Kirby en de vergeten wereld – Review

Kirby zweeft de 3D-wereld in

“Toen ik zo oud was als jij was mijn Switch een Game Boy”, zei ik een vriendje van Michael dat speciaal voor Kirby en de vergeten wereld naar ons huis is gekomen. “Ik speelde toen al Zelda, Pokémon en ook Kirby.” Ik ren naar mijn kantoor om een Game Boy te pakken en laat hem Kirby zien. Op de Game Boy was Kirby nog niet roze, maar de bedenker van Kirby, Shigeru Mayimoto, had hem altijd al roze voorgesteld. Het is alweer dertig jaar geleden dit eerste Kirbyspel verscheen. Tof dat we zoveel jaar later nog steeds plezier hebben van Kirby vind je niet? Ik prik de Nintendo Switch in de dock om de kinderen op de televisie te laten spelen, maar de aandacht blijft bij Kirby de Game Boy.

Kirby en de vergeten wereld

Dertig jaar later en ruim dertig Kirby games later mag ik aan de slag met Kirby en de Vergeten Wereld. Hoewel de hoofdserie van Kirby eigenlijk altijd platformgames zijn geweest is Kirby eindelijk ook de 3D-wereld ingestapt. Dat is een hele goede zet geweest want het is een van de leukste Kirby games die ik tot nu toe gespeeld heb. Hoewel het 3D-aspect helemaal nieuw is, voelt de game nog als een oude vertrouwde Kirby game en is dit hopelijk een nieuwe stap naar een hele serie.

Het verhaal

Dream Land is de oorspronkelijke titel van de eerste Game Boy game. Het is deze wereld waar plots een donkere draaikolk verschijnt en alles op zijn pad opzuigt naar post-apocalyptische beschaving genaamd de Nieuwe Wereld.

Ook Kirby wordt door de draaikolk wordt opgezogen en komt terecht in de Nieuwe Wereld; hij ontdekt daar dat de Waddle Dees uit Dream Land worden ontvoerd door wezens die daar wonen. In de nieuwe wereld vindt hij het verwoeste Waddle Dee dorp en ontmoet daar een vreemd wezen genaamd Elfilin. Hij vertelt je dat hij de Waddle Dees hielp om zich in de Nieuwe Wereld te vestigen, maar ze door de zogenoemde Beast Pack in het nauw zijn gedreven en gevangen zijn genomen. Het is aan Kirby en Elfilin om de Waddle Dees te redden.

Gameplay

Zoals in de meeste Kirby-spellen kan Kirby springen en zweven als hij een hap lucht neemt. Ook kan Kirby vijanden en objecten opzuigen. Sommige vijanden en projectielen kan hij doorslikken om de krachten of vormen over te nemen. De kopieermogelijkheden zijn niet nieuw, maar het aannemen van vormen wel. Hiermee kan hij vormen krijgen zoals auto’s en blikjesautomaten. Net als veel andere Kirby games kan een tweede speler meedoen en neemt deze de vorm aan van Bandana Waddle Dee.

Het doel van de game is om in elk level alle Waddle Dees te redden. Sommige zitten verstopt door de wereld en kun je bevrijden door ze te vinden. Andere Waddle Dees speel je vrij door verschillende missies te doen. Naarmate je meer Waddle Dees redt wordt de stad steeds uitgebreider en worden er minigames ontgrendeld. De game ondersteund Amiibo’s waarmee je items kunt vrijspelen.

Naast de stad uitbreiden, mini games en Waddle Dees bevrijden kun je ook beeldjes verzamelen. Deze kun je kopen met … dat door de levels verstopt zit. Het is een leuke toevoeging voor de mensen die de game graag 100% willen uitspelen.

Vrolijke werelden maar wel allemaal even makkelijk

Zoals we van alle Kirby games zijn gewend is de game niet heel erg moeilijk. De werelden zelf zien er prachtig uit. Er zijn totaal zeven werelden waarvan de eerste zes werelden zijn verdeeld in verschillende levels. In de laatste wereld vind je alleen de eindbaas. Elke wereld heeft een uniek thema en verschillende vijanden en elk level is daar weer op aangepast. Zo is er een pretpark en een ijswereld. In het pretpark is bijvoorbeeld een level waar je een achtbaanwagentje inslikt en over de achtbaan raast.

Naast levels zijn er ook verborgen portalen met miniwerelden te vinden waar je sterren kunt verdienen. Deze sterren kun je omwisselen om je speciale krachten te verbeteren. Zo kun je bommengooier upgraden naar een ketting bommengooier. Elke speciale kracht kan minstens een keer worden geüpgraded, maar er zitten ook krachten tussen die je drie keer kunt upgraden. Om een kracht te upgraden dien je ook de blauwprint te vinden. Deze liggen verstopt in de levels.

De levels in de werelden en bonuslevels zijn allemaal niet erg moeilijk, maar ze zijn wel dusdanig groot dat je ook niet door een level heen kan rennen en de game in een paar uurtjes uitspeelt. De eindbazen zijn soms wel iets te gemakkelijk, maar doordat er ook uitdagingen aan het verslaan van een eindbaas gekoppeld worden is het toch uitdagend. Zo moet je bijvoorbeeld een eindbaas met een bepaalde kracht verslaan om een Waddle Dee te kunnen bevrijden.

Ik ben een flinke 15 uur bezig geweest om alle levels te halen. Kirby is een enorm leuk spel en een van die games die je met je jongere kinderen samen kunt spelen. Wil je het spel 100% compleet maken dan ben je iets langer bezig. Kirby is een vriendelijk spel dat voor elk kind en elke volwassenen voor plezier zorgt. De 3D-wereld voelt enorm goed aan. Ik was bang dat het niet goed zou uitpakken voor Kirby, maar de kwaliteit van Kirby en de vergeten wereld is minstens zo goed als dat van de 3D-mario games. Voor mij zonder twijfel een dikke vijf sterren waard.

5

Leeftijd  7 jaar
Release datum: 25 maart 2022