Review Kirby’s Return to Dream Land Deluxe

Plezier voor vier

Vorig jaar werden al verwend met een geheel nieuwe Kirby game waarin de roze held voor het eerst volledig in 3D verscheen. Dit was een onwijs succes en ook wij waren erg onder de indruk van Kirby en de Vergeten Wereld. Het is misschien wel een van de beste games uit deze franchise. Terwijl we wachten op hopelijk een volgend 3D-avontuur, heeft HAL Laboratory besloten om een van hun oudere titels naar de Nintendo Switch te brengen in de vorm van Kirby’s Return to Dream Land Deluxe.

Plezier met vier

Kirby’s Return to Dream Land is oorspronkelijk uitgebracht voor de Nintendo Wii in 2011 en is een van de eerste spellen die ik met Michael speelde. Ik gok dat hij rond de 6 jaar oud was. Het spel was toen al een tijdje op de markt, maar we hebben onwijs veel plezier gehad met het spel. Bij Michael is het altijd bijgebleven als een van de leukste Kirby delen die hij gespeeld heeft.

Return to Dream Land is een klassieke Kirby met een twist. Het is een traditionele 2,5D side-scroller met een toegevoegde coöperatieve multiplayerfunctie. Maximaal vier spelers kunnen het hele avontuur samen spelen. De eerste speler speelt als Kirby zelf en de andere kunnen spelen als Kirby in andere kleuren of als een King Dedede, Meta Knight en Bandana Waddle Dee. Hoewel Kirby’s bondgenoten de mogelijkheid missen om krachten te kopiëren, zijn ze elk op hun eigen manier speciaal. De multiplayer-opties zijn leuk vooral als je met een wat jongere medespeler speelt. Ze zijn echter verre van essentieel om het spel te spelen. Met vier speler wordt het namelijk al snel chaotisch en is een beetje te vergelijken met de multiplayer-modi van moderne Mario-spellen. Persoonlijk vind ik Kirby iets makkelijker en leuker om met meerdere mensen te spelen.

Hoewel het spel is ontworpen met een multiplayer modus in gedachte, kun je het ook prima in je eentje spelen. Er zijn ongekend veel verschillende kopieerkrachten die je kunt benutten en het levelontwerp is eenvoudig net als de andere klassieke Kirby-spellen. Kirby’s Return to Dreamland introduceert ook Super Abilities. Dit zijn nog krachtigere kopieerkrachten die je van sommige eindbazen kunt krijgen. Met deze vaardigheden kan Kirby schermvullende aanvallen uitvoeren die rijen vijanden tegelijk kunnen vernietigen. Super Abilities kunnen ook worden gebruikt om delen van de omgeving te verwijderen om bonusvoorwerpen en verborgen locaties te onthullen.

Het verhaal van Kirby’s Return to Dreamland Deluxe

Om de gestrande alien Magolor te helpen zijn schip te repareren, moet Kirby al zijn kopieerkrachten gebruiken om vijf verschillende stukken van het schip en 120 energiebollen te vinden. Zodra Kirby al deze voorwerpen heeft verzameld, heeft Magolor aangeboden hem en zijn vrienden mee te nemen naar zijn thuisplaneet Halcandra. Hoewel Kirby een fatsoenlijk personage is en waarschijnlijk gratis zou hebben geholpen, klinkt een reis naar een nieuwe planeet als een geweldige kans.

De verhaallijn in Kirby’s Return to Dream Land is niet bijzonder belangrijk – het dient alleen als reden voor Kirby om een heleboel voorwerpen te verzamelen. Wat echt belangrijk is in dit spel, en in alle Kirby-spellen, is de gameplay. Het platformen is leuk en gemakkelijk op te pakken, maar er zijn ook geheimen te ontdekken als je een meer uitdagende ervaring wilt. De Extra Mode, die wordt vrijgespeeld zodra je het verhaal hebt uitgespeeld, biedt een moeilijkere en lonende uitdaging.

Er zijn een paar andere activiteiten waaraan je kunt deelnemen naast de hoofdcampagne. De energiebollen die je verzamelt ontgrendelen verschillende uitdagingen die zich in Magolor’s schip bevinden. Deze zijn verdeeld in twee categorieën: een reeks uitdagingen waarmee je specifieke vaardigheden van Kirby kunt gebruiken om tijdritten te voltooien, en een andere gesegmenteerde ruimte gewijd aan verschillende minigames die zowel solo als in multiplayer kunnen worden gespeeld. De minigames in Mario Party zijn vergelijkbaar in niveau van plezier. Ze zijn niet moeilijk te voltooien, maar het is moeilijk om voor elk ervan een gouden medaille te halen. Deze minigames zijn ook te vinden in Merry Magoland, een hublocatie die speciaal voor deze remaster is toegevoegd.

Meer dan een simpele remake

HAL Laboratory, de ontwikkelaar van Return to Dream Land Deluxe, was niet tevreden met een simpele visuele verfijning van het spel. De ontwikkelaar heeft daarom verschillende nieuwe functies aan het spel toegevoegd, waaronder twee nieuwe kopieervaardigheden die Kirby kan verwerven. Dat brengt het totale aantal beschikbare vaardigheden op meer dan twintig. Sand Kirby laat de roze bal zand schoppen en in vijanden blazen, terwijl Mecha Kirby hem een cool mech-pak geeft om bommen en raketten uit te schieten. Mecha is een van de sterkste vormen die er zijn. Hoewel ik de hoofdcampagne wat makkelijk vond, kan de Helper Magolor-functie vruchtbaar zijn voor jongere gamers. Als Kirby in een kuil valt, of als hij gezondheid tekort komt, duikt Magolor op en helpt hij de boel te redden. Ideaal voor de jongere spelers die de platform game nog een beetje onder de knie moeten krijgen.

Een heel nieuw hoofdstuk

De grootste toevoeging aan deze geremasterde versie van Kirby’s Return to Dreamland is het nieuwe verhaalhoofdstuk: Magolor Epilogue: The Interdimensional Traveler. Dit hoofdstuk wordt vrijgespeeld nadat je het hoofdverhaal hebt voltooid. Je volgt een uitgeputte Magolor terwijl hij naar huis probeert terug te keren. Naarmate je verder komt in het hoofdstuk, speel je langzaam nieuwe vaardigheden vrij en verhoog je het niveau dat hij eerder bereikte. In tegenstelling tot het hoofdverhaal is dit hoofdstuk een stuk uitdagender. Magolor is lang niet zo krachtig als Kirby, en de eerste levels van het verhaal zijn meedogenloos vanwege je beperkte kracht. Het helpt ook niet dat de besturing wat log aanvoelt. Vooral bij het gebruik van vaardigheden kan het soms wat traag in reactie aanvoelen. Toch is het een leuke toevoeging aan de titel en dient het als een mooi einde van het verhaal.

Grafisch geoptimaliseerde Dream Land Deluxe

De visuals in dit spel kunnen maar tot op zekere hoogte verbeterd worden, aangezien het een remaster is van een Wii-spel van tien jaar geleden. Wel merk je dat de Switch een stuk strakker beeld geeft dan bijvoorbeeld de Wii U met het originele spel. Je blijft wel zien dat het om een wat oudere game gaat. Het zijn dan niet de grafische onderdelen die soms storen, maar de herhaling van dezelfde vijanden en dezelfde structuur die je in alle levels weer terugziet. Het maakt het spel niet slecht, maar na een uurtje neem ik wel even een pauze.

Kirby’s Return to Dream Land Deluxe is een remaster van een solide platformer. We zijn enorm blij dat het spel nu ook verkrijgbaar is voor de Nintendo Switch. Michael heeft zich al door alle werelden geworsteld en zelfs het nieuwe hoofdstuk al uitgespeeld. Hij vindt het nog steeds een van de leukste Kirby’s die er te vinden. Ik merk zelf dat het origineel nog iets te vers in het geheugen ligt om er net zoveel van te genieten als toen. Voor mij was De Vergeten Wereld meer een hoogtepunt. Voor nieuwe spelers raad ik het spel zeker aan. Nieuwe spelers zijn er gelukkig genoeg, want de Nintendo Switch is met 122 miljoen verkochte spelsystemen hard op weg om een van de best verkopende spelcomputers ooit te worden. Heb je net als ik het deel op de Wii stukgespeelt, dan kan het misschien als een herhaling van niet zo lang geleden voelen.

95%

Samenvatting

Getest platform Nintendo Switch