Google Stadia review: vergeet spelcomputers – Dienst inmiddels opgeven door Google!

Komend jaar zal niet alleen de PlayStation 5 en de nieuw Xbox op het toneel verschijnen, ook Google gaat zich in de strijd mengen met Stadia. Google komt niet met een spelcomputer, maar een dienst die de spelcomputer buiten spel moet gaan zetten. We nemen Google’s dienst, die de naam Stadia heeft gekregen, alvast voor je onder de loep.

Deze dienst is inmiddels opgegeven door Google en niet meer te gebruiken. Het is helaas een veelvoorkomend probleem bij Google. Als er een succes geboekt is dan stappen alle belangrijke koppen op om promotie te maken bij een nieuw project en is het huidige ten dode opgeschreven. Google Stadia was helaas geen uitzondering en staat nu op de lijst KilledByGoogle, samen met nog honderden andere prachtige applicaties, diensten, producten en websites. Ongelooflijk zonde!

Wat is Google Stadia

Google Stadia is een streamingdienst voor games die je kunt starten vanaf elk apparaat waarop de Google Chrome browser draait. In tegenstelling tot de huidige game streamdiensten, waar je eigen hardware voor nodig hebt, wordt het spel op de server van Google gestart en het beeld naar je apparaat gestuurd. Dankzij deze techniek heb je dus zelf geen krachtige (spel)computer meer nodig en kun je op de meest simpele apparaten zoals tablets, Chromebooks en Chromecasts de meest veeleisende games spelen.

Gebruik je Stadia op je computer dan kun je gewoon je eigen muis en toetsenbord of gewenste controller gebruiken. Wie liever via een Chromecast speelt heeft daar een speciaal door Google ontwikkelde controller nodig. Deze controller wordt direct via een internetverbinding verbonden met de game server van Google.

Veel andere bloggers vergelijken Google Stadia met Netflix of Disney+, maar ik vind dat eigenlijk een onjuiste vergelijking omdat je daarmee het idee wekt dat je bij een maandelijks abonnement ook onbeperkt toegang tot de spellen krijgt. Dat is helaas niet zo. Bij Google Stadia koop je elk spel los. Een vergelijking met een dienst als Pathé Thuis of Google Play Films, waarbij je de film koopt en oneindig mag gebruiken is daarom beter. Google biedt wel een Pro abonnement om de beeldkwaliteit te verbeteren.

Pro abonnement

Games die je aanschaft via Stadia zijn standaard speelbaar in Full HD (1080p). Wil je meer uit de dienst halen, dan biedt Google een Pro abonnement. Wie een dergelijk abonnement afsluit speelt de spellen in 4K met een maximum van 60 frames per seconden. Daarbij worden er elke maand twee games weggegeven die je gedurende je lidmaatschap kunt spelen. Een abonnement kost € 9,99 per maand en is maandelijks opzegbaar.

Google Stadia Premiere Edition

Google Stadia zal in de loop van volgend jaar geleidelijk worden gelanceerd. Ik vermoed dat dit door middel van uitnodigingen zal gaan zoals we eerder ook zagen met Gmail. Wie niet kan wachten kan een Stadia Premiere Edition kopen. Dit is een pakket met Stadia controller en Chromecast Ultra.

De Stadia Controller

De Stadia Controller is een bijzonder comfortabel en een soort mix tussen een Xbox One, PS4 en een Nintendo Switch Pro controller. Hij ligt werkelijk heerlijk in de hand en heeft een stevige houvast. De indeling is vergelijkbaar met die van de PS4 DualShock 4 controller. De twee sticks zitten in het midden, aan de linkerkant zit de direction pad en rechts de A, B, X en Y knoppen. Onderop zit een 3,5mm headset jack zodat je ook een headset kunt dragen en kunt praten met je vrienden. Aan de bovenkant vind je een USB-C connector voor het opladen en om verbinding met de pc of je smartphone te maken.

De Stadia controller ligt lekker in de hand en is vergelijkbaar met de Xbox, PS4 en Switch controllers

Verder zijn er nog vier knoppen te vinden die iets afwijken van de normale controller.  Een knop is om het menu te openen een andere voor de opties. Daarnaast is er een knop aanwezig voor het maken van screenshots en korte filmpjes en vind je een Google Assistent-knop. De onderste triggers op de Stadia Controller zijn drukgevoelig. Zo kun je bij race games de trigger een klein beetje indrukken om wat minder gas te geven.

Op de controller heb ik echt niets aan te merken en hij doet naar mijn mening niet onder aan de huidige controllers voor de PlayStation 4, Switch en Xbox.

Chromecast Ultra

De Chromecast Ultra is een apparaat die je op de televisie en je de mogelijkheid biedt content te streamen. Zo kun je diensten als Disney+, Netflix, Amazon Prime en Videoland op je televisie afspelen. Een Chromecast was vooral interessant als je geen smart tv hebt en toch dit soort diensten wil gebruiken. Nu is het echter ook interessant als je geen spelcomputer hebt en toch games op je tv wil spelen. Natuurlijk kun je ook een Chromebook op de televisie aansluiten, maar een Chromecast maakt het net iets gemakkelijker. Via de Stadia app op je telefoon kun je een game kiezen om te spelen. Helaas werkt op dit moment de Chromecast alleen met de speciale Google Stadia controller, maar Google heeft aangegeven dat ze van plan zijn ook ondersteuning voor andere controllers in de toekomst te bieden.

Google Chromecast Ultra met de Google Stadia controller is de perfecte combinatie om te gamen op je televisie.

Een game starten en spelen

Via de browser kun je een spel starten door naar de website www.stadia.com te gaan. Daar log je in met je Google-account en vervolgens druk je simpelweg op de afspeelknop en kun je aan de slag. Bij een goede internetverbinding is de kwaliteit werkelijk fenomenaal! Investeren in een dure videokaart lijkt echt verleden tijd als je ziet wat Google op je scherm kan toveren.

Via de Chromecast is het iets lastiger. Dit werkt via een app en hiervoor dien je de Chromecast, Stadia controller en app eerst te configureren. Om een spel te spelen heb je ook altijd eerst de app nodig om de opdracht naar de Chromecast te sturen. Eenmaal een spel gestart is het ook hier een lust voor het oog. Helemaal bij het Pro abonnement waar je 4K HDR kunt gebruiken.

Om Google Stadia te gebruiken op je Chromecast heb je altijd de app op je telefoon nodig.

De app op de smartphone is simpel en duidelijk. Druk gewoon op de play knop en je spel start.

Hoewel op internet veel geklaagd wordt over de kwaliteit hebben wij thuis totaal geen problemen ervaren. De kwaliteit was werkelijk perfect en we hebben totaal geen vertraging tijdens het spelen ondervonden.

Na een korte check start het spel en kun je aan de slag.

Google Stadia is een fantastisch product en de eerste ervaring is indrukwekkend. Je speelt op je computer, gaat verder op je telefoon en wisselt net zo makkelijk over naar de televisie. Helaas is het aanbod in games nog wel wat mager. Op het moment van schrijven zijn er enkele tientallen spellen. Ook de prijzen van de digitale games zijn wat ons betreft een beetje aan de hoge kant. Zo kun je Red Dead Redemption 2 voor zo’n 20 euro op de PlayStation 4 vinden en varieert de prijs op Stadia tussen de 80 en 100 euro! Dat is nogal wat!

Wel ben ik overtuigd dat Stadia een hoop gaat veranderen. Investeren in dure hardware om je games in de hoogste kwaliteit te spelen is straks echt niet meer nodig. Investeren in een snelle internetverbinding daarin tegen wel. Want is de snelheid van je internet niet voldoende zal je zonder twijfel last krijgen van kwaliteitsproblemen.

Google Stadia zal een geduchte concurrent worden voor Sony en Microsoft! Misschien niet in het begin, maar ik vermoed dat het zeker in de tweede levensfase van de PlayStation 5 en Xbox er zeker een kantelpunt gaat komen en Sony en Microsoft nooit de verkoopcijfers gaan halen die ze met de PlayStation 4 en Xbox One gehaald hebben. Over Nintendo maak ik mij niet zo’n zorgen. Zij trekken altijd een eigen plan en blijven innovatief genoeg om succesvol te blijven. Al vermoed ik dat Nintendo in de toekomst een vergelijkbare streamingdienst gaat aanbieden en zal afstappen van onze geliefde spelcomputer.

4

Adviesprijs Gratis
Platform Stadia