Rune Factory 5 – Review

Een mix van de leukste gamegenres

Ondanks dat Rune Factory al ruim vijftien jaar een vrij populaire game is, had ik zelf nog niet eerder kennis gemaakt met een van de games. Toen ik Rune Factory 5 voor het eerst speelde was ik aangenaam verrast door de prettige ontspannende game die ik voor mijn neus had gekregen. Het blijkt een gouden combinatie om het rustig boerderijleven en een levendige JRPG samen te smelten in een game.

Alles in een game

De rustige ontspanningsgames zijn enorm populair. Animal Crossing springt daar natuurlijk met kop en schouders bovenuit, maar games als Stardew Valley en Story of Seasons doen het ook enorm goed. Rune Factory is naast een ontspanningsgame ook een game die meer dan alleen het boerderijleven biedt. Eigenlijk combineert het spel verschillende genres en maakt zich daarmee uniek.

In Rune Factory 5 kun je rustig beginnen met het boerderijleven en wat geld verdienen met het verbouwen en verkopen van gewassen. Ook kun je meedoen aan verschillende kook-, knutsel- en viswedstrijden tijdens de festivals die in het dorp georganiseerd worden. Daar kun je ook de bewoners beter leren kennen en de relaties opbouwen. Je kunt ook opdrachten voor ze doen die variëren van spullen wegbrengen tot het zoeken van mensen in de wildernis. Je kunt het allemaal op je eigen tempo verkennen.

Rune Factory 5 brengt een beetje het Animal Crossing gevoel, maar dan met meer mogelijkheden. Je kunt vriendschappelijke relaties opbouwen met bewoners, maar uiteindelijk ook liefdesrelaties en zelfs trouwen. Het is zelfs mogelijk om met iemand van hetzelfde geslacht te trouwen.

Rune Factory 5

Rune Factory 5 speelt zich af in en om het dropje Rigbarth. Je speelt als het karakter Ares of Alice, die wakker wordt in een bos zonder zich iets te kunnen herinneren. Je wordt geholpen door een groep vredeswachters die bekend staan als SEED. Deze wachters beschermen het dorp tegen monsters en brengen jou ook in veiligheid. Zoals vaker in dit soort games ga je gelijk over tot arbeid. Je krijgt toegang tot een stukje grond waar je knollen mag verbouwen en leert als nieuweling snel iedereen in het dorp kennen. Via een takenbord kun je opdrachten aannemen en zo de dorpelingen helpen en je eigen spullen steeds verder uitbreiden. Het is vergelijkbaar met spellen als Story of Seasons.

Waar Rune Factory zich uniek in maakt is het RPG-gedeelte. Naast het verbouwen van groente is hangt er om het dorp een energie. Het is aan jou om uit te vogelen waar deze energie vandaan komt en het dorp ertegen te beschermen. Buiten het dorp kom je terecht in een grote open wereld waar je vrij de boel kunt verkennen. Door monsters te verslaan level je en kun je schatkisten vrijspelen met spullen. Naast de buitenwereld zijn er ook verschillende kerkers te vinden. Monsters variëren en vervelen niet. Het is zelfs mogelijk om een monster te vangen en op je boerderij te laten wonen. Je kunt zelfs vriendschappen met monsters sluiten en ze op je boerderij klusjes laten doen.

Gameplay

Het vechtsysteem in Rune Factory 5 is simpel, maar werkt wel erg lekker. Ook de verschillende soorten monsters die je tegenkomt maken de gevechten uitdagend en niet te gemakkelijk. Om bepaalde kerkers te halen dien je betere wapens te maken, je wapentype te veranderen of betere verdedigingsuitrusting te maken. Daarbij kan het ook geen kwaad om iets te koken om je te beschermen. Het loont om, afhankelijk van de vijanden, te wisselen tussen handgevechten, korte zwaarden en magie.

eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

Het enige dat een beetje teleurstelt bij Rune Factory 5 zijn de prestaties. De Switch is natuurlijk geen krachtpatser, maar voor mijn gevoel had best iets beter gekund. Het spel vertraagt soms een beetje, terwijl alles er grafisch niet heel ingewikkeld uitziet. Het had van mij best wat vloeiender mogen lopen en er ook best iets strakker uit mogen zien.

Fans van de serie zijn een beetje teleurgesteld in Rune Factory 5. Dat komt lijkt vooral te komen omdat de game niet heel erg goed presteert en grafisch een beetje de wensen overlaat. Ik was zelf nog niet bekend met de Rune Factory games en was juist aangenaam verrast door de game. Ik wist niet dat er een spel was dat op zo’n leuke manier verschillende genres combineerde. Ik hou van boerderij games als Stardew Valley, ik ben dol op games als Animal Crossing en ik speel graag een JRPG zoals Xenoblade en Dragon Quest. Rune Factory 5 combineert deze allemaal in een leuke game waar je op je eigen tempo doorheen kunt spelen. Ik heb nog heel erg veel te ontdekken in Rune Factory 5 en ga nog zeker vele uren genieten van deze heerlijke game.

Alles bij elkaar vind ik Rune Factory zeker vier sterren waard. Kijken we na plezier en gameplay is de game zeker vijf sterren waard, maar grafisch blijft de game een beetje achter.

Ik vind het fantastisch dat een Japanse game eindelijk een huwelijk tussen dezelfde geslachten toestaat. Het is een grote stap, zeker omdat Japan nog steeds het enige land is de G7 is dat dit officieel geen homohuwelijken erkent. Heb je nog niet eerder deze game gespeeld en ben je net als ik dol op deze verschillende genres, dan weet ik bijna zeker dat Rune Factory 5 in de smaak zal vallen. Heb je de laatste Story of Seasons, Harvest Moon en Rune Factory 4 ook al plat gespeeld, dan zal Rune Factory 5 waarschijnlijk aanvoelen als een te kleine sprong.

4

UitgeverMarvelous Europe
Leeftijd  12 jaar