Wie nog een Nintendo Wii of zelfs een Nintendo GameCube in huis heeft, zal zich ongetwijfeld de memory cards herinneren, destijds dé enige manier om je voortgang in games op te slaan. Voor veel retro-liefhebbers (waaronder ikzelf) zijn die kleine kaartjes pure nostalgie. En gelukkig leeft de wereld van klassieke consoles en oude games nog volop.
Toch worden originele memory cards steeds schaarser en duurder. Gelukkig zijn er bedrijven die die leegte opvullen met moderne alternatieven. Een van de meest opvallende nieuwkomers is de Bitfunx GCME, een hypermoderne memory card met een OLED-scherm, ontworpen om alle beperkingen van de originele kaarten weg te nemen. En dat niet alleen: deze slimme opvolger brengt een paar verrassend handige functies met zich mee die elke gamer zal waarderen.

FlipperMCE: van open-source tot kant-en-klaar product
De Bitfunx GCME is niet zomaar een memory card. Het ontwerp is namelijk gebaseerd op het open-sourceproject FlipperMCE, dat zelf weer voortkomt uit het bekende sd2psx-project, een initiatief dat destijds extra functies toevoegde aan de memory cards van de PlayStation 1 en 2.
Net als bij die eerdere projecten is FlipperMCE het resultaat van een enthousiaste community van hobbyisten en ontwikkelaars die in hun vrije tijd aan verbeteringen werken. In theorie zou je dus zelfs zelf een GameCube-memory card kunnen bouwen met losse onderdelen.
Alles draait om de RP2040-microcontroller, dezelfde chip die ook in de Raspberry Pi Pico wordt gebruikt. Deze dual-core ARM Cortex-M0+ is populair vanwege de lage kosten, goede documentatie en brede community-ondersteuning. In de Bitfunx GCME wordt hij gecombineerd met een Lyontek LY68L6400S PSRAM-chip (8 MB extern geheugen), een microSD-slot voor opslag van GameCube-savebestanden, en een 128×64 OLED-display aan de voorkant.
Klinkt behoorlijk technisch, toch? En precies dáár komt Bitfunx om de hoek kijken. Het merk heeft al die open-sourcecomplexiteit vertaald naar een gebruiksvriendelijk consumentenproduct. Je hoeft dus niet te solderen of firmware te flashen – de Bitfunx GCME werkt direct uit de doos.
De memory card wordt geleverd met een duidelijke Quick Start Guide én een voorgeïnstalleerde 8GB microSD-kaart. Daardoor hoef je in feite niets meer te doen dan hem in je Wii of GameCube te steken.

Wat kun je er nou eigenlijk mee?
Heel leuk, al die technische informatie – maar wat kun je nou daadwerkelijk met zo’n moderne memory card?
De belangrijkste functie van de Bitfunx GCME is natuurlijk dat hij een memory card emuleert. Je gebruikt hem dus gewoon zoals een originele GameCube-kaart. Alleen is deze variant véél flexibeler.
Je kunt bijvoorbeeld verschillende geheugengroottes aanmaken, van een bescheiden 59-blockskaart tot een 1019-blocksvariant van 64 MB. Dat betekent dat je tientallen tot duizenden games kwijt kunt zonder steeds te hoeven wisselen.
Een van de handigste functies is de Game2Folder Mapping. Hiermee bepaal je zelf in welke map de save-bestanden van een specifieke game terechtkomen. In plaats van de standaard Game ID kun je gewoon de titel van het spel gebruiken. Dat maakt het back-uppen op je computer een stuk overzichtelijker, want je kunt de microSD-kaart simpelweg uit de GCME halen en in je pc steken.
Daarnaast kun je meerdere memory cards aanmaken en op het OLED-scherm direct zien welke game actief is. Dankzij de ingebouwde Game ID-detectie laadt de Bitfunx GCME zelfs automatisch de juiste opslagkaart zodra je een game start op je GameCube of Wii.
Voor wie wat dieper in de instellingen wil duiken, zijn er configuratiebestanden die je handmatig kunt aanpassen. Deze bestanden – met secties als [General] en [GC] – laten je onder meer opties wijzigen zoals FlippedScreen, CardRestore, GameID en CardSize.
Je kunt zelfs Per-Card Configs maken om instellingen individueel af te stemmen per virtuele memory card.
En alsof dat nog niet genoeg is, kun je ook het opstartscherm van de Bitfunx GCME personaliseren. Via de SplashGen-website maak je eenvoudig een eigen splash screen. Zodra je tevreden bent, download je het als een UF2-bestand en flash je het via de usb-c-poort op de memory card naar de kaart, net als een firmware-update. Het nieuwe scherm blijft vervolgens behouden tot een toekomstige firmware update.

In de praktijk
Ik heb de GCME van Bitfunx een flinke tijd mogen uitproberen en ik ben eerlijk gezegd erg enthousiast. Vooral het feit dat de kaart voor elke game automatisch een aparte memory card (en dus een nieuw bestand) aanmaakt, vind ik enorm handig.
Er is echter één klein nadeel: bij het back-uppen van originele savebestanden moet je handmatig op zoek naar de juiste virtuele memory card. Via de knoppen aan de onderkant van de GCME kun je wisselen tussen verschillende kaarten, maar dat maakt het proces wat omslachtig. Een functie die automatisch oude saves detecteert en importeert zou hier een mooie toevoeging zijn. Gezien het project open-source is, zou dat in een toekomstige update zomaar kunnen gebeuren, maar voorlopig heb ik mijn originele memory cards er nog even bij nodig om als ik een game heb opgestart daarna het originele bestand naar de GCMCE te verplaatsen.
De GCMCE voor mij de laatste memory card die ik ooit nodig zal hebben. Geen angst meer om dierbare data te verliezen.

Conclusie
De Bitfunx GCME is een echte must-have voor iedereen die nog een Nintendo Wii of GameCube in gebruik heeft. Of je nu je voortgang in Metroid Prime wilt bewaren of je dierbare Animal Crossing-brieven veilig wilt stellen met deze moderne memory card heb je een betrouwbare, duurzame oplossing.
Het is prachtig om te zien hoe de open-sourcecommunity oude hardware blijft ondersteunen, en hoe bedrijven als Bitfunx die passie vertalen naar een toegankelijk consumentenproduct en dat zónder de vrijheid van het oorspronkelijke project op te offeren.
Daarnaast biedt Bitfunx nog een hele reeks andere retro-accessoires: van vervangende Wii- en GameCube-behuizingen in frisse kleuren tot controllers en onderdelen die je in de meeste winkels al lang niet meer vindt.
- Super Mario Galaxy Review - 3 november 2025
- Bitfunx GCMCE: de memorycard opnieuw uitgevonden - 29 oktober 2025
- Logitech MX Master 4 Review - 10 oktober 2025
