Review Pokémon Shield en Pokémon Sword

Na het plezier dat we hadden met Pokémon Let’s Pikachu en Eevee en de korte gameplay sessies die we tijdens het E3 event en Gamescom hadden keken we erg uit naar het nieuwste deel van Pokémon: Pokémon Sword en Shield.

Het verhaal van Shield en Sword

De nieuwe Pokémon games spelen zich af in de nieuwe regio met de naam Galar. Deze regio is gebaseerd op het Verenigd Koninkrijk. Het verhaal start, net als vele eerdere delen uit de Pokémon-franchise, met twee jonge spelers die aan een reis beginnen om de sterkste Pokémon trainer te worden. Jij en je buurjongen zijn rivalen en krijgen van de broer van de buurjongen, die al Pokémonmeester is, keuze uit drie Pokémon: Grookey, Scorbunny of Sobble.

Na het verkrijgen van je Pokémon ga je het bos (Slumbering Weald) in, om een Wooloo te redden die ontsnapt is uit het dorp. In het bos worden jij en je rivaal weggejaagd door een krachtige Pokémon. Tijdens je training leer je over twee legendarische Pokémon die de Galar-regio hebben gered van een crisis die in de oudheid ‘de donkerste dag’ wordt genoemd. Na het verslaan van de 8 Gym Leaders, ga je naar Wyndon waar je moet strijden tegen Pokémonmeester Leon (de broer van je rivaal). Na het winnen van het toernooi is het verhaal nog lang niet afgelopen, want jij en Leon zouden de volgende dag elkaar ontmoeten, maar Leon komt nooit op zijn afspraak. Zou er opnieuw een donkere dag aanbreken?

Pokemon op een console

Het is de eerste keer dan een Pokémon-RPG op een console verschijnt. Tijdens het spelen merk je dat het een titel is die voorheen alleen voor handhelds is gemaakt. Hoewel het spel de nodige grafische updates heeft gehad, voelt het meer als een geupgrade versie van de voorgaande 3DS-delen van Pokémon. Natuurlijk is het vermakelijk maar echt vernieuwend, zoals The Legend of Zelda was, is het niet.  Het spel is nog steeds precies hetzelfde als het twintig jaar geleden. Voor de nieuwe jonge spelers natuurlijk geen probleem en we moeten niet vergeten dat de  nieuwe generatie de doelgroep is en voor die doelgroep werkt Pokémon in zijn huidige vorm perfect.

Michael vermaakt zich prima

Michael heeft zich dan ook kostelijk vermaakt met het zoeken van alle Pokémon. Voor hem is dit een derde of een vierde opvolger gezien hij met zijn negen jaar pas instapte op de 3DS met Pokémon Sun en Moon. Hij is nu iets ouder, heeft alle tekenfilms gezien en kent vele Pokémon bij naam. En hoewel papa al twintig jaar ervaring heeft, is Michael als jonge trainer toch een stukje sneller en beter dan zijn ouwe heer. Al snel moest ik hem vragen waar ik een fiets kon vinden en hoe ik de volgende gym het beste kon aanpakken. Erg leuk is dat we in Pokémon Sword en Shield ook samen kunnen spelen in een grote open regio (Wild Area). Zo kun je samen Raid Battles doen en gevechten tegen Dynamax Pokémon starten. Hier vind je ook andere spelers die allemaal druk bezig zijn met Pokémon vangen.

Dynmax en Gantamax

Er zit meer vernieuwing in het spel. Dynamax Pokémon zijn de grootste verandering in dit deel.  Met Dynamaxing vergroot je de grootte van een Pokémon tot een mega reus. Ook verander je de aanvallen als je Pokémon Dynamaxed it. Tijdens gevechten kun je een Pokémon Dynamaxen en blijft hij drie beurten als een reus. Bepaalde Pokémon kunnen ook nog een speciaal soort Dynamax ondergaan: Gigantamaxing. Bij Gigantamaxing verandert het uiterlijk aanzienlijk en krijgen de Pokémon extra krachten. Niet alle Pokémon kunnen Gigantamaxen!

Minder is niet altijd slechter

In totaal zijn er 400 Pokémon te vinden in Sword en Shield, daarvan zijn er 80 nieuwe soorten en voor het eerst is een deel van de oudere generatie Pokémon niet meegenomen in een Pokémon deel. Wat ons betreft is dat geen ramp, want totaal gaan we al bijna naar de 1000 Pokémon en ik moet er niet aan denken om een Pokedex (een apparaatje waarin je al je gevangen Pokémon moet registreren) met zoveel Pokémon moet vullen.

Ons lokale gameshop wist te melden dat Pokémon Sword en Shield toppers als Fifa 2020 en Call of Duty heeft verslagen in de verkoopcijfers. Dat zegt veel, want ze konden niet herinneren dat een Nintendo game dat ooit is gelukt. Ik hoor van medespelers dan ook niets anders dan lof over Pokémon Shield en Sword. Zij hebben inmiddels hun Pokedex compleet en zijn vol hartenlust de strijd online tegen andere spelers aangegaan.

Persoonlijk heb ik meer plezier gehad met de Pokémon Let’s Go-serie. Op een of andere manier hebben Pokémon Sword en Shield mij minder vast weten te houden. Dat komt waarschijnlijk ook omdat er in november een heleboel andere toffe games zijn verschenen op andere platformen zoals: Death Stranding (een 18+ thriller), Star Wars Jedi: Fallen Order, Plants vs Zombies en Need for Speed: Heat.

Michael is in ieder geval helemaal weg van Pokémon. Dagen voor de release kon hij al niet meer spelen en dagelijks hoorden we van hem dat hij niet meer kon wachten. Samen met vriendjes was het op de dag van de release ook een groot feest! De dagen erna heeft hij genoten van het zoeken naar de kleine fantasiediertjes, maar tussendoor heeft Luigi’s Mansion 3 ook veel aangestaan.

Het zijn veel releases die snel achter elkaar zijn verschenen. Voor de komende feestdagen is er in ieder geval genoeg keuze. Wat wordt het bij jou dit jaar in de zak of onder de boom: Super Mario Maker 2, Mario en Sonic op de Olympische spelen (review komt nog) Luigi’s Mansion 3, Layton’s Mystery Journey: Katrielle en het miljonairscomplot (review komt nog) of Pokémon Shield of Sword?

4

Samenvatting

Platform Nintendo Switch