Review New Super Mario U Deluxe

Van sommige Mario games kun je levels dromen. Dat zijn de echte klassiekers! Toen ik New Super Mario U Deluxe voor het eerst speelde op de Nintendo Switch, wist ik direct dat dit deel ook onder die categorie valt.

Super Mario U Deluxe is geen nieuw spel en zelfs een re-release van de meest recente Super Mario 2D-platform game die is uitgebracht. Met de oorspronkelijk releasedatum van november 2012, lijkt het wat snel om een spel opnieuw uit te brengen. Toch stoorde het mij niet om opnieuw een weg te moeten banen door de Eikelvallei, Zandkoekjesland, Zoetmijnen om uiteindelijk Peach’s Kasteel te bereiken. Dat heeft deels te maken met het gemak waarop het spel op de Switch is te spelen en deels omdat ik gewoon een enorme Mario fan ben.

Gezien de meeste van onze lezers de Nintendo U hebben overgeslagen, gaan we de over de opvolger van New Super Mario Bros. Wii (zonder de U) bespreken.

New Super Mario Bros is al heel wat jaartjes oud

Het eerste vernieuwde 2D-platform deel van Mario, waarbij de personages een modern 3D-uiterlijk kregen stamt alweer uit de tijd van de Nintendo DS. New Super Mario Bros. werd snel opgevolgd door New Super Mario Bros. Wii en New Super Mario Bros 2 op de 3DS. Op de Wii U kreeg de reeks misschien wel het beste exemplaar: New Super Mario Bros U. Tussendoor werd de honger gestild met Super Mario Run voor Android en iOS, waarna we belanden bij New Super Mario Bros. U Deluxe.

New Super Mario Bros series

Peach weer gekidnapt door Bowser

Princess Peach wordt opnieuw gekidnapt door Bowser. Dit keer neemt Bowser haar niet mee naar zijn eigen kasteel, maar houdt haar gevangen in Peach’s eigen kasteel. Bowser, Bowser Jr. en de Koopalings gebruiken een gigantische mechanische arm om Mario, Luigi en twee Toads ver weg te gooien. Mario en vrienden moeten nu door dit nieuwe land reizen en terugkeren naar het kasteel van Peach om haar te redden.

Onderweg ontmoeten ze zeven Koopalings die elk hun eigen werelden besturen, plus Kamek, Bowser Jr. en vele kleinere monsters zoals de Goomba’s. Door hen te veroveren komen ze dichter bij het kasteel van Peach, dat steeds verder getransformeerd wordt in een slechte weerspiegeling van Bowser.

Gameplay

Net als alle ander Mario games is het doel van het spel het einde van de levels halen waar een vlaggenmast staat waar je in kunt springen. Onderweg kun je munten, power-ups en speciale grote munten verzamelen. De levels zijn in het thema van de wereld waarin Mario en zijn vrienden zich bevinden. New Super Mario Bros. U Deluxe heeft totaal negen zoete werelden: Eikelvallei, Zandkoekjesland, Suikerwaterzee, Glazuurgletsjer, Zoetmijnen, Slagroomwolken, Peach’s kasteel en Superstar Road. Niet elke wereld hoeft gespeeld te worden om het einde van het spel te bereiken. Zo splitsen de werelden zich op en kun je altijd later teruggaan om het spel voor de volle 100% uit te spelen. Dat houdt vooral in dat je in elk level de drie grote gouden munten kan vinden. Deze zitten soms goed verstopt, waardoor je elk level soms meerdere moet spelen om ze allemaal te vinden.

Karakters

In het oorspronkelijke deel kon je slechts met twee Toads, Mario en Luigi spelen. In het deel op de Switch zijn daar Nabbit en Toadette aan toegevoegd. Toadette kan gebruik maken van een Superkroon-power-up, waarmee ze in Peachette veranderd (een soort kloon van prinses Peach). Het is een leuke toevoeging, zo kan Peach zweven door de levels en is Nabbit onaantastbaar maar kan hij geen power-ups gebruiken.

New Super Luigi U

Er wordt veel gesproken over de uitbreiding New Super Luigi U, maar eigenlijk stelt deze optie wat teleur. Eigenlijk is New Super Luigi U meer een soort uitdaging waarbij je met Luigi dezelfde levels moet halen, maar dan binnen 99 seconden. Daarbij springt Luigi iets anders, waardoor de levels iets zijn aangepast. Vooral door de korte tijd die je hebt speel je de levels snel door, zonder echt de boel te kunnen verkennen.

Power-ups

New Super Mario Bros U Deluxe heeft een hoop power-ups. De bekende rode paddenstoel is er natuurlijk waar je groot mee kunt worden, zo ook de bloem waarmee je vuurballen kunt gooien. Ook de ster, waarmee je tijdelijk onaantastbaar bent, is een oude bekende. Minder bekend is de blauwe bloem, waarmee ijsballen gegooid kunnen worden en vijanden in ijsblokjes veranderen. Ook de blauwe paddenstoel is niet bij iedereen bekend. Met deze wordt je mini. Dan de volledig nieuwe eikel-power-up, die je karakter in een eekhoorn transformeert en je de kracht geeft om te zweven. Met de P-eikel (tja, ik heb het niet verzonnen), kun je vliegen en zo gemakkelijk een level overslaan door er volledig overheen te vliegen. Het pinguïnpak vind je in wereld drie en geeft je de mogelijkheid om ijsballen te gooien, net als de blauwe bloem, en je kunt glijden om vijanden te verslaan. Dan is er nog de propellerpaddenstoel die je een enorme sprong de lucht laat springen en rustig naar beneden laat zweven.

Ook Yoshi is van de partij

Natuurlijk is ook Yoshi, het groene draakje, weer van de partij. Mario en zijn vrienden kunnen op de groene Yoshi’s rijden en Yoshi met zijn lange tong vijanden laten opeten. Ook zijn er baby Yoshi’s in het spel te vinden. Baby Yoshi’s had je vast en kunnen vijanden opeten door er tegenaan te lopen, maar laat je ze los zullen ze zelf aan de wandel gaan en dat betekend ook dat zo zonder probleem de afgrond in wandelen. De baby Yoshi’s zijn er in verschillende kleuren met elk een andere eigenschap. Zo kan je de roze in een grote ballon transformeren om ermee te zweven en kan de gele donkere ruimtes tijdelijk oplichten.

Yoshi is van de parij

De echte fun zit in multiplayer

Wat New Super Mario Bros. U Deluxe echt leuk maakt is de multiplayer functie. Je kunt samen tegelijkertijd door je door de levels banen. Je kunt elkaar helpen, maar ook het leven zuur maken. Al met al zorgt het voor een gelach en getier in de kamer. Zo kun je als iemand net over een afgrond springt, snel op zijn hoofd springen. Jij springt dan net iets hoger, terwijl de ander de afgrond invalt. Als die ander snel genoeg is kan hij op een knopje drukken om een zeepbel te komen. De andere speler kan je dan weer bevrijden. Ook de eindbazen doe je samen en dat is soms heel erg prettig. Je moet elkaar ook niet uit het oog verliezen. Gaat de een snel het level door, zal jij automatisch in een zeepbel komen. Michael neemt daarom Luna vaak op sleeptouw door haar gewoon op te tillen en mee te sjouwen de levels door. Je kunt met maximaal vier spelers tegelijkertijd door de levels spelen. Er is een leuke keuze aan karakters, zo kun je als Toadette, de twee Toads, Mario, Luigi en Nabbit.

Wie verwacht dat hij of zij met een 2D-Mario game een uniek spel in huis haalt ga ik echt slaan. Nee, niks is uniek aan New Super Mario Bros. U Deluxe, we hebben het allemaal al keer op keer gezien. Maar dat is juist wat de fans willen. We willen de levels kunnen dromen en met onze ogen dicht kunnen spelen. Power-ups moeten vanzelfsprekend werken en personages een nostalgisch gevoel naar boven halen. De liedjes moeten zo herkenbaar zijn dat je levels in gedachte alweer ziet. New Super Mario Bros. U Deluxe doet dat allemaal. De toevoegingen van de karakters ten opzichte van het origineel op de Wii U zijn hartstikke leuk en geven weer wat vernieuwing aan het spel. Op de Switch speelt het heerlijk weg en het is een waardige toevoeging aan de reeks geweldige games die we al op de Switch hebben mogen spelen.