad gaat, ga jij samen met Tifa wat missies doen om aan het geld te komen dat je beloofd was.
Je krijgt tijdens deze missies steeds meer over Cloud te weten. Achter een kille huurling gaat natuurlijk een jeugdtrauma en wat vervelende levenservaringen schuil. Om terug te duiken in de tijd heeft Square Enix ervoor gekozen hem hoofdpijn aanvallen te geven waardoor hij flashbacks krijgt naar zijn verleden. Deze flashbacks zijn even snel verdwijnen als ze komen. Tijdens de gameplay kan dat nog wel eens voor verwarring zorgen, zeker omdat je niet van alle flashbacks direct begrijpt waar ze over gaan. Andere zijn wel duidelijk, zo zie je dat Cloud niet altijd een kille Soldaat is geweest en dat hij in zijn jeugd Tifa beloofde haar altijd te beschermen. De ervaring heeft hem gemaakt tot wat hij is en dat kunnen alle karakters ook duidelijk in zijn ogen aflezen.
Alle missies gaan stukken dieper in op het verhaal. Je komt veel meer te weten over Midgar, de gebeurtenissen van Cloud en ook de andere karakters in het spel. Ik wil niet te veel gaan spoilen, want met de informatie die ik zojuist het geschetst zit je al zomaar vijf in het spel. Zo uitgesmeerd is het deel.
Een lange serie
Hoewel er bij Final Fantasy VII Remake veel dieper ingegaan wordt op de karakters, had ik soms wel het gevoel dat het een te lang lopende serie was. Sommige momenten in het spel worden zo uitgebreid dat het hoofddoel voorbij geschoten wordt. Zo moet je op een gegeven moment Tifa uit Wall Market redden. Om dit te doen moet uitgenodigd worden en om uitgenodigd te worden moet je een mooie jurk krijgen. Om de mooie jurk te krijgen moet je in een soort Colosseum gevechten doen en als laatste weten te overleven. Vervolgens is het nog niet goed en moet je binnen Wall Market nog meer opdrachten doen om de tijd te doden. Het zijn deze momenten dat ik er soms tegenop zag om weer Final Fantasy VII Remake te spelen.
Gelukkig komen er ook weer snel momenten waarbij het verhaal aan je voorbij schiet en er voor je gevoel tien minuten voorbij zijn en je zomaar om twee uur ‘s nachts nog achter je scherm zit.
Grafisch niet zo goed als toen
Op grafisch gebied valt Final Fanatisy VII Remake eigenlijk ook een beetje tegen. Hoewel de karakters zelf echt uitzonderlijk mooi zijn en je de emoties die zij op hun gezichten laten zien bijna zelf kan voelen is de wereld waarin je rondwandelt duidelijk niet geschikt voor de huidige generatie spelcomputers. Naast dat het er soms enorm korrelig uitziet verschijnen vaak npc (niet speelbare karakters) en gebouwen uit het niks ineens in beeld of kan de gehele grond onder je voeten verdwijnen als je te snel gaat sprinten. Ook zitten er enorme verschillen tussen het spelen op de PlayStation 4 en PlayStation 4 Pro. De gameplay op de normale PlayStation 4 was kwalitatief namelijk zoveel slechter dat ik het spel daarop niet eens meer wilde spelen. Gelukkig verwachten we dit jaar nog de PlayStation 5 en ik verwacht dan ook dat Final Fantasy VII Remake daar ook snel op zal verschijnen de problemen, die duidelijk te maken hebben het de beperkte rekenkracht van de PS4, verholpen zijn.
Gameplay
Gelukkig heeft het grafische aspect helemaal geen invloed op de gameplay. Dat zit in Final Fantiasy VII namelijk heel erg goed in elkaar. In plaats van de turn based actie die het origineel had, heeft Square Enix ervoor gekozen echt te vechten zoals de moderne Final Fantasy games dat nu ook doen. Een flinke winstpakker want de elementen van het origineel zitten er nog wel in. Zodra je het actiemenu opent om een ‘Spell’, Item of Combo te kiezen vertraagt de tijd om je heen en kun je rustig een goede keuze maken. Vervolgens kun je er weer oplos hakken. Het oude systeem is nog wel aanwezig, maar dat voelt in de Remake meer als een beperking dan een toevoeging. Ik waardeer de moderne vechtstijl enorm.
Sterker worden
Bij vrijwel alle RPG’s draait alles om het sterker maken van je karakter. Ook in Final Fantasy is dat altijd zo geweest. In Final Fantasy VII kun je dat op verschillende manieren. Zo verzamel je Materia-orbs. Deze orbs kun je aan je kleding of wapens kunt koppelen zodat je speciale aanvallen kunt uitvoeren of zelfs hele magische wezens kunt oproepen. De spelers van het origineel zal het bekend in de oren klinken. Ook je kleding en je wapen zelf kun je verbeteren. Beter wapens en kleding zijn niet alleen beter bestendig tegen aanvallen of maken je krachtiger ze kunnen ook meer plek bevatten voor Materia.
Michael en RPG’s
Maar dan twintig jaar geleden was ik een klein mannetje dat meekeek over de schouder en kennis maakte met Final Fantasy. Nu heb ik zelf regelmatig een klein mannetje naast me zitten op de bank die zijn interesse toont in de fantasiewereld. Met z’n tien jaar is Michael eigenlijk nog te klein om te laten spelen, maar hij wist zelf al snel de vergelijkingen met Zelda Breath of the Wild te maken (die hij helemaal zelf ook tot een goed eind heeft gebracht en zelfs mij het een en ander over heeft weten te leren). Ik denk dan ook dat binnen nu en twee jaar ook Michael klaar is voor Final Fantasy VII, voor nu is een onderwerp als kapitalisme nog even iets te ingewikkeld.
Conclusie
Hoewel ik wel wat puntjes van kritiek uit op Final Fantasy VII Remake, is het toch een van de beste remakes van een spel die ik ooit heb gespeeld. Je ziet aan alles dat in Final Fantasy VII Remake de liefde is gestopt die het spel verdient en dat het gemaakt is door liefhebbers van de game zelf. Het is duidelijk heen Star Wars Film die gerushed is en je zal de crew dan ook niet betrappen op een foutje of onwaarheid die het origineel zal aantasten. Puik werk en een verdiende volle vijf sterren.
Specificaties
Adviesprijs € 64,99,-
Platform PlayStation 4
Uitgever Square Enix
Leeftijd 16 jaar
Release datum: 2 maar 2020
Aantal Spelers: 1 speler
Talen: Engels
Downloadgrootte: 90 GB
Gesponserde game: Ja, digitaal
Website https://www.square-enix-games.com/