Nintendo Switch Sports – Review

Gamen en bewegen met het gezin

De Nintendo Wii veranderde gamen van onderuitgezakt op de bank liggen naar actief bewegen. Een van de games die ons alle nieuwe mogelijkheden liet ervaren was Nintendo Wii Sports. Van heinde en verre kregen we vrienden en familie op bezoek die het ‘nieuwe gamen’ wel eens wilde uitproberen. We hebben leuke herinneringen aan die tijd en zijn enorm blij dat er een nieuwe verbeterde versie in de vorm van Nintendo Switch Sports naar de Nintendo Switch is gekomen. Michael en Luna maken voor het eerst kennis met Nintendo Switch Sports en hun enthousiasme is overweldigend. We staan te lachen, doen overwinningsdansjes en geven high-fives. Wat is dit spel een enorm succes!

Van een demo naar een game

Nintendo Switch Sports is niet zoals Nintendo Fit Ring een spel dat draait om het fitnessen. Het is echt gericht op samen spelen en plezier hebben. Oorspronkelijk is Wii Sports gemaakt om je kennis te laten maken met het ‘nieuwe’ gamen. Een beetje zoals 1-2-Switch voor de Nintendo Switch nu is. Inmiddels zijn we allemaal wel bekend met het zwieren en zwaaien met onze controllers.

Het is dan ook goed dat Nintendo Switch Sports met meer komt dan een grafische verbetering. Zo is er veel gedaan op onlinegebied. Zo is het niet meer nodig om familie uit te nodigen bij je thuis, maar kun je het ook online opnemen tegen elkaar en ook online meedoen aan competities. Dit geeft een hele nieuwe en hele leuke draai aan het spel. Ook komen er uitbreidingen naar Nintendo Switch Sports. Zo kunnen we deze herfst een update verwachten die Golf zal toevoegen. Voor nu heb je de keuze uit zes verschillende sporten: voetbal, tennis, chanbara (zwaardvechten), badminton, volleybal en natuurlijk bowlen.

Drie verschillende gamemodes

Nintendo Switch Sports heeft drie verschillende game modus. Je kunt online met maximaal twee personen het tegen de rest van de wereld opnemen in de Wereldwijs mode. Lokaal kun je met maximaal vier spelers tegelijk spelen en via de optie Met vrienden kun je kun je een lobby maken zodat vrienden via internet mee kunnen doen of kun je meedoen in een lobby van een van je vrienden.

Heb je een gamemode gekozen kom je terecht op Spocco Square. Hier kun je kiezen welke sport je wil gaan spelen en kun je je karakter aanpassen. Tijdens het spelen van Nintendo Switch Sports kun je nieuwe kleding en accessoires winnen. Deze accessoires kun je weer aan je karakter toevoegen zodat je een eigen uniek karakter kunt creëren.

De sporten

Ik ben heel erg eerlijk als ik zeg dat in je eentje Nintendo Switch Sports een beetje saai is. Hoewel het online tegen andere spelers een hoop goed maakt haalt het spel zijn kracht vooral uit het samen spel. Het wordt echt leuk als de kinderen vol enthousiasme staan te tennissen en broer en zus het samen tegen pappa en mama opnemen en staan te juichen als ze met volleybal de bal op de grond weten te slaan. Ik hou van winnen, maar ik geniet nog veel meer van die twee als ze lachend een overwinningsdans staan te doen als ze eindelijk papa weten te verslaan.

Onze favoriet is zonder twijfel bowlen. Het is erg leuk met vier personen, maar ik heb heel wat potjes ook met Michael online gespeeld. We zijn een superteam! Telkens als we weer een ronde verder komen geven we elkaar een high-five en proberen opnieuw strike na strike te gooien. We hebben heel wat potjes gewonnen. Totaal zijn er vier rondes en bij elke ronde mag je drie keer gooien. Een potje duurt niet te lang en geeft een voldaan gevoel. Je staat samen voor de tv en kan met een swing je bal gooien. Eventueel kun je met je pols een beetje draaien om de bal wat sturing te geven.

Volleybal komt op de tweede plaats. Hierin moet je echt samenwerken om de tegenstander te verslaan. Leuk met vier personen, maar ook zeker met twee personen tegen onlinespelers. De ene speler speelt de bal naar de ander die dan weer op goed getimede momenten de bal over het net moet slaan.

Tennis moesten we even onder de knie krijgen, maar toen we het eenmaal goed konden hebben we heel wat potjes tegen elkaar gespeeld. Je staat met twee tegen twee op het veld en het kan nog knap lastig zijn om op tijd bij de bal te komen.

Heb je Tennis onder de knie, dan gaat batminton je waarschijnlijk ook wel goed af. Samen met Bowlen, Tennis en Volleybal hoorde deze bij onze vier favoriete spelletjes. Voetbal is ook een hele leuke bezigheid. Deze vond ik ook alleen erg leuk om te spelen. Je gaat hier in teams van vier tegen vier online tegen elkaar strijden om de overwinning. Je maakt verschillende trapbewegingen door de Joy-Con verschillende kanten op te zwaaien. Voetbal vond ik als een van de weinige games ook erg vermakelijk om in mijn eentje te spelen.

Chanbara is een soort zwaardgevecht waarbij het zaak is zo snel mogelijk te verdedigen of aan te vallen. Ik merkte dat bij dit spel de Joy-Con wat minder goed reageert. Het zwaard maakt vaak vreemde beweging of gaat een hele andere kant op. Wel is ook dit een spel dat met een speler ook veel plezier kan brengen.

Veiligheid voorop

De Wii-Mote, zoals de controller voor de Wii heette, was een vrij log ding en we moesten allemaal nog een beetje wennen aan het actief gamen. De ene na de andere foto dook het internet op waarin mensen een flinke ster in hun gloednieuwe lcd-televisie hadden geslagen. De vinger werd al snel naar Nintendo gewezen en die kwam met een mooie oplossing waarbij een polsbandje aan de Wii-Mote en je pols bevestigd kon worden. De Joy-con is een stuk kleiner en daardoor nog gemakkelijker om tijdens een worp uit je hand te laten vliegen. Standaard worden de Joy-con geleverd met een clipje waar een vergelijkbaar polsbandje aan vastzit. Ga je aan de slag met Nintendo Switch Sports, dan is dit een must om te gebruiken. Tijdens het spelen wordt er geregeld gevraagd of het Joy-con-polsbandje goed om hebt. Geen excuus dus om het te vergeten.

Nintendo Switch Sports is geen enorm uitgebreide game, maar brengt wel weer een hoop gein naar de woonkamer. Persoonlijk had ik dat niet verwacht zoveel plezier te beleven in het spelen van Nintendo Switch Sport. Dit is vooral te danken aan het enthousiasme waarmee Michael en Luna het spel spelen. Ik raad het dan ook echt aan als familiespel. Heb je kinderen tussen de zes en zestien jaar, dan is Nintendo Switch Sports een fantastische aankoop. In je eentje zijn Voetbal en Chanbara wel leuk, maar na tien potjes heb je dat wel gezien. Het plezier zit dus nog steeds in het samenspel. Als familiegame krijgt het vijf sterren voor een solospeler drie. Samen vier sterren?

4

Adviesprijs € 49,99,-
Leeftijd  7 jaar