Review Mario + Rabbids Sparks of Hope

Een van de eerste games die ik fysiek op de Switch kocht was Mario + Rabbids. Ik ben er half het land voor doorgereden. Kun je dat voorstellen? Ophalen was toen goedkoper dan een pakketje laten versturen. Het ritje was het zeker waard, want Ubisoft had in samenwerking met Nintendo een klein meesterwerk in elkaar was gezet. Ik liet de Switch dagenlang niet meer van mij zijde. Ik was verslaafd aan de geweldige strategische puzzelgame die bomvol ‘Ubi-humor’ zat.

Voor Mario + Rabbids Sparks of Hope hoef ik gelukkig niet meer de auto in te springen, we kregen een digitale code om de game voor jullie te testen. Ik kan nu alvast verklappen Mario + Rabbids Sparks of Hope overtreft Mario + Rabbids Kingdom Battle in elk opzicht.

Mario + Rabbids Een kosmisch avontuur

Net als het eerste deel smelten de werelden van de Rabbids en Mario samen. Ook hier zien we de vreemde dubbelgangers van Mario, Peach en Luigi terug in de vorm van de nonchalante konijnen. Het verhaal speelt zich enige tijd na de gebeurtenissen van Kingdom Battle af. Terwijl Mario, Luigi en Princess Peach samen met hun dubbelgangers liggen te genieten van de rust in het Paddenstoelenrijk komen er plots Spark uit de lucht vliegen. Dit zijn konijnen in de vorm van een ster. Vervolgens vliegt er een enorme reuzemanta over het Paddenstoelenrijk die alles besmeurt met een soort dik zwart slijm. Terwijl de reuzemanta het land besmeurt neemt hij Rabbid Peach mee. De paniek slaat toe en terwijl Mario op de rug van de reuzemanta springt om de boel te redden komt hij terecht in een andere dimensie. Na het redden van Rabbid Peach word je geholpen door Beep-0 en een Spark genaamd Galaxar. Terwijl het team een weg zoekt om thuis te komen, komt een groot wezen uit een andere dimensie tevoorschijn. Net voordat deze Mario en zijn vrienden kan vernietigen, komen Peach en Luigi in een ruimteschip genaamd de WM ARC (Washing Machine Advanced Rabbid Carrier) hun bondgenoten redden.

Red het universum

In het schip introduceert Beep-0 de recent zelfbewuste AI van het schip, JEANIE (Jovial Electronic Neuronic Intelligent Elite), die de situatie van hun probleem uitlegt. Jeanie legt uit over het DNA van de Spark en hoe Cursa (de slechterik) de Melkweg overneemt met de Darkmess. Ondertussen maakt de bende zich zorgen over Rosalina en vraagt ​​zich af wat er met haar is gebeurd. Om de Darkmess te stoppen en Cursa te bereiken, moeten ze naar Cursa’s bolwerk reizen met genoeg Purified Darkmess-kristallen. In de tussentijd is Cursa van plan om de energie van de Sparks te stelen, met behulp van de Spark Hunters.

Rabbid Peach

Tijdens de avonturen bezoek je totaal vijf verschillende planeten: Beacon Beach, Pristine Peaks, Palette Prime, Terra Flora en Barrendale Mesa. Ook ontmoeten de helden tijdens hun avontuur heel veel nieuwe bondgenoten: Edge is een coole en onafhankelijke, zwaard zwaaiende Rabbid die de Sparks en de Melkweg wil redden; Rabbid Rosalina is een sombere maar intelligente Rabbid die op zoek is naar de echte Rosalina, en uiteindelijk zelfs Bowser die graag zijn leger wil redden van Cursa. Het verhaal krijgt gaandeweg nog vele plots, maar die ga ik jullie natuurlijk niet allemaal verklappen.

Gameplay Mario + Rabbids

In tegenstelling tot de eerste game zijn de levelontwerpen minder lineair en zijn de turn-based tactische gevechten een stuk vrijer omdat de helden nu binnen een bepaald gebied vrij kunnen rondlopen. Daardoor kun je nieuwe tactieken plannen en uitvoeren. Het stopt daarbij niet met een op wapens gebaseerde aanval. Zo kun je precies plannen wie je een tackle geeft en als dit een bom is, dan kun je deze snel oppakken en op een plek gooien waar je maar wil. De actie voelt veel dynamischer aan. Natuurlijk moet je nog steeds goed plannen en je bewegingscapaciteit beoordelen. Ik vond het vooral ideaal om goed mijn teamsprongen uit te stippelen om mijn aanvallen te maximaliseren.

Naarmate het spel vordert breiden de gevechten zich steeds verder uit en zijn echt slimme tactieken nodig om een baas te verslaan. Zelfs als je het spel al goed onder de knie hebt en reguliere gevechten je gemakkelijk af gaan zijn de baasgevechten nog steeds een flinke uitdaging.MArio + Rabbids

De verschillende werelden die je doorkruist zien er werkelijk prachtig uit. Mario + Rabbids Sparks of Hope heeft een geweldige sfeer die het nostalgische Mario-gevoel uit de Galaxyserie naar boven haalt. Ik heb van elke minuut in de game genoten. Ook Michael heeft de game heel wat uurtjes gespeeld en was er goed over te spreken. Daarbij is het leuk om te zien dat we beide andere strategieën gebruiken. Als de keuze is om snel naar het einde van een level te sprinten, dan doet Michael dat. Ik ben dan weer iemand die graag alle vijanden verslaat.

Ubisoft heeft een ongelooflijk pareltje van deze game gemaakt. Het is moeilijk om Mario + Rabbids te vergelijken met andere games, het enige waar ik het mee kan vergelijken is de vorige Mario + Rabbids-game. Hoewel beide games onwijs leuk zijn wint Sparks of Hope het wel. Dit komt voornamelijk door de vrijheid die het spel biedt. Het spel zal een heel groot publiek aanspreken en is wat ons betreft een aanrader voor jong en oud. Het is wel een spel dat je een keer uitspeelt en daarna niet snel nog een keer gespeeld zal worden. Om die reden raden we ook aan om te kiezen voor de fysieke game. Die kan je na het spelen weer gemakkelijk inruilen voor een ander spel.

5

Details

Uitgever Ubisoft