New Pokémon Snap review

Door Tamara

Toen Pokémon Snap voor het eerst werd uitgebracht op de Nintendo 64 leefden we in een heel andere wereld. Geen smartphones, overal internet of camera’s op zak. Fotograferen was wat voor je moeder die spaarzaam met haar rolletje omging. Een spelletje waarin je dus onbeperkt foto’s kon schieten van verschillende Pokémon was daarom heel revolutionair. Tegenwoordig heeft iedereen een smartphone met een camera in hun zak en is fotograferen lang zo bijzonder niet meer. Weet New Pokémon Snap ons dan toch nog te verrassen of heeft deze game de tand des tijds niet overleefd? We mochten van Nintendo aan de slag met deze nieuwe game voor de Nintendo Switch.

Terug naar het jaar 2000

Voor veel Pokemon-fans was Pokemon Snap de eerste keer waarop Pokémon echt tot leven kwamen. Voordat de schattige Pokémon op de revolutionaire Nintendo 64 in 3D verschenen, waren ze immers nog alleen op het kleine scherm van je Game Boy te bewonderen. In de Game Boy games draaide het vooral om het vangen en trainen van Pokémon, terwijl Pokémon Snap draait om het observeren van Pokémon in het wild. Het was super gaaf om over de verschillende eigenschappen van de Pokémon te leren. Om het perfecte kiekje te maken kon je Pokémon uit hun schuilplaats lokken met appels. Ook was het een uitdaging om de verschillende Pokémon te spotten en de mooiste foto’s te schieten.

Hoewel het spel bij mij lang uit beeld is geweest zijn er een hoop fans die al decennialang om een ​​vervolg smeken. Nintendo en Bandai Namco Studios hebben na ruim 20 jaar eindelijk weer hun handen ineengeslagen en gehoor gegeven aan hun fans. New Pokemon Snap is een remake van het geprezen origineel, maar is wel op vrijwel elk vlak verbeterd en gemoderniseerd.

New Pokémon Snap

Net als zijn voorganger draait het bij New Pokemon Snap helemaal om het observeren en maken van foto’s van Pokémon. Met een soort hovercraft, dat naar een gewenste regio kan teleporteren, zweef je over een vooraf ingesteld pad. Op je gemak zweef je langzaam door de verschillende levels. De gameplay is bedrieglijk eenvoudig: je richt de camera met je stick of de bewegingsgevoelige controllers op je gewenste Pokémon en schiet je een foto door op de A-knop te drukken. Als je alle Pokémon uit een bepaalde regio wil vinden, zal je meer dan een keer dezelfde route moeten nemen. Zo kun je dezelfde route ook in de nacht nemen en kun je verschillende combinaties van items en technieken gebruiken om steeds weer andere Pokémon te lokken.

Actieshots zijn belangrijk

Elke Pokémon in New Pokémon Snap heeft ander gedrag. Krijg je dit gedrag in een actieshot, dan krijg je daar ook meer sterren voor per foto. Foto’s worden beoordeeld op gedrag, maar ook de omgeving. De kleuren, interactie met andere Pokémon en de achtergrond op een foto. Zo kun je sterren van brons tot diamant halen waarbij de diamanten sterren de hoogste scoren zijn en punten op verschillende onderdelen.

Om de juiste shots te kunnen maken biedt New Pokémon Snap een uitgebreide set tools. Zo heb je nog steeds de Appel, of Fluffuit zoals het fruit in New Pokémon Snap heet, kun je muziek maken en krijg je Illumina Orbs waarmee je speciale Crystabloom-bloemen licht kunt laten geven. Vooral deze laatste is belangrijk omdat het aansluit bij de verhaallijn van New Pokemon Snap. Het zogenoemde Illumina-fenomeen kan verschillende mysterieuze Pokémon oproepen en het is jouw taak deze te onderzoeken in de regio’s. Ook vind je in New Pokémon Snap oude ruïnes die je kunt onderzoeken. Hiervoor krijg je een speciale scan tool.

Telkens weer wat nieuws

Hoe vaak ik ook dezelfde route in New Pokémon Snap nam, elke keer vond ik weer nieuwe onontdekte Pokémon, ruïnes en items. Ook hadden de Pokémon telkens ander gedrag en kon ik net een mooiere plaatjes schieten van de Pokémon die ik eerder had gezien. Het is bijna alsof Pokémon echte wezentjes zijn, omdat er zoveel details aanwezig zijn. Hoe vaak je een route ook neemt, het verveelt nooit. Hoe vaker je een route neemt hoe hoger je niveau voor die route wordt. Telkens als je een hoger niveau bereikt zullen ook weer andere gedragsvariaties te vinden zijn en duiken er andere Pokémon op.

Level-up en ontdek steeds meer

Een hoger niveau bereik je door telkens weer nieuwe foto’s van de levels toe te voegen aan je Photodex. Het schieten van actiefoto’s van de Pokémon die gekke capriolen uithalen is cruciaal voor het ontgrendelen van de nieuwe routes. Nieuwe routes variëren van relatief eenvoudig, zoals de basisroute over een standaard pad te reizen tot een korte omweg over een pas aangelegd pad en zelfs een onderwaterroute. Wijk je af van een route kun je ook steeds grotere veranderingen zien optreden in de Pokémon.

Vanwege de nieuwe paden en level-up cursussen, ontdekte ik steeds nieuwe geheimen en na bijna 20 uur vanaf het begin van het spel toch nog nieuwe Pokémon en nieuw gedrag dat kon worden ontgrendeld dankzij de verschillende items die tot mijn beschikking had.

In de game kun je ook verschillende optionele onderzoeken doen voor de NPC’s. Zij waarschuwen voor mogelijk gedrag dat anders. Dit zijn tips en een soort quests die je kunt afwerken. Het kan enorm helpen bij het vinden van verschillende verborgen Pokémon. Er is dus enorm veel te ontdekken in New Pokémon Snap.

Online erg leuk!

Waar ik zelf ook enorm veel plezier aan beleefd heb zijn de online mogelijkheden in het spel. Je kunt niet samen op reis, maar je kunt wel je foto’s online plaatsen op een soort eigen profiel. Door op de knop Sweet te drukken geef je een ander ‘Sweet! medailles’. Hoe vaker mensen dit doen hoe hoger je scoren. Foto’s kun je ook zelf opleuken met grappige stickers. Zo kun je een grappige mond, hoed of gekke ogen op je Pokémon plakken. Online zijn hilarische afbeeldingen te vinden die dan ook honderdduizenden Sweet! Medailles. Het is echt een leuke toevoeging aan de game die mij heeft uitgedaagd om de meest grappige afbeeldingen te maken.

Relaxte Zen-game

New Pokemon Snap is een enorm relaxte game. Ik denk niet dat New Pokémon Snap het succes van Animal Crossing in dit genre gaat evenaren, maar het is zeker een game die je kunt overwegen als je niet van stressvolle actiegames houdt. Enige minpunt dat ik wil meegeven is dat New Pokémon Snap niet in het Nederlands te spelen is! Dit maakte het voor Luna en Michael een stuk moeilijker om de game te spelen en alle uitdagingen te kunnen spelen. Hopelijk brengt Nintendo hier nog een patch voor uit, maar die kans acht ik klein. Verder is er niets geweest dat ik kon vinden om kritisch over te zijn. Nintendo bewijst keer op keer dat ze een enorme goede feeling hebben voor hun publiek! Ik ben enorm blij dat ze het geweld van Sony en Microsoft negeren en hun eigen route blijven bewandelen. New Pokémon Snap is weer een perfecte game die niet kan ontbreken aan je gamesbibliotheek.

Tamara
Laatste berichten van Tamara (alles zien)
5